Socjologia religii SC-3F-SRE
TREŚCI PROGRAMOWE
Wykład:
1. Definicje religii.
2. Typy i funkcje religii.
3. Zaangażowanie religijne i jego wymiary.
4. Religia we współczesnym społeczeństwie i jej przemiany.
5. Prywatyzacja religii.
6. Sekty i NRR - charakterystyka
Ćwiczenia:
1. Narzędzia stosowane w badaniu zjawiska religijności.
2. Analiza danych statystycznych dotyczących zjawiska religijności.
3. Specyfika współczesnych zjawisk religijnych na świecie.
4. Sekty i nowe ruchy religijne – charakterystyka wybranych grup i ruchów.
W cyklu 2023L:
TREŚCI PROGRAMOWE II. Religijność polskiego społeczeństwa III. Religijność pokolenia Z IV. Kościół katolicki w Polsce – kryzys i perspektywy V. Religia jako konflikt VI. Grupy religijne legalnie istniejące (Świadkowie Jehowy, Kościół Zielonoświątkowy, Międzynarodowe Towarzystwo Świadomości Kryszny) VII. Sekty psychomanipulacyjne (Scjentolodzy, Świątynia Ludu, Antrovis) VIII. DEBATA OKSFORDZKA |
W cyklu 2024L:
TREŚCI PROGRAMOWE II. Religijność polskiego społeczeństwa III. Religijność pokolenia Z IV. Kościół katolicki w Polsce – kryzys i perspektywy V. Religia jako konflikt VI. Grupy religijne legalnie istniejące (Świadkowie Jehowy, Kościół Zielonoświątkowy, Międzynarodowe Towarzystwo Świadomości Kryszny) VII. Sekty psychomanipulacyjne (Scjentolodzy, Świątynia Ludu, Antrovis) VIII. DEBATA OKSFORDZKA |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Student/-ka ma podstawową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych osiągnięciach socjologii religii.
Ma wiedzę o zmieniających się ideach, koncepcjach i wyobrażeniach na temat instytucji religijnych.
Ma zawansowaną wiedzę o różnych strukturach, instytucjach i organizacjach religijnych funkcjonujących w wymiarze regionu i w skali lokalnej.
Umiejętności
Student/-ka potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu socjologii religii oraz pozyskane z wiarygodnych źródeł dane do identyfikowania i krytycznego analizowania procesów i zjawisk religijnych.
Student/-ka potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk w zakresie socjologii religii.
Student/-ka posiada umiejętność przygotowania, zgodnie z przyjętymi w socjologii standardami, wystąpień ustnych i prac pisemnych z zakresu socjologii religii.
Student/-ka potrafi komunikować się z otoczeniem z użyciem specjalistycznej terminologii z zakresu socjologii religii; umie merytorycznie argumentować i formułować wnioski w debacie nad sferą religijności.
Potrafi planować i organizować pracę indywidualną i w zespole; umie współdziałać z innymi osobami w ramach prac oraz pracować w grupie, przyjmując w niej różne role.
Kompetencje społeczne
Student/-ka uznaje znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych.
Dostrzega i rozwiązuje dylematy związane z wykonywaniem zawodu socjologa.
Kryteria oceniania
Wykład - wykład z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych
Ćwiczenia - dyskusje i prace grupowe, debata oksfordzka, prezentacje studentów
Kryteria oceniania:
wykład - egzamin
ćwiczenia:
aktywność na zajęciach,
obecność
prezentacje
Literatura
Wł. Piwowarski (red.), Socjologia religii. Antologia tekstów.(108-131). Kraków: Nomos
Barker, E. (1997). Nowe ruchy religijne. Kraków: Nomos
Casanova, J. (1998). Deprywatyzacja religii. W: Wł. Piwowarski (red.), Socjologia religii. Antologia tekstów. (409-429). Kraków: Nomos
Doktór, T. (1999). Nowe ruchy religijne i parareligijne w Polsce. Warszawa: Verbinum
Libiszowska-Żółtkowska, M. (2003). Konwertyci nowych ruchów religijnych. Lublin: UMCS
Paleczny, T. (1998). Sekty. W poszukiwaniu utraconego raju. Kraków: Uniwersitas
Piwowarski, Wł. (1996). Socjologia religii. Lublin: RW KUL
Sadowska, J. (1996). Sekty i wspólnoty wyznaniowe w świetle publikacji prasowych. Nieopublikowana praca magisterska, IS UW, Warszawa.
Sztumski, J. (1993). Sekty. Studium socjologiczno-historyczne. Kielce
Zulehner, P.M. (1998). Religia z wyboru jako dominująca forma społeczna. W: Wł. Piwowarski (red.), Socjologia religii. Antologia tekstów. (383-409). Kraków: Nomos
Uwagi
W cyklu 2023L:
Nakład pracy studenta - 3 pkt ECTS 30 g. - godziny kontaktowe z wykładowczynią |
W cyklu 2024L:
Metody kształcenia: wykłąd z prezentacjami multimedialnymi, ćwiczenia: dyskusje, prezentacje studentów, debata oksfordzka, praca w grupach 30 g. - godziny kontaktowe z wykładowczynią |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: