Metody badania mediów SC-2S-MBM1
Harmonogram semestru
Tydzień 1: Wprowadzenie do metod badania mediów
Cel: Zrozumienie roli metod badawczych w analizie mediów.
Działania:
- Krótka dyskusja: czym są media i dlaczego warto je badać?
- Przegląd głównych metod: analiza treści, analiza dyskursu, badania ilościowe (statystyki), badania jakościowe (wywiady, obserwacja), badania eksperymentalne.
- Ćwiczenie: studenci w grupach wybierają jedno medium (np. gazetę, kanał TV, profil w mediach społecznościowych) i proponują, jakie metody można by zastosować do jego analizy.
- Zadanie domowe: Przeprowadzić prostą analizę treści jednego artykułu (np. policzyć użycie emocjonalnych słów) i przynieść wyniki. + lektury
Tydzień 2-3: Analiza treści – podstawy
Cel: Nauka podstawowej metody ilościowej i jakościowej analizy treści.
Działania:
- Tydzień 2: Teoria – czym jest analiza treści? Jak konstruować kategorie analityczne? Przykłady z prasy.
- Tydzień 3: Praktyka – studenci analizują artykuły z wybranych gazet (np. liczba słów kluczowych, ton wypowiedzi, obecność określonych tematów).
Tydzień 4-5: Analiza dyskursu
Cel: Zrozumienie, jak język kształtuje rzeczywistość medialną.
Działania:
- Tydzień 4: Teoria – podstawy analizy dyskursu (Foucault, Fairclough). Kluczowe pojęcia: władza, ideologia, narracja.
- Tydzień 5: Praktyka – analiza nagłówków prasowych lub postów w mediach społecznościowych pod kątem ukrytych założeń i perswazji.
Zadanie domowe: Analiza krótkiego tekstu (np. felietonu) pod kątem elementów dyskursywnych.
Tydzień 6-7: Badania ilościowe w mediach
Cel: Wprowadzenie do statystycznego podejścia do mediów.
Działania:
- Tydzień 6: Teoria – kiedy używać metod ilościowych? Przykłady: analiza zasięgów, częstotliwość tematów.
- Tydzień 7: Praktyka – studenci zbierają dane (np. liczba postów na dany temat w tygodniu na wybranym portalu) i przedstawiają je w formie tabeli lub wykresu.
Zadanie domowe: Zebrać i opisać dane z wybranego źródła (np. liczba reklam w gazecie).
Tydzień 8-9: Badania jakościowe – wywiady i obserwacja
Cel: Poznanie metod pogłębionych i ich zastosowania w mediach.
Działania:
- Tydzień 8: Teoria – jak projektować wywiady i obserwacje? Przykłady: reakcje odbiorców na przekaz medialny.
- Tydzień 9: Praktyka – symulacja: studenci przeprowadzają mini-wywiad (np. z kolegą o odbiorze reklamy) i zapisują obserwacje.
Zadanie domowe: Przygotować krótki raport z symulowanego wywiadu lub obserwacji.
Tydzień 10-11: Projekt badawczy – przygotowanie
Cel: Integracja wiedzy w praktyce.
Działania:
- Tydzień 10: Wybór tematu projektu grupowego (np. analiza kampanii reklamowej, porównanie narracji w mediach, odbiór wiadomości przez odbiorców).
- Tydzień 11: Projektowanie badania – studenci określają metodę, źródła danych i hipotezy.
Zadanie domowe: Przygotować plan projektu (1-2 strony).
Tydzień 12-13: Realizacja projektu
Cel: Przeprowadzenie badania i analiza wyników.
Działania:
- Tydzień 12: Zbieranie danych (np. analiza tekstów, wywiady, dane liczbowe).
- Tydzień 13: Obróbka wyników i przygotowanie prezentacji.
Zadanie domowe: Finałowy raport i slajdy do prezentacji.
Tydzień 14-15: Prezentacje i podsumowanie
Cel: Ocena umiejętności i refleksja nad metodami.
Działania:
- Tydzień 14: Prezentacje projektów grupowych (10-15 minut + dyskusja).
- Tydzień 15: Dyskusja podsumowująca: co działało, co było trudne? Jakie metody studenci widzą w swojej przyszłej pracy?
Zadanie domowe: Krótka refleksja pisemna (ok. 200 słów) na temat doświadczeń z kursu.
W cyklu 2022L:
Kryteria zaliczenia: - obecność na zajęciach – limit nieobecności to dwa spotkania. W przypadku każdej kolejnej nieobecności student będzie zobowiązany do merytorycznego zaliczenia treści zajęć na dyżurze. Zaliczenie owo powinno odbyć się najpóźniej w czasie drugiego tygodnia od powstania zaległości. Niedotrzymanie terminu powoduje brak zaliczenia - przygotowanie do zajęć i aktywność – do zajęć trzeba być przygotowanym przez wnikliwe studia nad proponowanym problemem. Wymagane jest przestudiowanie wszystkich wymienionych lektur. Aktywność rozumiana jest jako zabieranie głosu, udział w dyskusji, zadawanie sensownych pytań. - referat – wypowiedź ustna (40 min.) na temat związany z zagadnieniami poruszanymi w trakcie kursu. Temat wystąpienia musi zostać ustalony z prowadzącym co najmniej z tygodniowym wyprzedzeniem i wygłoszony w trakcie ćwiczeń. Referat powinien cechować się rzetelnością, logiczną kompozycją i komunikatywnością. Ocenie podlegać będą również sposób przekazywania informacji oraz źródła informacji stanowiące podstawę jego opracowania. Student zobowiązany jest do przygotowania dla wszystkich uczestników zajęć i prowadzącego konspektu wystąpienia wraz z bibliografią. Referat stanowi podstawę zaliczenia ćwiczeń. - projekt – praca pisemna (grupowa) na temat związany z zagadnieniami poruszanymi w trakcie kursu. Temat pracy zostanie podany przez prowadzącego na 3 zajęciach. Projekt powinien cechować się rzetelnością, logiczną kompozycją i komunikatywnością. Projekt stanowi podstawę zaliczenia ćwiczeń. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024L: | W cyklu 2022L: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Student/-ka ma pogłębioną i rozszerzoną wiedzę o znaczeniu socjologii mediów i jej powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi oraz specyfice przedmiotowej i metodologicznej.
Posiada wiedzę o metodach i narzędziach oraz technikach pozyskiwania danych, pozwalających opisywać metody badań i organizacji mediów.
Umiejętności
Student/-ka potrafi prognozować i modelować złożone procesy i zjawiska społeczne związane z metodami badania mediów z wykorzystaniem zaawansowanych metod i narzędzi socjologicznych.
Potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do opisu i analizowania zróżnicowanego rynku mediów oraz formułować własne opinie.
Kompetencje społeczne
Student/-ka respektuje zasady etyki zawodowej socjologa oraz normy i reguły prawne, zawodowe i moralne przy badaniu rynku mediów.
Kryteria oceniania
- obecność na zajęciach – limit nieobecności to dwa spotkania. W przypadku każdej kolejnej nieobecności student będzie zobowiązany do merytorycznego zaliczenia treści zajęć na dyżurze. Zaliczenie owo powinno odbyć się najpóźniej w czasie drugiego tygodnia od powstania zaległości. Niedotrzymanie terminu powoduje brak zaliczenia
- przygotowanie do zajęć i aktywność – do zajęć trzeba być przygotowanym przez wnikliwe studia nad proponowanym problemem. Wymagane jest przestudiowanie wszystkich wymienionych lektur. Aktywność rozumiana jest jako zabieranie głosu, udział w dyskusji, zadawanie sensownych pytań.
Pozytywna aktywność za zajęciach jest warunkiem zaliczenia zajęć. Przygotowanie i aktywność będą oceniane.
- referaty – wypowiedź ustna na temat związany z zagadnieniami poruszanymi w trakcie kursu. Temat wystąpienia musi zostać ustalony z prowadzącym co najmniej z tygodniowym wyprzedzeniem i wygłoszony w trakcie ćwiczeń. Referat powinien cechować się rzetelnością, logiczną kompozycją i komunikatywnością. Ocenie podlegać będą również sposób przekazywania informacji oraz źródła informacji stanowiące podstawę jego opracowania. Student zobowiązany jest do przygotowania dla wszystkich uczestników zajęć i prowadzącego konspektu wystąpienia wraz z bibliografią.
- projekt – praca pisemna (grupowa) na temat związany z zagadnieniami poruszanymi w trakcie kursu. Projekt powinien cechować się rzetelnością, logiczną kompozycją i komunikatywnością. Projekt stanowi podstawę zaliczenia ćwiczeń.
Literatura
a) Mik, Cezary. 1999. Media masowe w europejskim prawie wspólnotowym. Toruń: TNOiK, Rozdział: Pojęcie mediów masowych.
b) La Verne, Thomas i Robert J. Anderson. 1977. Sociology. The study of human relationship. Nowy Jork: HBS, s. 201-214.
c) Majgret, Eric. 2012. Socjologia komunikacji i mediów. Warszawa: Oficyna Wydawnicza, s. 1-68.
d) Putnam, Robert D. 2008. Samotna gra w kręgle. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, rozdział 13.
e) Lisowska-Magdziarz, Małgorzata. 2013. Metodologia badań nad mediami – nurty, kierunki, koncepcje, nowe wyzwania, w: Studia Medioznawcze, nr 2(53).
f) Bielak, Tomasz i Grzegorz Ptaszek.2016. Dwuobszarowość badań nad mediami w Polsce, w: Bielak, Tomasz i Grzegorz Ptaszek. 2016. Media.pl. Badania nad mediami w Polsce. Kraków: Wydawnictwo Libron – Filip Lohner.
g) Hofman, Iwona. 2016. Historia, status i kierunki badań w naukach o mediach w Polsce, w: Bielak, Tomasz i Grzegorz Ptaszek. 2016. Media.pl. Badania nad mediami w Polsce. Kraków: Wydawnictwo Libron – Filip Lohner.
h) Kulczycki, Emanuel. 2009. Problem obszaru badań nauki o komunikowaniu, w: Drożdż, Michał i Ignacy Stanisław Fiut (red.). 2009. Media światem człowieka. Kielce: Wydawnictwo Jedność.
W cyklu 2022L:
a) Mik, Cezary. 1999. Media masowe w europejskim prawie wspólnotowym. Toruń: TNOiK, Rozdział: Pojęcie mediów masowych. |
Uwagi
W cyklu 2022L:
Ćwiczenia: dyskusja, praca z tekstem, referat, projekt Nakład pracy studenta: 1. Udział w ćwiczeniach: 60 h |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: