Socjologia wsi SC-2S-SOW
TREŚCI PROGRAMOWE
1. Charakterystyka tradycyjnej wsi polskiej: perspektywa ekonomiczna, społeczna i kulturowa.
2. Współczesna polska wieś i jej mieszkańcy: wyobrażenia i stereotypy a rzeczywistość; procesy zmian.
3. Socjologia wsi: przedmiot i metody badań.
4. Gender na wsi: stare i nowe role społeczne wiejskich kobiet.
5. Nowe wiejskie elity? Młodzi mieszkańcy wsi z wyższym wykształceniem.
6. Demograficzne starzenie się na terenach wiejskich: specyfika wiejskiej starości.
7. Innowacje społeczne na terenach wiejskich: przykłady z Polski i innych krajów.
W cyklu 2024Z:
1. Socjologia wsi – wprowadzenie do problematyki: Co wiemy na temat polskiej wsi? Stereotypy dotyczące wsi i jej mieszkańców. 2. Wieś i mieszkańcy wsi – wyobrażenia a rzeczywistość: Stereotypy dotyczące wsi i jej mieszkańców cd. Czy miejsce zamieszkania ma znaczenie w kontekście szans życiowych młodych ludzi? 3. Socjologia wsi – problematyka i metodologia: „Tradycyjna” społeczność i rodzina wiejska, monografie wsi. Socjologia wsi czy studia wiejskie? Kondycja i kierunki rozwoju subdyscypliny. 4. Czy potrzebujemy ludowej historii Polski? (Nie)Obecność warstwy chłopskiej w narracjach historycznych. Najważniejsze głosy we współczesnej debacie. 5. Role społeczne kobiet i mężczyzn w środowisku wiejskim: Zmiany pozycji i roli kobiety w społeczności wiejskiej. 6. Migracje z miast na tereny wiejskie: Specyfika wsi podmiejskich. Relacje społeczne pomiędzy „nowymi” i „starymi” mieszkańcami. Powroty ze wsi podmiejskich do miast. 7. Czy wieś może być dobrym miejscem do życia? Mocne i słabe strony życia na wsi. Czy wieś może być atrakcyjna dla młodych ludzi? 8. Podsumowanie i zakończenie zajęć. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Student/-ka ma pogłębioną wiedzę o zmieniających się perspektywach koncepcjach i wyobrażeniach dotyczących polskiej wsi i jej mieszkańców.
Ma pogłębioną wiedzę na temat specyfiki wiejskiej populacji, charakterystycznych dla wsi organizacji, instytucji i struktur, a także zachodzących w środowiskach wiejskich zmian społecznych, ekonomicznych i kulturowych.
Ma wiedzę o metodach, narzędziach oraz technikach pozyskiwania danych, pozwalających badać i opisywać zmianę społeczną w wiejskich społecznościach lokalnych.
Umiejętności
Student/-ka potrafi wykorzystać wiedzę i pozyskane z wiarygodnych źródeł dane do opisu i analizy specyfiki zjawisk społecznych w środowiskach wiejskich oraz zachodzących w nich zmian.
Potrafi krytycznie analizować i interpretować teksty oraz wytwory kultury ważne z punktu widzenia socjologii wsi.
Potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role.
Kompetencje społeczne
Student/-ka uznaje znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych w obszarze socjologii; jest gotów/-owa do krytycznej oceny odbieranych treści.
Uwagi
W cyklu 2024Z:
Metody kształcenia: Nakład pracy studenta / studentki / osoby studiującej: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: