Historia myśli socjologicznej i społecznej SC-3F-HMS
TREŚCI PROGRAMOWE
1. Zagadnienia i metody historii socjologii.
2. Myśl społeczna starożytności – sofiści, Platon, Arystoteles, stoicy.
3. Teologia społeczna św. Augustyna.
4. Św. Tomasz i zasada organicyzmu społecznego.
5. Myśl społeczna epoki odrodzenia.
6. Prawo natury i umowa społeczna w doktrynach XVII w.
7. Filozofia społeczna wieku świateł - Monteskiusz, Russo, Smith, Ferguson, Kant, Herder i Staszic.
8. Romantyzm i restauracja.
9. Konserwatyzm, utopijny socjalizm.
10. Saint-Simone, historycy doby restauracji, Tocqueville.
11. Zasada gminowładztwa i historia społeczna Lelewela.
12. Filozofia społeczna Hegla.
12. Materializm historyczny.
13. August Comte i narodziny socjologii jako samodzielnej dyscypliny badawczej.
14. Ekonomia społeczna i socjologia Milla.
15. Pozytywizm i rozwój socjologii.
16. Darwin a ewolucjonizm w naukach społecznych.
17. Koncepcja socjologii ewolucjonistycznej Herberta Spencera.
18. Blaski i cienie ewolucjonizmu socjologicznego.
19. Teoria krążenia elit i socjologia działania Pareta.
20. Socjologizm versus psychologizm.
21. Nauka społeczna Emila Durkheima i jego szkoły.
22. Ludwika Gumplowicza socjologia konfliktu i rywalizacji ras kulturowych.
23. Teoria wspólnoty i stowarzyszenia F. Tönniesa. Socjologia formalna Simmla.
24. Wielka synteza socjologiczna Maksa Webera.
25. Socjologia amerykańska doby klasycznej.
26. Mikrosocjologia i filozofia społeczna Cooley’a.
27. Behawioryzm społeczny Meada.
28. System socjologii humanistycznej Floriana Znanieckiego.
W cyklu 2020Z:
Zadaniem wykładów i ćwiczeń jest zaznajomienie słuchaczy z dorobkiem najwybitniejszych myślicieli społecznych dawnych wieków i socjologów doby klasycznej. W socjologii doby klasycznej znajdują się źródła większości kierunków koncepcji i zagadnień dzisiejszych nauk społecznych. Znajomość dziejów uprawianej dyscypliny (kształtowania się poglądów, aparatury pojęciowej i stanowisk metodologicznych) stanowi jeden z głównych czynników kształtowania wyobraźni socjologicznej. |
W cyklu 2021Z:
Zadaniem wykładów i ćwiczeń jest zaznajomienie słuchaczy z dorobkiem najwybitniejszych myślicieli społecznych dawnych wieków i socjologów doby klasycznej. W socjologii doby klasycznej znajdują się źródła większości kierunków koncepcji i zagadnień dzisiejszych nauk społecznych. Znajomość dziejów uprawianej dyscypliny (kształtowania się poglądów, aparatury pojęciowej i stanowisk metodologicznych) stanowi jeden z głównych czynników kształtowania wyobraźni socjologicznej. |
W cyklu 2022Z:
Zadaniem wykładów i ćwiczeń jest zaznajomienie słuchaczy z dorobkiem najwybitniejszych myślicieli społecznych dawnych wieków i socjologów doby klasycznej. W socjologii doby klasycznej znajdują się źródła większości kierunków koncepcji i zagadnień dzisiejszych nauk społecznych. Znajomość dziejów uprawianej dyscypliny (kształtowania się poglądów, aparatury pojęciowej i stanowisk metodologicznych) stanowi jeden z głównych czynników kształtowania wyobraźni socjologicznej. |
W cyklu 2024Z:
Zadaniem wykładów i ćwiczeń jest zaznajomienie słuchaczy z dorobkiem najwybitniejszych myślicieli społecznych dawnych wieków i socjologów doby klasycznej. W socjologii doby klasycznej znajdują się źródła większości kierunków koncepcji i zagadnień dzisiejszych nauk społecznych. Znajomość dziejów uprawianej dyscypliny (kształtowania się poglądów, aparatury pojęciowej i stanowisk metodologicznych) stanowi jeden z głównych czynników kształtowania wyobraźni socjologicznej. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Student/-ka ma podstawową wiedzę o historii kszałtowania się najważnieszych idei i nurtów refleksji socjologicznej oraz o miejscu i znaczeniu socjologii w systemie nauk społecznych, jej powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi oraz jej specyfice przedmiotowej i metodologicznej w aspekcie historycznym.
Ma podstawową wiedzę o osiagnięciach teoretycznych wielkich myślicieli w dziejach nauk społecznych w szczególności tych, którzy powszechnie nazywani są założycielami klasycznej socjologii.
Ma wiedzę o zmieniających się z biegiem czasu i epok ideach, koncepcjach i wyobrażeniach na temat człowieka i społeczeństwa.
Umiejętności
Student/-ka potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu historii socjologii oraz pozyskane z wiarygodnych źródeł dane do identyfikowania i krytycznego analizowania procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) dziś i w minionych epokach.
Posiada umiejętność przygotowania, zgodnie z przyjętymi w historiografii socjologii standardami, wystąpień ustnych i prac pisemnych.
Umie merytorycznie argumentować i formułować wnioski w debacie o różnych paradygmatach socjologii i teorii społecznych, wykorzystując wiedzę o historii myśli socjologicznej.
Kompetencje społeczne
Student/-ka uznaje pożytki wypływające z historycznej wiedzy o myśli społecznej i socjologicznej w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych; rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego oraz uczenia się przez całe życie.
Uznaje wagę i znaczenie ukształtowanego przez wiele lat jego historycznego rozwoju dorobku z zakresu szeroko rozumianej myśli społecznej i socjologii.
Dzięki historycznej perspektywie student/-ka w większym stopniu respektuje zasady etyki zawodowej socjologa oraz normy i reguły zawodowe i moralne.
Literatura
W cyklu 2020Z:
- Szacki Jerzy, Historia myśli socjologicznej. Wydanie nowe, Warszawa 2006; |
W cyklu 2021Z:
- Szacki Jerzy, Historia myśli socjologicznej. Wydanie nowe, Warszawa 2006; |
W cyklu 2022Z:
- Szacki Jerzy, Historia myśli socjologicznej. Wydanie nowe, Warszawa 2006; |
W cyklu 2024Z:
- Szacki Jerzy, Historia myśli socjologicznej. Wydanie nowe, Warszawa 2006; |
Uwagi
W cyklu 2020Z:
Metody pracy ze studentami: prezentacja poglądów i idei socjologicznych, dyskusja, rozmowa, Nakład pracy studenta: Zajęcia będą prowadzone przy pomocy aplikacji Teams zgodnie z planem zajęć przedstawionym przez Biuro Planowania Kształcenia. Studenci mogą się kontaktować z prowadzącym poprzez adres mailowy: btreger@aps.edu.pl i dydaktyka.treger@wp.pl Minimalne warunki sprzętowe: komputer z dostępem do mikrofonu i kamery. |
W cyklu 2021Z:
Metody pracy ze studentami: prezentacja poglądów i idei socjologicznych, dyskusja, rozmowa, Nakład pracy studenta: Zajęcia będą prowadzone zgodnie z planem zajęć przedstawionym przez Biuro Planowania Kształcenia. Studenci mogą się kontaktować z prowadzącym podczas dyżurów oraz poprzez adres mailowy: btreger@aps.edu.pl i dydaktyka.treger@wp.pl Minimalne warunki sprzętowe: komputer z dostępem do mikrofonu i kamery. |
W cyklu 2022Z:
Metody pracy ze studentami: prezentacja poglądów i idei socjologicznych, dyskusja, rozmowa, Nakład pracy studenta: Zajęcia będą prowadzone zgodnie z planem zajęć przedstawionym przez Biuro Planowania Kształcenia. Studenci mogą się kontaktować z prowadzącym podczas dyżurów oraz poprzez adres mailowy: btreger@aps.edu.pl i dydaktyka.treger@wp.pl Minimalne warunki sprzętowe: komputer z dostępem do mikrofonu i kamery. |
W cyklu 2024Z:
Metody pracy ze studentami: prezentacja poglądów i idei socjologicznych, dyskusja, rozmowa, Nakład pracy studenta: Zajęcia będą prowadzone zgodnie z planem zajęć przedstawionym przez Biuro Planowania Kształcenia. Studenci mogą się kontaktować z prowadzącym podczas dyżurów oraz poprzez adres mailowy: btreger@aps.edu.pl i dydaktyka.treger@wp.pl Minimalne warunki sprzętowe: komputer z dostępem do mikrofonu i kamery. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: