Antropologia i socjologia życia codziennego SC-3S-AZC
TREŚCI PROGRAMOWE
Wykład:
1. Codzienność w ujęciu socjologicznym i antropologicznym.
2. Jedzenie a ciało.
3. Czas wolny, zabawa.
4. Związki, małżeństwa, gospodarstwo domowe.
5. Choroba i śmierć.
6. Macierzyństwo.
7. Technologie w życiu codziennym.
Warsztaty:
1. Przegląd literatury i określenie celu badań (na podstawie m.in. treści przekazywanych na wykładzie).
2. Stawianie pytań badawczych ugruntowanych obecnym stanem badań literatury przedmiotowej.
3. Przygotowanie konspektu badań.
4. Przygotowanie scenariusza do wywiadu; pilotaż i modyfikacja scenariusza.
5. Realizacja wywiadów (zespołowo – realizacja najlepszego konspektu).
6. Transkrypcja materiałów i sprawozdanie z przeprowadzonych wywiadów.
7. Praca nad analizą danych.
8. Wykorzystanie programu komputerowego MaxQDA do analizy danych jakościowych.
9. Prezentacje połączone z dyskusją.
10. Przygotowanie raportu badawczego.
11. Omówienie wniosków i propozycji dalszych badań.
W cyklu 2020Z:
Zajęcia mają na celu zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami i teoriami z zakresu antropologii i socjologii życia codziennego, a także wykonanie podczas warsztatu pracy badawczej związanej z tematyką zajęć. |
W cyklu 2021Z:
Zajęcia mają na celu zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami i teoriami z zakresu antropologii i socjologii życia codziennego, a także wykonanie podczas warsztatu pracy badawczej związanej z tematyką zajęć. |
W cyklu 2022Z:
Zajęcia mają na celu zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami i teoriami z zakresu antropologii i socjologii życia codziennego, a także wykonanie podczas warsztatu pracy badawczej związanej z tematyką zajęć. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Student/-ka zna elementarną terminologię z zakresu antropologii kultury.
Ma uporządkowaną wiedzę ogólną (obejmującą terminologię, teorie i metodologię) z zakresu antropologii kultury.
Ma uporządkowaną wiedzę szczegółową w niektórych obszarach antropologii kultury (antropologia słowa, widowisk, ciała).
Zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji różnych wytworów kultury oraz metody i narzędzia, w tym techniki pozyskiwania danych socjologicznych właściwe dla socjologii, pozwalające na prowadzenie badań empirycznych.
Umiejętności
Student/-ka potrafi prawidłowo interpretować zjawiska społeczne i kulturowe.
Potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społecznych i kulturowych.
Posiada umiejętność przygotowania spełniających uznane standardy prac pisemnych i ustnych wystąpień w języku polskim, dotyczących zagadnień szczegółowych, z zastosowaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także z wykorzystaniem różnych źródeł.
Potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role.
Umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego.
Kompetencje społeczne
Student/-ka rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie.
Ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego.
Kryteria oceniania
wykład: egzamin ustny
Warsztaty: praca na zajęciach, praca własna, raport z badań
Literatura
Hammersley i Atkinson, Metody badan terenowych
Zalewska, Cobel-Tokarska, Od obyczaju do mody
Pozostała w zależności od podjętego tematu
W cyklu 2022Z:
lektura podstawowa: |
Uwagi
W cyklu 2020Z:
Opis metod kształcenia: Nakład pracy studenta: |
W cyklu 2021Z:
Opis metod kształcenia: Nakład pracy studenta: |
W cyklu 2022Z:
Opis metod kształcenia: Nakład pracy studenta: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: