Moduł badawczy SC-2S-MOB
TREŚCI PROGRAMOWE
Zajęcia realizowane metodą projektową.
1. Ogólna charakterystyka wybranych działów/specjalizacji w ramach socjologii.
2. Przedmiot zainteresowania wybranych działów/specjalizacji w ramach socjologii.
3. Przegląd teorii socjologicznych.
4. Metodologia badań oraz przykłady badań empirycznych wybranych działów socjologii.
5. Udział w praktyce badawczej - udział w pracach nad narzędziami badawczymi; realizacja badania w terenie; opracowanie zebranego materiału badawczego; prezentacja wyników analizy zebranego materiału.
W cyklu 2022Z:
Celem zajęć jest zapoznanie się z wybranymi badaniami naukowymi oraz przejście przez cały proces badawczy, tj: wybór tematu badań, postawianie pytań badawczych, przegląd literatury naukowej i danych zastanych, tworzenie narzędzi badawczych, przeprowadzenie badań, zebranie wyników badań, analizę materiałów badawczych, napisanie raportów i przygotowanie prezentacji multimedialnych z badań. Podczas zajęć zostaną zaprezentowane studentom i studentkom wybrane prace naukowe, a także omówione zasady pisania prac naukowych, wystąpień publicznych i przygotowywania prezentacji multimedialnych. |
W cyklu 2023Z:
Celem zajęć jest praktyczne poznanie metody etnografii mediów. Klasyczne metody etnograficzne - otwarty wywiad pogłębiony i obserwacja uczestnicząca – zostaną zastosowane do badania odbioru treści medialnych. Również poprzez praktykę studenci zapoznają się z podstawowymi pojęciami teoretycznymi, służącymi jako narzędzia do analizy odbioru mediów przez publiczność, takimi jak: serial jako element praktyk społecznych, strategie i taktyki, emocjonalny realizm, towarzyskość. W ten sposób zajęcia dają możliwość praktykowania wiedzy socjologicznej zdobytej na studiach i doszlifowania podstawowych umiejętności socjologa, jakimi są: studiowanie kontekstu teoretycznego badanego zagadnienia, postawienie pytań badawczych, zaprojektowanie metody badań i analiza wyników badań. 1. Zajęcia wprowadzające i plan pracy |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022Z: | W cyklu 2023Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Student/-ka ma szczegółową wiedzę o współczesnych dokonaniach socjologii, ośrodkach i szkołach badawczych.
Ma wiedzę o metodach, narzędziach oraz technikach pozyskiwania danych, pozwalających badać i opisywać przejawy struktury, organizacje i instytucje społeczne.
Umiejętności
Student/-ka potrafi krytycznie analizować i interpretować teksty i wytwory kultury ważne z punktu widzenia socjologii.
Potrafi porozumiewać się z socjologami i przedstawicielami nauk pokrewnych, a także popularyzować wiedzę o socjologii, wytworach i instytucjach, pełniących różne funkcje społeczne.
Potrafi współdziałać i pracować w grupie przy realizacji projektu badawczego, przyjmując w niej różne role.
Umie samodzielnie uzupełniać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze oraz inicjować podobne działania u innych osób.
Kompetencje społeczne
Student/-ka uznaje znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych w obszarze socjologii; jest gotów/-owa do krytycznej oceny odbieranych treści.
Jest gotów/-owa do podejmowania wyzwań zawodowych i osobistych, wykazuje aktywność i przedsiębiorczość oraz angażuje się we współpracę na rzecz środowiska społecznego.
Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu socjologa.
Respektuje zasady etyki zawodowej socjologa oraz normy i reguły prawne, zawodowe i moralne, przy projektowaniu i realizacji badania.
Literatura
W cyklu 2022Z:
Sztandar-Sztanderska Karolina (2016), Obywatel spotyka państwo. O urzędach pracy jako biurokracji pierwszego kontaktu, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar. |
W cyklu 2023Z:
Sokołowski Ł (2011) Serial jako element praktyk społecznych. Kultura i Społeczeństwo, LV (2-3): 187-208. |
Uwagi
W cyklu 2022Z:
Wykład z elementami interaktywnymi, dyskusja, praca w zespołach badawczych. |
W cyklu 2023Z:
Warsztat: analiza taktyk odbioru serialu z elementami analizy strategii wytwarzania serialu. Nakład pracy studenta: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: