Metodologia nauk społecznych SC-3F-MNS
TREŚCI PROGRAMOWE
1. Wiedza potoczna a wiedza naukowa.
2. Paradygmaty teoretyczne w badaniach socjologicznych.
3. Pozytywistyczny i humanistyczny paradygmat poznania.
4. Paradygmaty jakościowych badań terenowych.
5. Definiowanie pojęć. Dobór wskaźników i definicje operacyjne pojęć.
6. Pomiar zjawisk społecznych: zmienne/skale ze względu na moc pomiaru, najpopularniejsze skale, indeksy.
7. Klasyfikacje i typologie.
8. Proces badawczy: etapy badania (głównie konceptualizacji).
W cyklu 2020Z:
W czasie kursu studenci otrzymują podstawową wiedzę z zakresu metodologii badań społecznych. Poznają czym jest wiedza naukowa (w odróżnieniu od wiedzy potocznej) oraz jaką rolę pełnią w jej budowaniu teoretyczne i poznawcze paradygmaty. Studenci dowiadują się też co to znaczy, że socjologia jest nauką empiryczną i dlaczego tak ważne w socjologii jest definiowanie, operacjonalizacja, pomiar. Poznają etapy procesu badawczego i podstawowe zasady socjologicznej analizy (klasyfikacje, typologie). |
W cyklu 2021Z:
W czasie kursu studenci otrzymują podstawową wiedzę z zakresu metodologii badań społecznych. Poznają czym jest wiedza naukowa (w odróżnieniu od wiedzy potocznej) oraz jaką rolę pełnią w jej budowaniu teoretyczne i poznawcze paradygmaty. Studenci dowiadują się też co to znaczy, że socjologia jest nauką empiryczną i dlaczego tak ważne w socjologii są definiowanie, operacjonalizacja, pomiar. Poznają etapy procesu badawczego i podstawowe zasady socjologicznej analizy (klasyfikacje, typologie). |
W cyklu 2022L:
W czasie kursu studenci otrzymują podstawową wiedzę z zakresu metodologii badań społecznych. Poznają czym jest wiedza naukowa (w odróżnieniu od wiedzy potocznej) oraz jaką rolę pełnią w jej budowaniu teoretyczne i poznawcze paradygmaty. Studenci dowiadują się też co to znaczy, że socjologia jest nauką empiryczną i dlaczego tak ważne w socjologii są definiowanie, operacjonalizacja, pomiar. Poznają etapy procesu badawczego i podstawowe zasady socjologicznej analizy (klasyfikacje, typologie). |
W cyklu 2023L:
W czasie kursu studenci otrzymują podstawową wiedzę z zakresu metodologii badań społecznych. Poznają czym jest wiedza naukowa (w odróżnieniu od wiedzy potocznej) oraz jaką rolę pełnią w jej budowaniu teoretyczne i poznawcze paradygmaty. Studenci dowiadują się też co to znaczy, że socjologia jest nauką empiryczną i dlaczego tak ważne w socjologii są definiowanie, operacjonalizacja, pomiar. Poznają etapy procesu badawczego i podstawowe zasady socjologicznej analizy (klasyfikacje, typologie). |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Student/-ka ma podstawową wiedzę o miejscu i znaczeniu socjologii w systemie nauk społecznych oraz o specyfice przedmiotowej i metodologicznej.
Zna główne teoretyczne i poznawcze paradygmaty badań oraz etapy procesu badawczego.
Wie, na czym polega definiowanie i operacjonalizacja pojęć oraz pomiar zjawisk społecznych.
Umiejętności
Student/-ka potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę do stawiania pytań badawczych i doboru do nich odpowiednich metod poznania (metody ilościowe vs jakościowe).
Potrafi zdefiniować i zoperacjonalizować pojęcia teoretyczne oraz określić moc pomiaru zmiennych.
Umie samodzielnie planować i realizować własne uczenie się w obszarze metodologii badań społecznych.
Kompetencje społeczne
Student/-ka uznaje znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów związanych z socjologicznym poznaniem oraz jest gotowy/-a do pogłębiania tej wiedzy w toku dalszych studiów.
Literatura
W cyklu 2020Z:
Literatura podstawowa (podręczniki akademickie): |
W cyklu 2021Z:
Literatura podstawowa (podręczniki akademickie): |
W cyklu 2022L:
Literatura podstawowa (podręczniki akademickie): |
W cyklu 2023L:
Literatura podstawowa (podręczniki akademickie): |
Uwagi
W cyklu 2020Z:
Kurs przygotowuje studentki i studentów do realizacji przedmiotu metody i techniki badań na II roku studiów. Wykład interaktywny wspomagany prezentacją w PowerPoint |
W cyklu 2021Z:
Kurs przygotowuje studentki i studentów do realizacji przedmiotu metody i techniki badań na II roku studiów. Wykład interaktywny wspomagany prezentacją w PowerPoint |
W cyklu 2022L:
Kurs przygotowuje studentki i studentów do realizacji przedmiotu metody i techniki badań na II roku studiów. Wykład interaktywny wspomagany prezentacją w PowerPoint NAKŁAD PRACY STUDENTA/KI: |
W cyklu 2023L:
Kurs przygotowuje studentki i studentów do realizacji przedmiotu metody i techniki badań na II roku studiów. Wykład interaktywny wspomagany prezentacją w PowerPoint NAKŁAD PRACY STUDENTA/KI: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: