Państwo a społeczeństwo obywatelskie (III i IV sektor) SC-2S-PSO
TREŚCI PROGRAMOWE
Zajęcia prowadzone w formie wykładu i warsztatów.
1. Idea i historia społeczeństwa obywatelskiego.
2. Kondycja społeczeństwa obywatelskiego w Polsce i Europie.
3. Obywatelska polityka społeczna.
4. Samoorganizacja społeczeństwa.
5. Współpraca międzysektorowa.
6. Partycypacja publiczna i społeczna.
7. Charakterystyka liderów i działaczy inicjatyw obywatelskich.
8. Nowe ruchy społeczne.
9. Polityka protestu i obywatelskiego nieposłuszeństwa.
10. Społeczności wirtualne.
W cyklu 2020Z:
Idea społeczeństwa obywatelskiego. Historia społeczeństwa obywatelskiego w Polsce |
W cyklu 2021Z:
Idea społeczeństwa obywatelskiego. Historia społeczeństwa obywatelskiego w Polsce |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Student/-ka ma pogłębioną i rozszerzoną wiedzę odnoszącą się do problematyki społeczeństwa obywatelskiego.
Ma szczegółową wiedzę o współczesnych dokonaniach socjologii społeczeństwa obywatelskiego.
Ma wiedzę o metodach, narzędziach oraz technikach pozyskiwania danych, pozwalających badać i opisywać przejawy społeczeństwa obywatelskiego, w tym między innymi odnoszące się do zaufania społecznego, działalności na rzecz społeczności lokalnej, zaangażowania w organizacje III sektora i działania IV sektora, wolontariat.
Zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej aktywności i przedsiębiorczości.
Umiejętności
Student/-ka potrafi wykorzystać wiedzę i pozyskane z wiarygodnych źródeł dane do opisu i analizy procesów społecznych.
Potrafi krytycznie analizować i interpretować teksty i wytwory kultury ważne z punktu widzenia socjologii.
Posiada umiejętność przygotowania, zgodnie z przyjętymi w socjologii standardami, wystąpień ustnych i prac pisemnych.
Ma umiejętność prowadzenia debaty: merytorycznego argumentowania, z wykorzystaniem poglądów własnych oraz innych autorów, formułowania wniosków i tworzenia syntetycznych podsumowań w obrębie problematyki społeczeństwa obywatelskiego.
Potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role.
Umie samodzielnie uzupełniać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze oraz inicjować podobne działania u innych osób.
Kompetencje społeczne
Student/-ka uznaje znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych w obszarze socjologii; jest gotów/-owa do krytycznej oceny odbieranych treści.
Jest gotowy/-owa do podejmowania wyzwań zawodowych i osobistych, wykazuje aktywność i przedsiębiorczość oraz angażuje się we współpracę na rzecz środowiska społecznego.
Literatura
W cyklu 2020Z:
Castells M. (2013). Sieci oburzenia i nadziei. Ruchy społeczne w erze Internetu. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN |
W cyklu 2021Z:
Castells M. (2013). Sieci oburzenia i nadziei. Ruchy społeczne w erze Internetu. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN |
Uwagi
W cyklu 2020Z:
metody dydaktyczne (wykład, dyskusja, praca w grupach, prezentacje studentów) oraz nakład pracy studenta: udział w zajęciach wykł. 15h, warsztaty 30h, opracowanie lektur 30h przygotowanie prezentacji 30h, przygotowanie do egzaminu i zaliczenia 30h. Suma godzin pracy studenta to 135h, co odpowiada 5 punktom ECTS |
W cyklu 2021Z:
metody dydaktyczne (wykład, dyskusja, praca w grupach, prezentacje studentów) oraz nakład pracy studenta: udział w zajęciach wykł. 15h, warsztaty 30h, opracowanie lektur 30h przygotowanie prezentacji 30h, przygotowanie do egzaminu i zaliczenia 30h. Suma godzin pracy studenta to 135h, co odpowiada 5 punktom ECTS |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: