Migracje i ich konsekwencje SC-2S-MIK
TREŚCI PROGRAMOWE
1. Migracje we współczesnym świecie – wprowadzenie: typy i przyczyny migracji.
2. Migracje przymusowe i współczesny kryzys migracyjny.
3. Migracje zagraniczne Polaków - kierunki, przyczyny, konsekwencje.
4. Cudzoziemcy w Polsce – Polska jako kraj przyjmujący.
5. Migracje wewnętrzne – z miasta na wieś i ze wsi do miasta.
6. Mobilność przestrzenna osób starszych.
W cyklu 2020Z:
TREŚCI PROGRAMOWE - wprowadzenie do problematyki: współczesna mobilność i migracje, główne kierunki i typy migracji; |
W cyklu 2021Z:
TREŚCI PROGRAMOWE |
W cyklu 2024Z:
Zajęcia 1. (07.10.2024). Migracje i ich konsekwencje – wprowadzenie do zajęć: Wprowadzenie do problematyki migracji. Zajęcia 2. (14.10.2024). Skąd my o tym wszystkim wiemy? Źródła danych na temat migracji. Migracje zagraniczne jako przedmiot badań. Zajęcia 3. (21.10.2024). Teorie migracji: Teoria push & pull. Nowa ekonomia migracji pracowniczych. Sieci migracyjne i kapitał społeczny. Zajęcia 4. (28.10.2024). Migracje uchodźcze z Ukrainy do Polski cz. 1: Postawy Polek i Polaków wobec wojny w Ukrainie. Postawy Polek i Polaków wobec uchodźców i uchodźczyń z Ukrainy. Analiza wybranych wyników sondaży ogólnopolskich CBOS. Zajęcia 5. (04.11.2024). Migracje uchodźcze z Ukrainy do Polski cz. 2: Pomoc uchodźcom i uchodźczyniom z Ukrainy w dużych miastach. Zajęcia 6. (18.11.2024). Migracje uchodźcze z Ukrainy do Polski cz. 3: Pomoc uchodźcom i uchodźczyniom z Ukrainy na wsi i w małych miastach. Zajęcia 7. (25.11.2024). Migracje uchodźcze z Ukrainy do Polski cz. 4: Zjawisko mowy nienawiści wobec uchodźców i uchodźczyń z Ukrainy. Zajęcia 8. (02.12.2024). Migracje uchodźcze do Polski cz. 1: Prawa człowieka na granicy polsko-białoruskiej. Zajęcia 9. (09.12.2024). Migracje uchodźcze do Polski cz. 2: Dlaczego tak chętnie pomagamy, a jednocześnie sprzeciwiamy się migracji? Zajęcia 10. (16.12.2024). Konsekwencje migracji – przykład Polski i Ukrainy cz. 1: Czy migracje z Ukrainy do Polski są korzystne? Dla kogo? Zajęcia 11. (23.12.2024). Migracje w perspektywie socjologii zaangażowanej: reportaże socjologiczne z granicy polsko-białoruskiej (S. Urbańska, P. Sadura). Zajęcia 12. (12.01.2025). Konsekwencje migracji – przykład Polski: perspektywa demograficzna. Zajęcia 13. (20.01.2025). Konsekwencje migracji – przykład Polski i Ukrainy cz. 2: Czy migracje z Ukrainy do Polski są korzystne? Dla kogo? Zajęcia 14. (27.01.2025). Konsekwencje migracji – przykłady innych krajów: Czy Niemcy skorzystały na ostatniej fali imigracji? Zajęcia 15. (03.02.2025). Zakończenie i podsumowanie zajęć. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024Z: | W cyklu 2021Z: | W cyklu 2020Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Student/-ka ma uporządkowaną, pogłębioną wiedzę na temat współczesnych migracji.
Posiada pogłębioną wiedzę o strukturach, organizacjach i instytucjach społecznych zaangażowanych w zarządzanie współczesnymi ruchami migracyjnymi lub reagujących na nie.
Ma wiedzę o metodach gromadzenia danych na temat migracji i zdaje sobie sprawę z ich słabości.
Umiejętności
Student/-ka potrafi wykorzystać wiedzę i pozyskane z wiarygodnych źródeł dane do opisu i analizy współczesnych procesów migracji.
Potrafi funkcjonować i współdziałać w grupie przy opracowywaniu zleconych zadań.
Ma umiejętność prowadzenia debaty: merytorycznego argumentowania, z wykorzystaniem poglądów własnych oraz innych autorów, formułowania wniosków i tworzenia syntetycznych podsumowań.
Kompetencje społeczne
Student/-ka potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności z zakresu wybranych problemów dotyczących współczesnych migracji.
Literatura
W cyklu 2020Z:
Kucharczyk, J. (2013). (red.). Nic o nas bez nas. Partycypacja Obywatelska Polaków w Wielkiej Brytanii. Warszawa: Instytut Spraw Publicznych. Wybrane fragmenty lektur zostaną studentom i studentkom udostępnione w zakładce „Pliki” w ramach zespołu „Migracje i ich konsekwencje 2020/2021 – warsztat”. |
W cyklu 2021Z:
Kucharczyk, J. (2013). (red.). Nic o nas bez nas. Partycypacja Obywatelska Polaków w Wielkiej Brytanii. Warszawa: Instytut Spraw Publicznych. |
W cyklu 2024Z:
Kaczmarczyk, P., Kloc-Nowak, W. (2018). Teorie migracji. W: Lesińska, M., Okólski, M. (red.). 25 wykładów o migracjach. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe „Scholar”, str. 47-67 Fihel, A. (2018). Przyczyny migracji. W: Lesińska, M., Okólski, M. (red.). 25 wykładów o migracjach. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe „Scholar”, str. 68-77. Wybrane komunikaty CBOS na temat stosunku Polek i Polaków wobec uchodźców z Ukrainy oraz wojny w Ukrainie. Jarosz, S., Klaus, W. (2023). Polska szkoła pomagania. Przyjęcie osób uchodźczych z Ukrainy w Polsce w 2022 roku. Warszawa: Konsorcjum Migracyjne. Halamska, M. (2023) (red.). Potencjał absorpcji uchodźców przez wiejskie i małomiasteczkowe społeczności lokalne. Warszawa: IRWIR PAN. Tymińska, A., et al. (2023). Przyjdą i zabiorą. Antyukraińska mowa nienawiści na polskim Twitterze. Warszawa: Helsińska Fundacja Praw Człowieka. Czarnota, K., Górczyńska, M. (2022). Gdzie prawo nie sięga. Raport Helsińskiej Fundacji Praw Człowieka z monitoringu sytuacji na granicy polsko-białoruskiej. Warszawa: Helsińska Fundacja Praw Człowieka. Bilewicz, M. (2024). Traumaland. Polacy w cieniu przeszłości. Kraków: Wydawnictwo WAM (wybrane fragmenty). Narodowy Bank Polski (2023). Sytuacja życiowa i ekonomiczna migrantów z Ukrainy w Polsce. Warszawa: Departament Statystyki. Reportaże socjologiczne z granicy polsko-białoruskiej (S. Urbańska, P. Sadura). Abramowska-Kmon et al. (2023). Czy wiemy, ile nas jest? O potrzebie reformy sposobu pomiaru liczebności i struktury populacji? Warszawa: Fundacja im. Stefana Batorego, Unia Metropolii Polskich im. Pawła Adamowicza (wybrane fragmenty) GUS (2023). Prognoza ludności na lata 2023-2060. Łada, A. (2018) (red.). Ukraińscy studenci w Polsce. Motywacje, korzyści, wyzwania. Warszawa: Instytut Spraw Publicznych. |
Uwagi
W cyklu 2020Z:
METODY KSZTAŁCENIA: Zajęcia będą odbywać się co tydzień (czwartki, godz. 15.20-16.55), w zespole „Migracje i ich konsekwencje 2020/2021 – warsztat” utworzonym w aplikacji Ms Teams: - praca w grupach podczas zajęć (udział w zadanych przez prowadzącą ćwiczeniach – dyskusje, przygotowywanie wspólnego stanowiska - każda grupa podczas ćwiczenia będzie pracować w swoim kanale w ramach zespołu „Migracje i ich konsekwencje 2020/2021- warsztat” i następnie prezentować wyniki swoich działań wszystkim na kanale ogólnym); - praca w grupach – przygotowanie przez daną grupę dwóch prezentacji (PP, ok. 10-15 slajdów) na temat związany z problematyką danych zajęć, w oparciu o tekst dostarczony przez prowadzącą zajęcia oraz inne, samodzielnie znalezione źródła (np. dane statystyczne, raporty z badań, opracowania naukowe, artykuły prasowe, źródła internetowe); - dyskusja – udział w dyskusji podczas pracy w grupach (ćwiczenia podczas zajęć – w ramach kanałów utworzonych dla poszczególnych grup w zespole Ms Teams, prowadząca zajęcia będzie sprawdzać aktywność poprzez włączanie się w kanały poszczególnych grup i obserwowanie toczącej się dyskusji), udział w dyskusji ogólnej (kanał ogólny w zespole Ms Teams) – prowadząca zajęcia będzie udzielać głosu na podstawie zgłoszenia przez tzw. „podniesienie żółtej rączki”; - prace domowe – krótkie pisemne komentarze do zagadnień omawianych podczas zajęć lub przesłanych przez prowadzącą zajęcia tekstów, przygotowywane indywidualnie lub w grupach i przesyłane prowadzącej zajęcia drogą mailową; - elementy pokazu – krótkie prezentacje prowadzącej zajęcia, wprowadzające w dane zagadnienie, przybliżające wybrane pojęcia itp. Łączna liczba godzin aktywności - 75 h LICZBA ECTS – 3 |
W cyklu 2021Z:
METODY KSZTAŁCENIA: Łączna liczba godzin aktywności - 75 h LICZBA ECTS – 3 |
W cyklu 2024Z:
Metody kształcenia: Nakład pracy studentów i studentek (łącznie 80h) |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: