Wprowadzenie do socjologii mediów SC-3S-WSM
TREŚCI PROGRAMOWE
1. Media jako przestrzeń uczenia opartego na doświadczeniu.
2. Zastosowania teorii i koncepcji socjologicznych do rozumienia mediów.
2. Wybrane procesy społeczne związane z mediami.
3. Język mediów.
4. Trening interpretowania własnego doświadczenia w korzystaniu z mediów.
5. Trening twórczości związanej z mediami i nowymi formami ekspresji medialnej.
6. Media a instytucje i polityka.
7. Przemysł mediów i ich publiczności.
8. Treści mediów, przedstawienia i wyobrażenia medialne.
9. Technologie, jaźń i społeczeństwo.
10. Co ludzie robią z mediami? Perspektywa socjologiczna.
11. Co media robią z ludźmi? Perspektywa socjologiczna.
12. Analiza prac pisemnych przygotowanych przez studentów.
W cyklu 2021Z:
Zajęcia mają na celu zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami i teoriami z zakresu socjologii mediów, a także wykonanie w ramach ćwiczeń prac tematycznych związanych z przedmiotem zajęć. |
W cyklu 2022Z:
Celem kursu jest zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami, problemami oraz kategoriami poznawczymi socjologii mediów. Kurs obejmuje kwestie podstawowe i fundamentalne dla dyscypliny socjologicznej. Ramowy plan zajęć (wykłady) Ramowy plan zajęć (ćwiczenia) |
W cyklu 2023Z:
Celem kursu jest zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami, problemami oraz kategoriami poznawczymi socjologii mediów. Kurs obejmuje kwestie podstawowe i fundamentalne dla dyscypliny socjologicznej. Ramowy plan zajęć (wykłady) Ramowy plan zajęć (ćwiczenia) |
W cyklu 2024Z:
Media a narzędzia |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022Z: | W cyklu 2024Z: | W cyklu 2021Z: | W cyklu 2023Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Student/ka ma podstawową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych osiągnięciach socjologii mediów.
Zna metody i narzędzia stosowane w socjologii mediów, w tym techniki pozyskiwania danych pozwalające na prowadzenie badań empirycznych.
Umiejętności
Student/-ka potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu socjologii mediów oraz pozyskane z wiarygodnych źródeł dane do identyfikowania i krytycznego analizowania procesów i zjawisk medialno-społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych).
Posiada umiejętność przygotowania, zgodnie z przyjętymi w socjologii mediów standardami, wystąpień ustnych i prac pisemnych.
Potrafi komunikować się z różnymi odbiorcami z użyciem specjalistycznej terminologii z zakresu socjologii mediów; umie merytorycznie argumentować i formułować wnioski w debacie.
Potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role.
Umie samodzielnie planować i realizować własny dalszy rozwój w zakresie socjologii mediów.
Kompetencje społeczne
Student/-ka uznaje znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych; rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego oraz uczenia się przez całe życie.
Jest gotowy/-a do podejmowania wyzwań zawodowych i osobistych, wykazuje aktywność i przedsiębiorczość oraz angażuje się we współpracę na rzecz środowiska społecznego.
Kryteria oceniania
egzamin
Literatura
Lewicka Barbara, Szczepański Marek S., Obraz i społeczeństwo, Warszawa 2020
Marshall McLuhan, Zrozumieć media, Warszawa 2004.
Mersch Dieter, Teorie mediów, Warszawa 2010.
Walter Jackson Ong, Oralność i piśmienność. Słowo poddane technologii, Warszawa 201
W cyklu 2021Z:
Goban-Klas T., Media i komunikowanie masowe: teorie i analizy prasy, radia, telewizji i Internetu, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009. |
W cyklu 2022Z:
LITERATURA (wykład) 1. Media jako przedmiot zainteresowań i badań socjologicznych 2. Media i komunikacja społeczna – wybrane teorie socjologiczne 3. Społeczeństwo informacyjne w ujęciu Manuela Castells’a 4. Rola i funkcje mediów 5. Rewolucja big data i dataizm LITERATURA (ćwiczenia) 1. Propaganda w mediach – wczoraj i dziś 2. Problemy mediów 3. Kontrowersyjne programy i ich wpływ na zachowania społeczne 4. Media jako źródło dezinformacji 5. Społeczność wirtualna 6. Cyfryzacja i digitalizacja kultury |
W cyklu 2023Z:
LITERATURA (wykład) 1. Media jako przedmiot zainteresowań i badań socjologicznych 2. Media i komunikacja społeczna – wybrane teorie socjologiczne 3. Społeczeństwo informacyjne w ujęciu Manuela Castells’a 4. Rola i funkcje mediów 5. Rewolucja big data i dataizm LITERATURA (ćwiczenia) 1. Propaganda w mediach – wczoraj i dziś 2. Problemy mediów 3. Kontrowersyjne programy i ich wpływ na zachowania społeczne 4. Media jako źródło dezinformacji 5. Społeczność wirtualna 6. Cyfryzacja i digitalizacja kultury |
W cyklu 2024Z:
Lewicka Barbara, Szczepański Marek S., Obraz i społeczeństwo, Warszawa 2020 |
Uwagi
W cyklu 2021Z:
Metody kształcenia: Nakład pracy studenta: Student realizuje 90 godzin pracy, co odpowiada 3 punktom ECTS. |
W cyklu 2022Z:
Metody kształcenia: Nakład pracy studenta: |
W cyklu 2023Z:
Metody kształcenia: Nakład pracy studenta: |
W cyklu 2024Z:
Sposoby pomiaru efektów uczenia się: Nakład pracy studenta: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: