Dynamika zmian współczesnych rynków pracy SC-2S-DZM
TREŚCI PROGRAMOWE
1. Podstawowe zagadnienia funkcjonowania współczesnych rynków pracy.
2. Podstawowe pojęcia i kategorie analityczne służące opisowi ich dynamiki.
3. Wielowymiarowe zróżnicowania współczesnych rynków pracy - zarówno od strony podażowej, jak i od strony popytowej.
4. „Lokalne” rynki pracy, ich segmenty i sytuacja na każdym z nich.
5. Funkcje rynku pracy.
6. Zmiany technologiczne i procesy globalizacji a rynek pracy.
W cyklu 2020L:
Temat 1. Pojęcie i podział współczesnych rynków pracy. Temat 11. Koncepcja systemu zachowania ciągłości zatrudnienia w skali lokalnej. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2020L: | W cyklu 2024L: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Student/-ka zna, rozumie i potrafi stosować podstawowe kategorie pojęciowe wykorzystywane w analizach rynku pracy; rozumie różnice pomiędzy ekonomicznym i socjologicznym podejściem do tych analiz i umie wskazać na strukturotwórcze konsekwencje dynamiki rynku pracy.
Umie wykorzystywać wiedzę o rynku pracy do śledzenia rozwiązań instytucjonalnych w zakresie regulacji rynku pracy i efektywności tych rozwiązań.
Zna i umie wykorzystywać zastane dane zawarte w międzynarodowych bankach danych na temat rynku pracy i uzyskiwać dostęp do surowych zbiorów danych.
Rozumie różnice pomiędzy mikro- i makroekonomicznymi i socjologicznymi danymi dotyczącymi rynków pracy.
Ma pogłębioną wiedzę o procesach społecznych wyznaczających dynamikę zmian współczesnych rynków pracy; dostrzega społeczne konsekwencje zmian instytucjonalnych zwiększających elastyczność zatrudnienia na lokalnych rynkach pracy.
Ma wiedzę o metodach, narzędziach oraz technikach pozyskiwania danych, pozwalających badać i opisywać dynamikę rozmaitych segmentów rynku pracy; rozumie różnice między danymi sprawozdawczymi i danymi gromadzonymi na podstawie wielkich prób (BAEL).
Rozumie strukturalne konflikty wbudowane w dynamikę rynków pracy i potrafi je łączyć z charakterystykami polskiej gospodarki.
Umiejętności
Student/-ka potrafi wykorzystywać dostępne zbiory danych do analiz sytuacji w rozmaitych segmentach rynku pracy; potrafi wykorzystywać te zbiory danych do międzynarodowych analiz porównawczych.
Potrafi posługiwać się metodami analizy trendów i metodami forecastingu do przewidywania kierunków zmian na rynkach pracy, na przykład w zakresie automatyzacji procesów produkcyjnych.
Potrafi krytycznie analizować materiały składające się na publiczne dyskusje dotyczące pożądanych zmian instytucjonalnych na rynkach pracy.
Potrafi wypracować sobie własne poglądy dotyczące zmian zachodzących w rozmaitych segmentach rynku pracy; potrafi prezentować i dyskutować te poglądy.
Potrafi przekładać analizy ekonomiczne i gospodarcze na analizy socjologiczne, m.in. poprzez wskazywanie na społeczne (strukturalne) konsekwencje zmian na rynkach pracy.
Potrafi, rozumiejąc sens terminów, interpretować międzynarodowe dane statystyczne.
Kompetencje społeczne
Student/-ka rozumie mechanizmy profilowania dostępnych zbiorów danych i potrafi wskazać na ich społeczne zakorzenienie; potrafi dostrzegać perswazyjne funkcje wbudowane w wielkie zbiory danych.
Rozumie potrzebę krytycznej analizy zastanych danych dotyczących rynku pracy.
Potrafi komunikować i dyskutować wnioski wynikające z własnych doświadczeń i analiz szerszym grupom odbiorców; jest zdolny/-a do racjonalnego udziału w publicznych debatach dotyczących sytuacji na rynku pracy.
Uwagi
W cyklu 2020L:
Metody prowadzenia zajęć: wykład - prezentacja multimedialna prowadzącego zajęcia, stawianie pytań problemowych do omawianych zagadnień prowokujących dyskusję i umożliwiających opanowanie wymaganej wiedzy. Nakład pracy studenta: Ocena za przedmiot będzie średnią arytmetyczną ocen uzyskanych za każdy temat. Modyfikacja metod kształcenia polega na: 1. Przesłaniu studentom pocztą elektroniczną opracowania każdego tematu, z rozbiciem na poszczególne zagadnienia, w postaci prezentacji zawierającej najistotniejsze informacje potrzebne do opanowania tematu wraz z rozszerzonym komentarzem, z zakresu tej wiedzy. 2. Odpowiedzi pocztą elektroniczną na pytania i wątpliwości studentów, w trybie indywidualnym. 3. Ocena aktywności i merytorycznej poprawności uczestniczenia studentów w dyskusji. Zajęcia z tego przedmiotu odbywają się zgodnie z rozkładem zajęć na bieżący semestr. Kod do zajęć na platformie Teams: l7wghig |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: