Etyka w mediach SC-2S-ETM
TREŚCI PROGRAMOWE
1. Wprowadzenie metodologiczne – etyka ogólna a etyka mediów, etyka mediów jako etyka życia publicznego, komunikacja społeczna a media.
2. Dziennikarstwo i media w postrzeganiu społecznym – analiza raportów, przekazów medialnych i prasowych.
3. Podstawy prawne etyki mediów: prawo prasowe, prawo autorskie. Problemy etyczne związane z ochroną własności przemysłowej, prawem autorskim oraz zarządzaniem zasobami własności intelektualnej.
4. Deontologia mediów – prezentacja i analiza kodeksów etycznych oraz innych samoregulacyjnych mechanizmów kształtowania mediów.
5. Dyskusja na temat rzetelności dziennikarskiej.
6. Granice wolności mediów – wolność i odpowiedzialność w mediach.
7. Przemoc w mediach – prawo do informacji a prawo do prywatności, kultura obnażania, granice wizualnego przekazu, mowa nienawiści w mediach.
8. Mediatyzacja polityki i polityzacja mediów – public relations, instrumentalizacja etyki w polityce i mediach.
9. Czy reklama może być etyczna? – analiza przekazów perswazyjnych, porównanie reklamy komercyjnej z reklamą społeczną.
10. Telewizja, Internet – etyczne dylematy kultury obrazkowej.
11. Nowe media – nowe wyzwania. Analiza raportów dotyczących wpływu mediów na życie.
W cyklu 2022L:
opis treści programowych: |
W cyklu 2023L:
opis treści programowych: |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Student/-ka ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę na temat działania mediów oraz ich powiązań z etyką; ma wiedzę na temat wartości i norm moralnych regulujących funkcjonowanie środków masowego przekazu.
Ma pogłębioną wiedzę na temat etycznych konsekwencji funkcjonowania mediów, ich wagi oraz społecznej roli.
Zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady związane z ochroną własności przemysłowej i prawa autorskiego oraz zarządzania zasobami własności intelektualnej.
Umiejętności
Student/-ka potrafi podać przykłady dylematów i problemów etycznych pojawiających się w mediach, dokonać ich analizy oraz podejmuje samodzielną próbę ich rozwiązania w oparciu o zdobytą wiedzę.
Potrafi dokonać krytycznej analizy i interpretacji tekstów źródłowych i innych tekstów kultury, zwłaszcza przekazów medialnych.
Potrafi brać merytoryczny udział w dyskusji; potrafi formułować oceny moralne i uzasadnia swoje stanowisko rzetelną argumentacją, odwołując się do poglądów własnych i innych autorów, zachowując przy tym zasady kultury osobistej.
Kompetencje społeczne
Student/-ka potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę oraz umiejętności z zakresu problematyki funkcjonowania środków masowego przekazu; potrafi samodzielnie i krytycznie odnieść się do treści przekazów medialnych.
Literatura
W cyklu 2022L:
LITERATURA OBOWIĄZKOWA |
W cyklu 2023L:
LITERATURA OBOWIĄZKOWA |
Uwagi
W cyklu 2022L:
opis metod kształcenia: dyskusja, praca z tekstem, metoda przypadków, analiza przekazów medialnych, prezentacje multimedialne nakład pracy studenta: |
W cyklu 2023L:
opis metod kształcenia: dyskusja, praca z tekstem, metoda przypadków, analiza przekazów medialnych, prezentacje multimedialne nakład pracy studenta: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: