Świat w XX i XXI wieku SC-3F-SWW
TREŚCI PROGRAMOWE
1. Polska we współczesnym świecie: ustroje państwowe, udział w wyborach i referendach, prawa człowieka, organizacje pozarządowe, Polska w UE.
2. Rozwój cywilizacyjno-gospodarczy na świecie w XX i XXI wieku - od społeczeństwa przedprzemysłowego do ponowoczesnego: urbanizacja, industrializacja, konsumpcja, globalizacja. Problem troski i odpowiedzialności ekologicznej i kulturowej za przyszłość świata.
3. Zróżnicowanie cywilizacyjne: kraje rozwinięte, rozwijające się i tzw. Trzeciego Świata. Kolonizacja i dekolonizacja.
4. Migracje w Polsce i na świecie w XX i XXI wieku: przyczyny i konsekwencje.
5. Totalitaryzmy XX wieku: nazizm i komunizm – cechy i społeczne skutki.
6. Najważniejsze wydarzenia na świecie i w Europie XX i XXI wieku.
W cyklu 2022Z:
TREŚCI PROGRAMOWE |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Student/-ka ma podstawową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju Europy i świata w XX i XXI wieku.
Ma zawansowaną wiedzę o różnych strukturach, instytucjach i organizacjach społecznych funkcjonujących w wymiarze regionu i w skali lokalnej.
Umiejętności
Student/-ka potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu socjologii oraz pozyskane z wiarygodnych źródeł dane do: identyfikowania i krytycznego analizowania procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych).
Potrafi prognozować procesy i zjawiska społeczne z wykorzystaniem standardowych metod i narzędzi stosowanych w socjologii oraz zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych.
Posiada umiejętność przygotowania, zgodnie z przyjętymi w socjologii standardami, wystąpień ustnych i prac pisemnych.
Potrafi komunikować się z otoczeniem z użyciem specjalistycznej terminologii; umie merytorycznie argumentować i formułować wnioski w debacie.
Potrafi planować i organizować pracę indywidualną i w zespole; umie współdziałać z innymi osobami w ramach prac zespołowych oraz pracować w grupie przyjmując w niej różne role.
Kompetencje społeczne
Student/-ka uznaje znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych.
Literatura
W cyklu 2022Z:
A. Chwalba: Historia powszechna 1989 - 2011, wyd. PWN, Warszawa 2015 |
W cyklu 2023Z:
A. Chwalba: Historia powszechna 1989 - 2011, wyd. PWN, Warszawa 2015 |
W cyklu 2024Z:
A. Chwalba: Historia powszechna 1989 - 2011, wyd. PWN, Warszawa 2015 |
Uwagi
W cyklu 2022Z:
Nakład pracy studenta: 2 pkt. ECTS: Zajęcia z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych, dyskusji grupowej, debaty oksfordzkiej, prac zespołowych. |
W cyklu 2023Z:
Nakład pracy studenta: 2 pkt. ECTS: Zajęcia z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych, dyskusji grupowej, debaty oksfordzkiej, prac zespołowych. |
W cyklu 2024Z:
Nakład pracy studenta: 2 pkt. ECTS: Zajęcia z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych, dyskusji grupowej, debaty oksfordzkiej, prac zespołowych. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: