Teorie i badania komunikacji SC-3S-TBK
TREŚCI PROGRAMOWE
I. Socjologiczne teorie komunikacji.
1.Perspektywa etnometodologiczna.
2.Interekcjonizm i koncepcja dramaturgiczna.
3.Habermas - teoria działania komunikacyjnego.
4. Luhman – kody i środki komunikacyjne.
5. Marks i szkoła marksistowska.
6. Dyskurs jako komunikacja. Teorie dyskursu.
II. Badanie komunikacji.
1. Obserwacja aktów komunikacji (etnometodologia, intereakcjonizm).
2. Analiza konwersacyjna.
3. Analiza dyskursów medialnych.
4. Analiza pól semantycznych (Jacek Leoński).
5. Metody badania komunikacji w Internecie i mediach społecznościowych.
6. Programy i aplikacje wykorzystywane w badaniu komunikacji społecznej.
W cyklu 2021Z:
Zajęcia mają na celu zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami i teoriami z zakresu komunikowania, a także wykonanie w ramach ćwiczeń pracy nad tekstem związanej z tematyką zajęć. |
W cyklu 2022Z:
Celem kursu jest zapoznanie studentów z zagadnieniami, problemami oraz kategoriami poznawczymi z zakresu metodologii nauk ze szczególnym uwzględnieniem metodologii nauk o komunikacji społecznej i mediach. Ramowy plan zajęć |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022Z: | W cyklu 2021Z: | W cyklu 2023Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Student/-ka ma zaawansowanąwiedzę o miejscu i znaczeniu socjologii komunikacji społecznej w systemie nauk społecznych, jej powiązaniach z innymi subdyscyplinami socjologicznymi oraz dyscyplinami naukowymi oraz specyfice przedmiotowej i metodologicznej.
Zna metody i narzędzia stosowane w badaniu komunikacji społecznej, w tym techniki pozyskiwania danych pozwalające na prowadzenie badań empirycznych.
Umiejętności
Student/-ka potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu socjologii komunikacji w stopniu zaawansowanym oraz pozyskane z wiarygodnych źródeł dane do identyfikowania i krytycznego analizowania procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych).
Potrafi prognozować procesy i zjawiska społeczne z wykorzystaniem standardowych metod i narzędzi stosowanych w socjologii komunikacji (analiza dyskursu, analiza konwersacyjna, itd.) oraz zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych.
Umie samodzielnie planować i realizować własne uczenie się.
Kompetencje społeczne
Student/-ka uznaje znaczenie wiedzy z obszaru socjologii komunikacji w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych; rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego oraz uczenia się przez całe życie.
Dostrzega i rozwiązuje dylematy związane z wykonywaniem zawodu socjologa.
Respektuje zasady etyki zawodowej socjologa oraz normy i reguły prawne, zawodowe i moralne.
Kryteria oceniania
egzamin
Literatura
W cyklu 2021Z:
Lisowska-Magdziarz, Metodologia badań nad mediami – nurty, kierunki, koncepcje, nowe wyzwania |
W cyklu 2022Z:
2. Komunikacja społeczna - teorie komunikacji 3. Interekcjonizm i koncepcja dramaturgiczna 4. Metody badań 5. Znaczenie obrazu w komunikacji społecznej 6. Konsultacje środowiskowe/konsultacje społeczne – znaczenie społeczne 7. Przegląd wybranych badań /zaliczenie przedmiotu |
W cyklu 2023Z:
1. Zajęcia wprowadzające |
Uwagi
W cyklu 2021Z:
Metody kształcenia: Nakład pracy studenta: Student realizuje 90 godzin pracy, co odpowiada 3 punktom ECTS. |
W cyklu 2022Z:
Metody kształcenia: Nakład pracy studenta: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: