Ekonomia SC-3F-EKN
TREŚCI PROGRAMOWE
1. Polityczne, kulturowe i religijne tło powstawania teorii ekonomicznych.
2. Prawa i mechanizm działania rynku w systemie gospodarki rynkowej.
3. Cykliczny rozwój gospodarki.
4. Finanse publiczne jako podstawa realizacji funkcji państwa.
5. Polityka fiskalna państwa. Dochody i wydatki budżetu. Deficyt budżetowy.
6. Inflacja, deflacja – przyczyny, przejawy i skutki.
7. Pieniądz, banki, polityka monetarna.
W cyklu 2020L:
Mikroekonomia 2. Gospodarka rynkowa 3. Funkcjonowanie rynku – popyt, podaż, równowaga rynkowa. 4. Zachowanie konsumenta. 5. Produkcja, utargi i koszty przedsiębiorstwa. 6. Zachowanie producenta w warunkach konkurencji doskonałej i niedoskonałej. Makroekonomia 2. Współczesne modele gospodarcze. 3. Dochód narodowy. 4. Cykl koniunkturalny. 5. Bezrobocie 6. Inflacja. 7. Polityka pieniężna. Bank Centralny. 8. Polityka fiskalna. Budżet. |
W cyklu 2022L:
1. Instruktaż wprowadzający. Ekonomia i finanse jako dyscyplina naukowa. Gospodarka w aspekcie kulturowym, etycznym, rozwój zrównoważony. Systemy gospodarcze współczesne i historyczne. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2020L: | W cyklu 2022L: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Student/-ka posiada wiedzę o różnych rodzajach systemów gospodarczych.
Posiada wiedzę o uniwersalnych prawach ekonomicznych.
Posiada wiedzę o podstawowych podmiotach instytucjonalnych w gospodarce narodowej.
Umiejętności
Student/-ka dostrzega, dokonuje obserwacji i interpretacji konkretnych praw ekonomicznych w realnej gospodarce współczesnej.
Potrafi wykorzystać wiedzę na temat działalności różnego typu instytucji w celu poznania zasad ich funkcjonowania.
Potrafi komunikować się z różnymi odbiorcami z użyciem specjalistycznej terminologii; umie merytorycznie argumentować i formułować wnioski w debacie, zachowując zasady kultury osobistej.
Kompetencje społeczne
Student/-ka jest przygotowany/-a do aktywnych zachowań na rynku pracy.
Dostrzega i rozwiązuje dylematy związane z wykonywaniem zawodu.
Ma świadomość znaczenia zachowywania się w sposób profesjonalny i etyczny.
Kryteria oceniania
1. Obecność i aktywność na zajęciach. Dopuszczalna jest maksymalnie 1 nieobecność, wszystkie pozostałe nieusprawiedliwione należy zaliczyć, odpowiadając z materiału z zajęć. W przypadku osób z niepełnosprawnością zasady zaliczenia będą dostosowane do możliwości osób studiujących.
2. Zaliczenie z całego materiału w formie stacjonarnej, opisowej, 3 pytania problemowe, każde punktowane po 10 punktów, maksimum 30 punktów, minimum 15 punktów czyli 50 % na ocenę dostateczną.
Literatura
Literatura obowiązkowa:
• Milewski R., Kwiatkowski E. (red. nauk.): Podstawy ekonomii. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2018.
• Morawski W.: Socjologia ekonomiczna. Problemy. Teoria. Empiria. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2001.
Literatura dodatkowa:
• Czarny B., Podstawy ekonomii: Makroekonomia. Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2018.
• Kojs W., Rostańska E., Wójcik K. (red. nauk.): Edukacja i gospodarka w kontekście procesów globalizacji. Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2014.
• Kozłowski S.: Przyszłość ekorozwoju. Wydawnictwo Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, Lublin 2005.
• Mucha J., Nawojczyk M., Woroniecka G. (red.): Kultura i gospodarka: ku antropologii życia gospodarczego we współczesnej Polsce, Śląskie Wydawnictwa Naukowe, Tychy 2007.
• Nasiłowski M., Podstawy przedsiębiorczości: Podręcznik dla szkół ponadgimnazjalnych. Wydawnictwo Key Text, Warszawa 2002.
• Skrzypek M., Podstawy ekonomii, część II: Makroekonomia. Wydawnictwo Oświatowe „Fosze”, Rzeszów 2015.
Źródła: Rocznik statystyczny GUS za lata 2020 i 2021 - 2022, dane z Narodowego Spisu Powszechnego w roku 2021.
W cyklu 2020L:
Literatura obowiązkowa Literatura uzupełniająca |
W cyklu 2022L:
Literatura obowiązkowa: • Milewski R., Kwiatkowski E. (red. nauk.): Podstawy ekonomii. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2018. • Czarny B., Podstawy ekonomii: Makroekonomia. Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2018. Źródła: Rocznik statystyczny GUS za lata 2020 i 2021 - 2022, dane z Narodowego Spisu Powszechnego w roku 2021. |
Uwagi
W cyklu 2020L:
Metody prowadzenia zajęć: wykład - prezentacja multimedialna prowadzącego zajęcia, stawianie pytań problemowych do omawianych zagadnień prowokujących dyskusję i umożliwiających opanowanie wymaganej wiedzy. Nakład pracy studenta: godziny kontaktowe - 30; opracowanie pisemne zleconego tematu - 10 godzin; opracowanie do dyskusji na kolejne tematy zajęć - 10 godzin; przygotowanie do egzaminu - 10 godzin. Razem: 60 godzin - 2 punky ECTS, Zmodyfikowany został sposób osiągnięcia efektów kształcenia , a tym samym zaliczenia przedmiotu. Aktualnie obowiązywać będzie następujący sposób: • na ocenę 3 - opracowanie pisemne zleconego tematu ocenionego na 3 lub 3,5; • na ocenę 3,5 – opracowanie pisemne zleconego tematu na ocenę 4 i więcej. Uwaga: do otrzymania oceny 3 oraz 3,5 nie wymagany będzie egzamin ustny. • na ocenę 4 i więcej – opracowanie pisemne zleconego tematu, co najmniej na ocenę 4 i więcej oraz dodatkowo egzamin ustny z materiału określonego w programie studiów. Końcowa ocena będzie średnią arytmetyczną ocen uzyskanych za opracowanie pisemne oraz za egzamin ustny. Modyfikacja metod kształcenia polega na: 1. Przesłaniu studentom pocztą elektroniczną opracowania każdego tematu, z rozbiciem na poszczególne zagadnienia, w postaci prezentacji zawierającej najistotniejsze informacje potrzebne do opanowania tematu wraz z rozszerzonym komentarzem, z zakresu tej wiedzy. 2. Odpowiedzi pocztą elektroniczną na pytania i wątpliwości studentów, w trybie indywidualnym. 3. Sformułowanie zagadnień zaliczeniowych, w postaci opisowej lub testów z uzasadnieniem prawidłowego wyboru. Zajęcia z tego przedmiotu odbywają się zgodnie z rozkładem zajęć na bieżący semestr. Kod do zajęć na platformie Teams: ptp6py7 (grupa 1; czwartek, godz. 08.00-09.35); 4p8ahhj (grupa 2; czwartek, godz. 09.50-11.25); dztxlm6 grupa 3; cwartek, godz. 11.40-13.15). |
W cyklu 2022L:
Wykład, case studies, dyskusja, pogadanka, praca w małych zespołach zadaniowych, praca indywidualna. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: