Sport, kibice i media SC-3S-SKM
Celem kursu jest przybliżenie roli sportu we współczesnym społeczeństwie, poznanie i próba zrozumienia fenomenu zjawiska kibicowania sportowego (zwłaszcza futbolowego) oraz roli mediów w przemianach sportu i społeczności budowanych wokół sportu. Zajęcia mają formę konwersatorium.
W cyklu 2021L:
Celem kursu jest przybliżenie roli sportu we współczesnym społeczeństwie, poznanie i próba zrozumienia fenomenu zjawiska kibicowania sportowego (zwłaszcza futbolowego) oraz roli mediów w przemianach sportu i społeczności budowanych wokół sportu. Zajęcia mają formę konwersatorium. Plan zajęć |
W cyklu 2022L:
Celem kursu jest przybliżenie roli sportu we współczesnym społeczeństwie, poznanie i próba zrozumienia fenomenu zjawiska kibicowania sportowego (zwłaszcza futbolowego) oraz roli mediów w przemianach sportu i społeczności budowanych wokół sportu. Zajęcia mają formę konwersatorium. Plan zajęć |
W cyklu 2023L:
Celem kursu jest przybliżenie roli sportu we współczesnym społeczeństwie, pokazanie w jaki sposób przez badanie i analizowanie zjawisk sportowych można Plan zajęć |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Student/-ka ma podstawową wiedzę o miejscu i znaczeniu socjologii sportu w systemie nauk społecznych, jej powiązaniach z innymi dyscyplinami i subdyscyplinami naukowymi oraz specyfice przedmiotowej i metodologicznej.
Ma zawansowaną wiedzę o różnych strukturach, instytucjach i organizacjach społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych i medycznych) związanych z obszarem sportu funkcjonujących w wymiarze regionu i w skali lokalnej.
Zna metody i narzędzia stosowane w socjologii sportu, w tym techniki pozyskiwania danych pozwalające na prowadzenie badań empirycznych.
Umiejętności
Student/-ka potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu socjologii sportu oraz pozyskane z wiarygodnych źródeł dane do identyfikowania i krytycznego analizowania procesów i zjawisk społecznych związanych ze sportem.
Posiada umiejętność przygotowania, zgodnie z przyjętymi w socjologii standardami, wystąpień ustnych i prac pisemnych.
Potrafi komunikować się z różnymi odbiorcami z użyciem specjalistycznej terminologii; umie merytorycznie argumentować i formułować wnioski w debacie.
Kompetencje społeczne
Student/-ka jest gotowy/-a do podejmowania wyzwań badawczych, wykazuje aktywność, angażuje się w pracę badawczą na rzecz środowiska społecznego.
Kryteria oceniania
Warunki zaliczenia
(1) Obowiązkowe uczęszczanie na zajęcia (dopuszczalne są dwie nieobecności w semestrze), czytanie lektur (sprawdzane wejściówkami – brak zaliczenia wejściówki równa się z nieobecnością na zajęciach) oraz aktywny udział w dyskusjach;
(2) Krytyczna analiza (1) procesu społecznego ukazanego w wybranych filmie dokumentalnym/reportażu dot. sportu oraz (2) narracji/przekazu w jakim ten proces został ujęty. Analiza w formie prezentacji multimedialnej przygotowanej w grupie.
Literatura
Aktualny spis literatury dostępny w informacjach dotyczących danego cyklu.
W cyklu 2021L:
Nosal, Przemysław (2015) Społeczne ujęcie sportu. (Trudne) definiowanie zjawiska i jego dyskurs. „Przegląd Socjologii Jakościowej”,t. 11, nr 2, s. 16‒38 |
W cyklu 2022L:
Dostępna w zakładce "Opis". |
W cyklu 2023L:
Dostępna w zakładce "Opis". |
Uwagi
W cyklu 2021L:
Warunki zaliczenia (2) Krytyczna analiza (1) procesu społecznego ukazanego w wybranych filmie dokumentalnym/reportażu dot. sportu oraz (2) narracji/przekazu w jakim ten proces został ujęty. Analiza w formie prezentacji multimedialnej przygotowanej w grupie. Metody dydaktyczne: dyskusja, analiza case study, praca w grupach. |
W cyklu 2022L:
Warunki zaliczenia (2) Krytyczna analiza (1) procesu społecznego ukazanego w wybranych filmie dokumentalnym/reportażu dot. sportu oraz (2) narracji/przekazu w jakim ten proces został ujęty. Analiza w formie prezentacji multimedialnej przygotowanej w grupie. Metody dydaktyczne: dyskusja, analiza case study, praca w grupach. |
W cyklu 2023L:
Warunki zaliczenia (2) Krytyczna analiza (1) procesu społecznego ukazanego w wybranych filmie dokumentalnym/reportażu dot. sportu oraz (2) narracji/przekazu w jakim ten proces został ujęty. Analiza w formie prezentacji multimedialnej przygotowanej w grupie. Metody kształcenia: dyskusja, trening umiejętności analitycznych, analiza case study, praca w grupach. Nakład pracy studenta: 60 godzin, w tym 30 godzin konwersatorium i 30 godzin pracy własnej, praca z literaturą i praca nad projektem grupowym. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: