Socjologia mediów SC-2S-SME
TREŚCI PROGRAMOWE
1 Teorie i koncepcje w obszarze socjologii mediów.
2. Metodologia badań mediów.
3. Procesy społeczne związane z mediami.
4. Media a Internet.
5. Analiza wybranych mechanizmów ze świata mediów, marketingu i public relations.
W cyklu 2021Z:
Zajęcia mają na celu zapoznanie studentów z podstawowymi i poszerzonymi pojęciami i teoriami z zakresu socjologii mediów, a także wykonanie podczas warsztatu pracy badawczej związanej z tematyką zajęć. |
W cyklu 2022Z:
Celem kursu jest zapoznanie studentów z zagadnieniami, problemami oraz kategoriami poznawczymi socjologii mediów. Kurs obejmuje kwestie podstawowe i fundamentalne dla dyscypliny socjologicznej. Ramowy plan zajęć: |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022Z: | W cyklu 2021Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Student/-ka ma pogłębioną i rozszerzoną wiedzę o znaczeniu socjologii mediów oraz jej specyfice przedmiotowej i metodologicznej.
Ma uporządkowaną, pogłębioną wiedzę obejmującą teorie i metodologię z zakresu socjologii mediów.
Zna i rozumie zaawansowane metody analizy i interpretacji rynku medialnego.
Zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady związane z ochroną własności przemysłowej i prawa autorskiego oraz rozumie konieczność zarządzania zasobami własności intelektualnej.
Umiejętności
Student/-ka posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk z obszaru problematyki mediów z zastosowaniem specyficznych metod badawczych.
Potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych tekstów i wytworów medialnych.
Posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim, dotyczących zagadnień z zakresu nauk społecznych, stosując przyjęte w socjologii standardy.
Kompetencje społeczne
Student/-ka respektuje zasady etyki zawodowej socjologa oraz normy i reguły prawne, zawodowe i moralne w celu rozwiązania problemów w obszarze badania i analizy rynku medialnego.
Literatura
W cyklu 2021Z:
Goban-Klas T., Media i komunikowanie masowe: teorie i analizy prasy, radia, telewizji i Internetu, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009. |
W cyklu 2022Z:
2. Media jako przedmiot zainteresowań i badań socjologicznych a) Mik, Cezary. 1999. Media masowe w europejskim prawie wspólnotowym. Toruń: TNOiK, Rozdział pierwszy: Pojęcie mediów masowych. 3. Media i komunikacja społeczna – wybrane teorie socjologiczne a) Majgret, Eric. 2012. Socjologia komunikacji i mediów. Warszawa: Oficyna Wydawnicza, 4. Społeczeństwo informacyjne w ujęciu Manuela Castells’a a) Castells, Manuel. 2007. Społeczeństwo sieciowe. Warszawa: Wydawnictwo PWN. 5. Rola i funkcje mediów a) Kozłowska, Anna. 2006. Odziaływanie mass mediów. Warszawa: SGH, s. 67-186. 6. Rewolucja big data i dataizm a) Film dokumentalny „Hakowanie świata” 7. Propaganda w mediach – wczoraj i dziś a) Urbanek, Grzegorz. 2017. Propaganda w mediach ery web 2.0. Przykłady wykorzystania propagandy w filmach internetowych do komunikacji politycznej, w: Security, Economy & Law, 4/2017 (XVII). 8. Problemy mediów a) Brenda-Mańkowska, Adriana. 2019. Fake news, clickbait, żebrolaki – problemy mediów w dobie postprawdy, w: Tanaś, Violetta i Wojciech Welskop (red.). 2019. Media we współczesnym świecie. Łódź: Wyższa Szkoła Biznesu u Nauki o Zdrowiu. 9. Kontrowersyjne programy i ich wpływ na zachowania społeczne a) Grębowiec, Mariusz. 2010. Reklamy kontrowersyjne i ich wpływ na podejmowanie decyzji nabywczych przez konsumenta, w: Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse i Marketing, nr 3(52), s. 444-455. 10. Media jako źródło dezinformacji a) Film dokumentalny „Czasy postprawdy: My, media”. 11. Społeczność wirtualna a) Szpunar, Magdalena. 2004. Społeczności wirtualne jako nowy typ społeczności eksplikacja socjologiczna, w: Studia Socjologiczne, nr 2(173). 12. Cyfryzacja i digitalizacja kultury a) Szczepaniak, Marika. 2018. Cyfryzacja jako główny czynnik wpływu na nowe formy współczesnej sztuki a ich przynależność do kategorii kultury artystycznej, w: Biuletyn Biblioteki Jagiellońskiej, r.LXVIII. |
Uwagi
W cyklu 2021Z:
Metody kształcenia: Nakład pracy studenta: Sumarycznie: 180h |
W cyklu 2022Z:
Metody kształcenia: Nakład pracy studenta: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: