Empatia wobec siebie SP-AES
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Studentka/student rozumie, na czym polega edukacja bez przemocy, i wie, jak można zaprojektować przestrzeń przyjazną dla uczniów, rodziców i nauczycieli, sprzyjającą efektywnej nauce i pracy.
Studentka/student wie, jakie znaczenie dla jakości jej/jego pracy w edukacji ma jej/jego uczenie się i rozwój, samowiedza i samoświadomość.
Studentka/student rozumie wartość inspirowania się różnymi modelami, nurtami i podejściami, praktyczną wiedzą naukową
oraz doświadczeniami innych osób, i wie, skąd może czerpać inspiracje dla projektowania przyjaznej przestrzeni do efektywnej nauki i pracy.
Studentka/student wie, jakie kompetencje sprzyjają współpracy opartej na zaufaniu, i wie, jak może je rozwijać.
Studentka/student zna wybrane założenia, rozróżnienia i procesy modelu Porozumienia bez Przemocy (Nonviolent Communication, NVC) Marshalla B. Rosenberga oraz praktyczne możliwości zastosowania tego modelu w edukacji.
Studentka/student wie, czym jest, a czym nie jest empatia w ujęciu Marshalla B. Rosenberga.
Studentka/student wie, jak praktykować empatię wobec siebie.
Studentka/student wie, jak rozróżniać obserwacje i oceny oraz inne interpretacje, i rozumie, dlaczego warto to robić.
Studentka/student rozumie, czym różnią się oceny moralizujące i oceny wartościujące.
Studentka/student wie, że nadawanie ról i używanie etykiet jest formą oceniania.
Studentka/student wie, jak formułować obserwacje.
Studentka/student wie, jak zastąpić ocenianie opisywaniem obserwacji i dawaniem informacji zwrotnej w modelu NVC.
Studentka/student wie, jak rozróżniać uczucia i myśli (uczucia rzekome), i rozumie, dlaczego warto to robić.
Studentka/student rozumie znaczenie uczuć w życiu człowieka i w relacjach.
Studentka/student wie, dlaczego i po co pojawiają się uczucia oraz o czym informują.
Studentka/student rozumie, kto jest odpowiedzialny za uczucia.
Studentka/student wie, jak można współpracować ze swoimi uczuciami, by służyły one życiu i relacjom.
Studentka/student wie, jak rozróżniać potrzeby i strategie, i rozumie, dlaczego warto to robić.
Studentka/student zna uniwersalny charakter potrzeb.
Studentka/student wie, dlaczego uważność na potrzeby może przyczyniać się do większej łatwości, lekkości i sprawczości w życiu.
Studentka/student wie, jak brać odpowiedzialność za zaspokojenie swoich potrzeb w kontekstach edukacyjnych i poza edukacyjnych.
Studentka/student wie, jak rozróżniać prośby i żądania, i rozumie, dlaczego warto to robić.
Studentka/student wie, w jaki sposób prośba może wzbogacać życie i rozumie znaczenie umiejętności formułowania próśb prowadzących do dobrowolnej zgody w procesie edukacyjnym.
Studentka/student zna rodzaje próśb i cechy efektywnej prośby.
Studentka/student wie, czym różni się chwalenie i docenianie, rozumie, dlaczego warto doceniać i dziękować, i zna cechy efektywnego doceniania/dziękowania.
Umiejętności
U.1. Studentka/student potrafi współtworzyć edukację bez przemocy i projektować przestrzeń przyjazną dla uczniów, rodziców i nauczycieli, sprzyjającą efektywnej nauce i pracy.
U.1.5. Studentka/student potrafi brać aktywny udział w procesie uczenia się i rozwoju oraz pogłębiania samowiedzy i samoświadomości.
U.1.5.1. Studentka/student potrafi inspirować się różnymi modelami, nurtami i podejściami, praktyczną wiedzą naukową oraz doświadczeniami innych osób, przydatnymi dla projektowania przyjaznej przestrzeni do efektywnej nauki i pracy.
U.1.5.6. Studentka/student potrafi rozwijać kompetencje sprzyjające współpracy opartej na zaufaniu.
U.2. Studentka/student potrafi praktykować Porozumienie bez Przemocy (Nonviolent Communication, NVC) Marshalla B. Rosenberga w kontekstach edukacyjnych i poza edukacyjnych.
U.2.2. Studentka/student potrafi odróżniać empatię w ujęciu Marshalla B. Rosenberga od współczucia, współodczuwania i pocieszania.
U.2.3. Studentka/student potrafi praktykować empatię wobec siebie.
U.2.4. Studentka/student potrafi rozróżniać obserwacje i oceny oraz inne interpretacje.
U.2.4.1. Studentka/student potrafi rozróżniać oceny moralizujące i oceny wartościujące.
U.2.4.2. Studentka/student potrafi rezygnować z nadawania ról i używania etykiet.
U.2.4.3. Student/studentka potrafi formułować obserwacje.
U.2.4.3.1. Studentka/student potrafi zastąpić ocenianie opisywaniem obserwacji i dawaniem informacji zwrotnej w modelu NVC.
U.2.5. Studentka/student potrafi rozróżniać uczucia i myśli (uczucia rzekome).
U.2.5.1. Studentka/student potrafi docenić znaczenie uczuć w życiu człowieka i w relacjach.
U.2.5.2. Studentka/student potrafi traktować uczucia jako informacje o zaspokojonych i niezaspokojonych potrzebach.
U.2.5.3. Student/studentka potrafi nazywać uczucia.
U.2.5.4. Student/studentka potrafi zauważać i rozpoznawać swoje uczucia.
U.2.5.5. Studentka/student potrafi brać odpowiedzialność za swoje uczucia.
U.2.5.6. Studentka/student potrafi współpracować ze swoimi uczuciami, by służyły one jej/jego życiu i relacjom.
U.2.6. Studentka/student potrafi rozróżniać potrzeby i strategie.
U.2.6.1. Studentka/student potrafi uznać, że wszyscy ludzie mają takie same potrzeby.
U.2.6.2. Studentka/student potrafi praktykować uważność na potrzeby.
U.2.6.3. Studentka/student potrafi rozpoznawać, na jakie potrzeby wskazują jej/jego uczucia.
U.2.6.4. Studentka/student potrafi brać odpowiedzialność za zaspokojenie swoich potrzeb.
U.2.7. Studentka/student potrafi rozróżniać prośby i żądania.
U.2.7.1. Studentka/student potrafi rezygnować z żądań i formułować prośby prowadzące do dobrowolnej zgody w procesie edukacyjnym.
U.2.7.2. Studentka/student potrafi formułować różnego rodzaju prośby w taki sposób, by były one możliwie jak najbardziej efektywne.
U.2.8. Studentka/student potrafi odróżniać chwalenie i docenianie oraz formułować docenienie i podziękowanie w możliwie jak najbardziej efektywny sposób.
Kompetencje społeczne
S.1. Studentka/student ma gotowość, by współtworzyć edukację bez przemocy i projektować przestrzeń przyjazną dla uczniów, rodziców i nauczycieli, sprzyjającą efektywnej nauce i pracy.
S.1.5. Studentka/student ma gotowość, by brać aktywny udział w procesie uczenia się i rozwoju oraz pogłębiania samowiedzy i samoświadomości.
S.1.5.1. Studentka/student ma gotowość, by inspirować się różnymi modelami, nurtami i podejściami, praktyczną wiedzą naukową oraz doświadczeniami innych osób, przydatnymi dla projektowania przyjaznej przestrzeni do efektywnej nauki i pracy.
S.1.5.6. Studentka/student ma gotowość, by rozwijać kompetencje sprzyjające współpracy opartej na zaufaniu.
S.2. Studentka/student ma gotowość, by praktykować Porozumienie bez Przemocy (Nonviolent Communication, NVC) Marshalla B. Rosenberga w kontekstach edukacyjnych i poza edukacyjnych.
S.2.2. Studentka/student ma gotowość, by odróżniać empatię w ujęciu Marshalla B. Rosenberga od współczucia, współodczuwania i pocieszania.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: