Komputerowe wspomaganie badań SC-3F-KWB
TREŚCI PROGRAMOWE
1. Przygotowanie bazy danych:
- struktura zbioru danych oraz zarządzanie zbiorami danych;
- przekształcanie danych;
- importowanie bazy z MS Excel, z pliku tekstowego;
- braki danych;
- wprowadzanie danych.
2. Transformacje na zmiennych:
- rekodowanie wartości zmiennych;
- tworzenie nowych zmiennych;
- zliczanie wystąpień.
3. Analiza danych:
- rozkłady częstości;
- tabele krzyżowe, kontyngencja;
- wykresy;
- tabele wielokrotnych odpowiedzi;
- współczynniki korelacji;
- test zgodności χ2.
4. Raportowanie – struktura raportu.
W cyklu 2024Z:
Zajęcia odbywają się z wykorzystaniem oprogramowania SPSS. Oprogramowanie na własne potrzeby (licencja ważna do 30 września kolejnego roku) można pobrać ze strony: https://spss.aps.edu.pl/ Na stronie jest również dostępna instrukcja uzyskania licencji oraz instalacji programu. Na zajęciach mogą Państwo korzystać z własnego sprzętu. Pliki do ćwiczeń zostaną udostępnione w grupie na MS Teams dla naszego przedmiotu (kod zespołu: z4meanz). Uwaga: jest to zespół dla przedmiotu a nie konkretnej grupy ćwiczeniowej. W ramach zajęć przysługują dwie nieobecności (usprawiedliwione lub nieusprawiedliwione). Nadmiarowe nieobecności można nadrobić przygotowując pracę pisemną na zadany przez prowadzącego temat z zakresu przedmiotu (przykładowe tematy podano poniżej). Nadrabianie zaległości jest możliwe do 23.01.2025 r. Przykładowe tematy: Podane tematy są tematami przykładowymi, prowadzący może wskazać inne zagadnienie do opracowania. Przebieg zajęć będzie wyglądać następująco: |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Student/ka ma uporządkowaną, pogłębioną wiedzę z zakresu podstawowej analizy i interpretacji danych.
Zna techniki zbierania danych w badaniach ilościowych oraz potrafi wskazać różnice pomiędzy nimi.
Umiejętności
Student/-ka posiada umiejętność samodzielnego proponowania rozwiązań konkretnego problemu i przeprowadzenia procedury podjęcia rozstrzygnięć w tym zakresie na podstawie zdobytej wiedzy.
Posiada umiejętność przygotowywania raportów badawczych zgodnie z ogólnie przyjętym wzorcem.
Kompetencje społeczne
Student/-ka rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego oraz uczenia się przez całe życie; potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności z zakresu analizy informacji oraz obsługi oprogramowania SPSS.
Respektuje zasady etyczne stosowane przy interpretacji danych pochodzących ze źródeł wtórnych.
Kryteria oceniania
Warunki zaliczenia:
Obecność – 15%
Kolokwium nr 1 – po zakończeniu bloku 1 – 15%
Kolokwium nr 2 – po zakończeniu bloku 2 – 20%
Kolokwium nr 3 – po zakończeniu bloku 3 – 20%
Praca końcowa: raport na podstawie danych własnych lub dostarczonych przez prowadzącego zajęcia – 30%
Wymagane minimum 51%
Oceny pozytywne:
5.0 --> 91-100%
4.5 --> 81-90%
4.0 --> 71-80%
3.5 --> 61-70%
3.0 --> 51-60%
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Pavkov Thomas, Pierce Kent - Do biegu, gotowi, start. Wprowadzenie do SPSS dla Windows, Wydawnictwo GWP, 2005
2. Górniak Jarosław, Wachnicki Janusz - Pierwsze kroki w analizie danych SPSS for Windows, Wydawnictwo SPSS Polska, 2013
Literatura dodatkowa:
1. Gałuszko Konrad, Lewczuk Joanna, Kuźma Konrad Krystian - Walidować? Weryfikować? Nie ruszać? O niestatystycznych, udziałach i stochastycznych metodach oceny ilości danych ilościowych opowieść, Studia Politologiczne, 54, 2019
2. Nawojczyk Maria - Przewodnik po statystyce dla socjologów, Wydawnictwo SPSS Polska, 2002
3. Szaniawski Klemens - Metody statystyczne w socjologii: wybrane zagadnienia, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 1968
4. Józefacka, Natalia M.; Kołek, Mateusz F.; Arciszewska-Leszczuk, Aleksandra (2023). Metodologia i statystyka, tom 1: Przewodnik naukowego turysty. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN SA
W cyklu 2022Z:
Literatura podstawowa: Literatura dodatkowa: |
Uwagi
W cyklu 2024Z:
Konsultacje odbywają się zdalnie, na kanale zespołu MS Teams w czwartki, w godzinach 13.30-15.00 po wcześniejszym uzgodnieniu mailowym. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: