Socjologia konsumpcji SC-3S-SCK1
TREŚCI PROGRAMOWE
Wykład:
1. Wprowadzenie do socjologii konsumpcji. Podstawowe pojęcia
(konsumpcja, kultura materialna, kultura konsumpcyjna, społeczeństwo konsumpcyjne, poziom życia, dobrobyt, jakość życia)
2. Cykle wymiany darów i towarów. Odmienne logiki i moralności wymiany
(podział; wymiana typu dar; wymiana rynkowa; ekonomia współdzielenia)
3. Społeczeństwo konsumpcyjne w ujęciu klasycznym
(Weber: etyka protestancka i narodziny kapitalizmu; Marks: fetyszyzm towarowy; Bauman: społeczeństwo producentów vs konsumentów; Bell: narodziny społeczeństwa konsumpcyjnego, konflikt moralny w społeczeństwie konsumpcyjnym)
4. Nowa perspektywa: Rewolucja konsumpcyjna jako rewers rewolucji przemysłowej
(Appadurai: przemiany form konsumpcji, czynniki rewolucji konsumpcyjnej; Campbell: etyka romantyczna i nowoczesny hedonizm; Cowan: rewolucja przemysłowa w gospodarstwie domowym)
5. Rewolucja konsumpcyjna w Polsce
(czynniki rewolucji konsumpcyjnej, dwa mechanizmy rewolucji konsumpcyjnej)
6. Krótka historia marketingu i brandingu
(4P, 4C, marka, etapy rozwoju marketingu, branding)
7. Przedmioty w po-społecznym świecie
(Baudrillard, Latour, Dant, Knorr-Cetina, teoria praktyk)
8. Kolokwium
(test jednokrotnego wyboru)
Ćwiczenia:
1. Co to znaczy żyć w dobrobycie? Różnice międzykulturowe
Konsumpcja w Polsce w wymiarze dbania o ciało
2. Podstawowy schemat konsumpcji: jedzenie
3. Konsumpcja współczesnego okrycia ciała: ubiór
4. Konsumpcja w zakresie potrzeb bezpieczeństwa i wygody: dom
Konsumpcja w Polsce w wymiarze dbania o umysł
5. Konsumpcja w zakresie potrzeb poznawczych i społecznych: media
6. Konsumpcja w zakresie potrzeb estetycznych: muzyka
7. Konsumpcja doznań
8. Powtórzenie
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Student/-ka ma podstawową wiedzę o miejscu i znaczeniu socjologii konsumpcji w systemie nauk społecznych, jej powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi oraz specyfice przedmiotowej i metodologicznej.
Ma wiedzę o zmieniających się ideach, koncepcjach i wyobrażeniach na temat konsumpcji i jej roli w procesie reprodukcji społecznej.
Ma zawansowaną wiedzę na temat przemian konsumpcji i rozwoju kultury konsumpcyjnej w skali globalnej i lokalnej.
Zna metody i narzędzia stosowane w socjologii konsumpcji, w tym techniki pozyskiwania danych pozwalające na prowadzenie badań empirycznych.
Umiejętności
Student/-ka potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu socjologii oraz pozyskane z wiarygodnych źródeł dane do identyfikowania i krytycznego analizowania procesów konsumpcji i przemian jej wzorów.
Potrafi prognozować przemiany procesów konsumpcji z wykorzystaniem standardowych metod i narzędzi stosowanych w socjologii oraz zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych.
Posiada umiejętność przygotowania, zgodnie z przyjętymi w socjologii standardami, wystąpień ustnych i prac pisemnych.
Potrafi komunikować się z różnymi odbiorcami z użyciem specjalistycznej terminologii; umie merytorycznie argumentować i formułować wnioski w debacie.
Potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role.
Umie samodzielnie planować i realizować własne uczenie się.
Kompetencje społeczne
Student/-ka uznaje znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych; rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego oraz uczenia się przez całe życie.
Czuje się odpowiedzialny/-a za zachowanie dziedzictwa kulturowego i przyrodniczego regionu, kraju, Europy, świata.
Kryteria oceniania
Wykład: kolokwium - test jednokrotnego wyboru
Ćwiczenia: referat, bardzo dobry referat podnosi o pół oceny wynik kolokwium
Literatura
Wykład
Lektura obowiązkowa
Aldridge Alan, 2006, Konsumpcja, tłum. Maciek Żakowski, Sic!, Warszawa.
Lektura uzupełniająca:
Lury Celia, 2011, Consumer Culture. Polity Press, Cambridge.
Slater Don, 1997, Consumer Culture & Modernity. Polity Press, Cambridge.
Ćwiczenia
Sahlins Marshall, 2003, Pierwotne społeczeństwo dobrobytu, [w:] M. Kempny i E. Nowicka (red.), Badanie kultury. Elementy teorii antropologicznej, WN PWN, Warszawa, s. 275-306.
Domański Henryk, Karpiński Zbigniew, Przybysz Dariusz, Straczuk Justyna (2017). Wzory jedzenia a struktura społeczna. Warszawa: Scholar. Rozdz. 3. Co jedzą Polacy, s. 58-97; rozdz. 5. Gdzie i z kim?, s. 118-150;
Mroczkowska Joanna (2014). “Our food”. Foodways and identity of Polish returning migrants from the United States, The Americanist, Thinking food: the functions of food in American culture and society, 29, 139-159.
Dowgiałło Bogna (2013). Socjolog w szafie. Prezentacja techniki pomocnej w badaniu ubierania się jako działania. Przegląd Socjologii Jakościowej, 9(2): 184-201.
Dowgiałło Bogna (2015). Ubieranie się jako forma uspołecznienia. O aktualności koncepcji mody Georga Simmla. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego. Rozdz. IV.: Rola i status jako konteksty interpretacyjny ubioru (s. 155-187) oraz tożsamość, estetyzacja i towarzyskość jako konteksty interpretacyjne ubioru (s. 188-224).
Skowrońska Marta (2014). Jak u siebie. Zamieszkiwanie i komfort. Warszawa: Znak. Rozdz. 2. Prywatność, kulisy i swoboda, s. 56-86.
Zalewska Joanna i Cobel-Tokarska Marta (2016). Rationalization of Pleasure and Emotions: The Analysis of the Blogs of Polish Minimalists, Polish Sociological Review, 4(196): 495-512.
Zalewska J., Schmidt F. i Skowrońska M. (2024). Udomowienie Frani: jak pralka wirnikowa zmieniała rodziny, relacje z przedmiotami i prace domowe w realnym socjalizmie. Studia Socjologiczne, 3(254): 87-116.
Filipek Kamil (2023). Dzielenie się w mediach społecznościowych: między logiką algorytmu a potrzebą uspołecznienia. Kultura i Społeczeństwo 2: 133-155.
Lisowska-Magdziarz Małgorzata (2008). Media powszechne. Kraków: WUJ. Rozdz. 4. Media na co dzień: telewizja, s. 63-90; 5. Media na co dzień: radio, gazeta, magazyn, sieć i 6. Ubogie i bogate korzystanie z mediów, s. 91-128.
Wyrzykowska Katarzyna (2017). Muzyka, młodzież i styl życia. O uczestnictwie w kulturze muzycznej warszawskiej młodzieży. Warszawa: WWS. Rozdz. 7. Wymiary uczestnictwa w kulturze muzycznej, s. 187-224; rozdz. 9. Muzyka, młodzież i styl życia, s. 255-286.
Domański Henryk, Przybysz Dariusz, Wyrzykowska Katarzyna, Zawadzka Kinga (2021). Dystynkcje muzyczne. Stratyfikacja społeczna i gusty muzyczne Polaków. Warszawa: Scholar. Rozdz. 6. Omniworyzm pod względem aktywności i upodobań muzycznych, s. 179-212.
Kalinowska Katarzyna (2018). Praktyki flirtu i podrywu. Studium z mikrosocjologii emocji. Toruń: WN UMK, FNP. Podrozdział: strategie i taktyki podrywania, s. 289-323; podrozdziały: ‘przenoszenie afektu – ludzie i klimat kulturowy jako nośnik energii’ oraz ‘percepcja nieoswojona’, s 323-347; podrozdziały: ‘„prawdziwe” uczucia, „prawdziwe” relacje’ oraz ‘synchronizacja z ramą – podsumowanie’, s. 348-362.
Uwagi
W cyklu 2024Z:
Wykład mówiony - jako okazja dla studentów do ćwiczenia wychwytywania ważnych informacji i notowania. Nakład pracy studenta: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: