Statystyka - 2 SC-3F-STA2
TREŚCI PROGRAMOWE
1. Wnioskowanie statystyczne:
1.1. Kryteria doboru testów statystycznych (hipotezy statystyczne, rodzaj badanych cech, typ rozkładu danych).
1.2. Procedura wnioskowania statystycznego (opis modelu populacji generalnej, opis próby, hipotezy statystyczne, weryfikacja hipotez statystycznych, sformułowanie wniosku statystycznego).
1.3. Testy istotności różnic (test porównywania częstości dla m prób niezależnych, test Wilcoxona dla dwu prób niezależnych, test znaków, test Fishera dla dwu prób niezależnych, test Studenta dla dwu prób niezależnych, test Studenta dla jednej próby, test Studenta dla dwu prób zależnych, analiza wariancji).
1.4. Testy niezależności (χ2 Pearsona dla m cech jakościowych, test szacowania współczynnika korelacji Kendalla, Spearmana, test Studenta szacowania istotności współczynnika korelacji liniowej).
1.5. Testy zgodności (test zgodności dwu rozkładów empirycznych - χ2, test serii Stevensa, badanie zgodności rozkładu empirycznego z rozkładem normalnym, badanie zgodności dwóch rozkładów empirycznych.
W cyklu 2020L:
TREŚCI PROGRAMOWE |
W cyklu 2021L:
- Etapy wnioskowania statystycznego |
W cyklu 2022L:
Podstawy wnioskowanie statystycznego |
W cyklu 2023L:
Podstawy wnioskowanie statystycznego |
W cyklu 2024L:
Podstawy wnioskowanie statystycznego |
Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023L: | W cyklu 2024L: | W cyklu 2020L: | W cyklu 2019L: | W cyklu 2021L: | W cyklu 2022L: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Student/-ka ma wiedzę o wnioskowaniu statystycznym w zakresie kryteriów doboru testów statystycznych, procedury wnioskowania statystycznego, testów istotności różnic, niezależności i zgodności.
Umiejętności
Student/-ka umie samodzielnie zdobywać wiedzę z zakresu wnioskowania statystycznego i rozwijać umiejętności badawcze pod kierunkiem opiekuna naukowego.
Potrafi prognozować procesy i zjawiska społeczne z wykorzystaniem standardowych metod i narzędzi stosowanych w socjologii oraz zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych.
Kompetencje społeczne
Student/-ka korzysta z literatury naukowej, rozumie zastosowane przy analizach danych testy statystyczne w wynikach badań zamieszczonych w pozycjach zwartych i artykułach.
Kryteria oceniania
Warunki zaliczenia:
- uzyskanie min. 51% z prac domowych i kolokwiów na ćwiczeniach
Metody oceniania:
- Zadania domowe
- Kolokwia
- Platforma E-learning (wnioskowanie statystyczne )
Skala ocen:
51% – 60% – dostateczny (3)
61% – 70% – dostateczny plus (3+)
71% – 80% – dobry (4)
81% – 90% – dobry + (4+)
91% – 100% – bardzo dobry (5)
Literatura
Literatura obowiązkowa:
Cypryańska, M., Bedyńska, S. (2023). Statystyczny drogowskaz. Praktyczne wprowadzenie do wnioskowania statystycznego. Warszawa: Wydawnictwo Sedno.
Arciszewska-Leszczuk, A., Kołek, M., Józefacka, N., Iwankowski, P. (2023). Metodologia i statystyka. Przewodnik naukowego turysty. Tom I. Warszawa: PWN.
Literatura nieobowiązkowa:
Babbie, E. R. (2019). Badania społeczne w praktyce. Wydawnictwo Naukowe PWN.
Francuz, P., Mackiewicz, R. (2005). Liczby nie wiedzą, skąd pochodzą. Przewodnik po metodologii i statystyce nie tylko dla psychologów. Lublin: Wydawnictwo Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego.
Maksimowicz-Ajchel, A. (2007). Wstęp do statystyki. Metody opisu statystycznego. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.
Wieczorkowska, G., Wierzbiński, J. (2011). Statystyka od teorii do praktyki. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
W cyklu 2021L:
Bedyńska, S., Cypryańska, M. (2013). Statystyczny drogowskaz 1. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie SEDNO. Francuz, P., Mackiewicz, R. (2005). Liczby nie wiedzą, skąd pochodzą. Przewodnik po metodologii i statystyce nie tylko dla psychologów. Lublin: Wydawnictwo Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego. Wieczorkowska, G., Wierzbiński, J. (2011). Statystyka od teorii do praktyki. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar. |
W cyklu 2022L:
Bedyńska, S., Cypryańska, M. (2013). Statystyczny drogowskaz 1. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie SEDNO. |
W cyklu 2023L:
Bedyńska, S., Cypryańska, M. (2013). Statystyczny drogowskaz 1. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie SEDNO. Francuz, P., Mackiewicz, R. (2005). Liczby nie wiedzą, skąd pochodzą. Przewodnik po metodologii i statystyce nie tylko dla psychologów. Lublin: Wydawnictwo Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego.. Wieczorkowska, G., Wierzbiński, J. (2011). Statystyka od teorii do praktyki. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar. |
W cyklu 2024L:
Bedyńska, S., Cypryańska, M. (2013). Statystyczny drogowskaz 1. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie SEDNO. Francuz, P., Mackiewicz, R. (2005). Liczby nie wiedzą, skąd pochodzą. Przewodnik po metodologii i statystyce nie tylko dla psychologów. Lublin: Wydawnictwo Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego.. Wieczorkowska, G., Wierzbiński, J. (2011). Statystyka od teorii do praktyki. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar. |
Uwagi
W cyklu 2020L:
Metody problemowe i operacyjne |
W cyklu 2021L:
NAKŁAD PRACY STUDENTA: |
W cyklu 2022L:
Metody dydaktyczne: Sumaryczna liczba punktów ECTS - 3 punkty |
W cyklu 2023L:
Uwagi NAKŁAD PRACY STUDENTA: |
W cyklu 2024L:
Metody dydaktyczne: NAKŁAD PRACY STUDENTA: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: