Socjologia mikrostruktur społecznych SC-3F-SMI1
TREŚCI PROGRAMOWE
1. Zajęcia wprowadzające w problematykę.
2. Grupy społeczne i ich rodzaje
3. Klasycy mikrosocjologii.
4. Studia empiryczne w mikrosocjologii
5. Spójność grupy, struktura komunikowania i struktura przywództwa
6. Socjogram
W cyklu 2023L:
1. Zajęcia wprowadzające w problematykę. Jak socjologowie odkryli znaczenie małych nieformalnych grup społecznych? Badania socjologii organizacji pracy na początku XX wieku Praca domowa: zadanie fotograficzne. Studenci w parach robią 3 zdjęcia obrazujące wylosowane pojęcie, którego definicji szukają w podręczniku Turowskiego. 2. Małe grupy społeczne. Zadanie fotograficzne Turowski J. (1993). Socjologia. Małe struktury społeczne, Lublin, KUL. 3. Mikrostruktury społeczne, czyli mała grupa społeczna i jej struktury społeczne Brzeziński J. (1980). Technika socjometrii, [w:] Elementy metodologii badań psychologicznych, Warszawa, PWN, s. 287-308. Zadanie specjalne: dwie osoby robią socjogram małej grupy społecznej. 4. Co bada socjogram? Rozkład atrakcyjności interpersonalnej jako wskaźnik struktury socjometrycznej Prezentacja i omówienie socjogramu 5. Tradycyjna społeczność lokalna. Mała grupa społeczna? Zawistowicz-Adamska K. (1948). Społeczność wiejska. Łódź, Polski Instytut Służby Społecznej, s. 64-124: Dziadek 64-71, Ciotka 71-83, Najmłodsi 83-90, Młodzież 90-99, Rekrutacja 100-107, Odświętność 108-112, Wesele 113-124. 6. Socjologia interakcji: badanie reguł rozmowy Goffman E. (2006). Rytuał interakcyjny, Warszawa, WN PWN, s. 114-138. Praca domowa: na podstawie tekstu Goffmana przygotowujemy analizę porządku interakcyjnego rozmowy – poszukujemy fragmentu filmu, który obrazuje jeden lub kilka rodzajów wyobcowania z rozmowy lub inne zagadnienie dotyczące porządku interakcyjnego rozmowy (w parach) 7. Analiza porządku interakcyjnego rozmowy Na zajęciach analizujemy przygotowane przez studentów fragmenty. 8. Interakcje społeczne w małej grupie społecznej w miejscu pracy Konecki K. (1992). Nowi pracownicy a kultura organizacyjna. Studium folkloru fabrycznego, Wyd. UŁ, rozdz. 11, Rytuały ośmieszania, http://bazhum.muzhp.pl/media//files/Przeglad_Socjologii_Jakosciowej/Przeglad_Socjologii_Jakosciowej-r2007-t3-n1/Przeglad_Socjologii_Jakosciowej-r2007-t3-n1-s3-126/Przeglad_Socjologii_Jakosciowej-r2007-t3-n1-s3-126.pdf (referat) Sawicka M. (2018). W co „gramy” w miejscu pracy? Emocje i ich ekspresja w przestrzeni instytucji. W: Emocje w interakcjach współczesnego społeczeństwa polskiego. Warszawa: WUW, s. 111-140. (referat) |
W cyklu 2024L:
1. Zajęcia wprowadzające w problematykę. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023L: | W cyklu 2024L: | W cyklu 2022L: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Student/-ka ma uporządkowaną wiedzę szczegółową w zakresie mikrosocjologii.
Zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji zjawisk z zakresu mikrosocjologii właściwe dla tradycji strukturalno-funkcjonalnej, podejścia interpretatywnego i badania przemian więzi społecznych.
Posiada wiedzę o różnych rodzajach mikrostruktur społecznych: rodzinie, grupach celowych, koleżeńskich, towarzyskich, społeczności lokalnej, wspólnotach wirtualnych i ich zmienności w czasie i przestrzeni.
Umiejętności
Student/-ka potrafi prawidłowo interpretować zjawiska społeczne (kulturowe) w zakresie socjologii.
Potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk w zakresie mikrosocjologii.
Potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role.
Kompetencje społeczne
Student/-ka uznaje znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych.
Literatura
J. Szmatka. Małe struktury społeczne
W cyklu 2023L:
Turowski J. (1993). Socjologia. Małe struktury społeczne, Lublin, KUL. Brzeziński J. (1980). Technika socjometrii, [w:] Elementy metodologii badań psychologicznych, Warszawa, PWN, s. 287-308. Zawistowicz-Adamska K. (1948). Społeczność wiejska. Łódź, Polski Instytut Służby Społecznej, s. 64-124: Dziadek 64-71, Ciotka 71-83, Najmłodsi 83-90, Młodzież 90-99, Rekrutacja 100-107, Odświętność 108-112, Wesele 113-124. Goffman E. (2006). Rytuał interakcyjny, Warszawa, WN PWN, s. 114-138. Konecki K. (1992). Nowi pracownicy a kultura organizacyjna. Studium folkloru fabrycznego, Wyd. UŁ, rozdz. 11, Rytuały ośmieszania, http://bazhum.muzhp.pl/media//files/Przeglad_Socjologii_Jakosciowej/Przeglad_Socjologii_Jakosciowej-r2007-t3-n1/Przeglad_Socjologii_Jakosciowej-r2007-t3-n1-s3-126/Przeglad_Socjologii_Jakosciowej-r2007-t3-n1-s3-126.pdf Sawicka M. (2018). W co „gramy” w miejscu pracy? Emocje i ich ekspresja w przestrzeni instytucji. W: Emocje w interakcjach współczesnego społeczeństwa polskiego. Warszawa: WUW, s. 111-140. |
W cyklu 2024L:
Turowski J. (1993). Socjologia. Małe struktury społeczne, Lublin, KUL. |
Uwagi
W cyklu 2023L:
- nauka czytania ze zrozumieniem i dyskusje Zajęcia za 2 pkt. ECTS – nakład pracy studenta wynosi 50-60 godzin: |
W cyklu 2024L:
- dyskusje Zajęcia za 2 pkt. ECTS – nakład pracy studenta wynosi 50-60 godzin: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: