Perswazja i manipulacja przekazem SC-3S-PMP
TREŚCI PROGRAMOWE
Wykład:
1. Podstawy efektywnej komunikacji.
2. Rodzaje wpływu społecznego.
3. Zarządzanie relacjami przez komunikację – budowanie sympatii.
4. Perswazja.
5. Manipulacja a przekonywanie.
6. Panika moralna.
7. Analiza informacji medialnych – weryfikacja źródeł.
8. Dyskurs oparty na emocjach – narzędzia analityczne.
Ćwiczenia:
1. Efektywna informacja – jak zbudować przekaz.
2. Efektywna perswazja – jak zbudować przekaz.
3. Techniki manipulacji w przekazie medialnym.
4. Warsztat analityczny – analiza przekazów medialnych (emocje, treść, ideologia).
5. Warsztat analityczny – analiza przekazów medialnych – fake news.
6. Warsztat analityczny – stosowanie narzędzi analizy panik moralnych.
7. Warsztat analityczny – analiza dyskursu – rozprzestrzenianie się informacji i fake news.
8. Analiza prac pisemnych przygotowanych przez studentów.
W cyklu 2021Z:
TREŚCI PROGRAMOWE |
W cyklu 2022Z:
TREŚCI PROGRAMOWE |
W cyklu 2023Z:
TREŚCI PROGRAMOWE |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022Z: | W cyklu 2024Z: | W cyklu 2021Z: | W cyklu 2023Z: | W cyklu 2020Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Student/-ka ma podstawową wiedzę o narzędziach i technikach wywierania wpływu na ludzi (perswazja, manipulacja, przekonywanie).
Ma wiedzę o zmieniających się ideach, koncepcjach i wyobrażeniach na temat instytucji społecznych, zwłaszcza mediów i wywierania wpływu przez media na społeczeństwo.
Umiejętności
Student/-ka potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu psychologii manipulacji i wywierania wpływu do identyfikowania i krytycznego analizowania procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, medialnych i interpersonalnych).
Potrafi prognozować procesy i zjawiska społeczne z wykorzystaniem narzędzi analizy dyskursu i przekazów medialnych stosowanych w socjologii oraz zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych.
Posiada umiejętność przygotowania, zgodnie z przyjętymi w socjologii standardami, wystąpień ustnych i prac pisemnych.
Potrafi komunikować się z różnymi odbiorcami z użyciem specjalistycznej dla perswazji i przekonywania terminologii; umie merytorycznie i w sposób kulturalny argumentować i formułować wnioski w debacie.
Kompetencje społeczne
Student/-ka uznaje znaczenie wiedzy na temat wpływu społecznego i manipulacji w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych.
Literatura
W cyklu 2020Z:
Wybrane, odnoszące się do bieżących spraw, artykuły z miesięcznika Press. Wybrane rozdziały z podręcznika: Maigret E. (2012). Socjologia komunikacji i mediów. Oficyna Naukowa |
W cyklu 2021Z:
Wybrane, odnoszące się do bieżących spraw, artykuły z miesięcznika Press. Wybrane rozdziały z podręcznika: Maigret E. (2012). Socjologia komunikacji i mediów. Oficyna Naukowa |
W cyklu 2022Z:
Wybrane, odnoszące się do bieżących spraw, artykuły z miesięcznika Press. Wybrane rozdziały z podręcznika: Maigret E. (2012). Socjologia komunikacji i mediów. Oficyna Naukowa |
W cyklu 2023Z:
Wybrane, odnoszące się do bieżących spraw, artykuły z miesięcznika Press. Wybrane rozdziały z podręcznika: Maigret E. (2012). Socjologia komunikacji i mediów. Oficyna Naukowa |
Uwagi
W cyklu 2020Z:
Zgodnie z zaleceniami pilotażowego programu MNiSW pn. Mistrzowie Dydaktyki realizowanego przez prowadzących w University College London stosowane są metody czynne, oparte na tutoringu małych grup i uczeniu przez doświadczenie. Wykład stosowany jest w powiązaniu z innymi formami i jego rolą jest prowadzić do refleksji nad uprzednim doświadczeniem. Nakład pracy studenta to 125-150h |
W cyklu 2021Z:
Zgodnie z zaleceniami pilotażowego programu MNiSW pn. Mistrzowie Dydaktyki realizowanego przez prowadzących w University College London stosowane są metody czynne, oparte na tutoringu małych grup i uczeniu przez doświadczenie. Wykład stosowany jest w powiązaniu z innymi formami i jego rolą jest prowadzić do refleksji nad uprzednim doświadczeniem. Nakład pracy studenta to 125-150h |
W cyklu 2022Z:
Zgodnie z zaleceniami pilotażowego programu MNiSW pn. Mistrzowie Dydaktyki realizowanego przez prowadzących w University College London stosowane są metody czynne, oparte na tutoringu małych grup i uczeniu przez doświadczenie. Wykład stosowany jest w powiązaniu z innymi formami i jego rolą jest prowadzić do refleksji nad uprzednim doświadczeniem. Nakład pracy studenta to 125-150h |
W cyklu 2023Z:
Zgodnie z zaleceniami pilotażowego programu MNiSW pn. Mistrzowie Dydaktyki realizowanego przez prowadzących w University College London stosowane są metody czynne, oparte na tutoringu małych grup i uczeniu przez doświadczenie. Wykład stosowany jest w powiązaniu z innymi formami i jego rolą jest prowadzić do refleksji nad uprzednim doświadczeniem. Nakład pracy studenta to 125-150h |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: