Zróżnicowania społeczne SC-2F-ZRS
W cyklu 2020L:
Wszyscy równi? Polacy wobec nierówności Treści programowe: |
W cyklu 2023L:
Lista tematów: Każdy z powyższych tematów może być omawiany na więcej niż jednych zajęciach. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023L: | W cyklu 2024L: | W cyklu 2019L: | W cyklu 2020L: | W cyklu 2021L: | W cyklu 2022L: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Student/-ka ma pogłębioną i rozszerzoną wiedzę o teoriach stratyfikacji społecznej i naukowych interpretacjach zróżnicowań społecznych, zna nowe wymiary stratyfikacji społecznej.
Ma pogłębioną wiedzę o zmieniających się ideach, koncepcjach i wyobrażeniach na temat strukturalnych nierówności społecznych.
Ma pogłębioną wiedzę o strukturach, organizacjach i instytucjach społecznych.
Umiejętności
Student/-ka potrafi wykorzystać wiedzę i pozyskane z wiarygodnych źródeł dane do opisu i analizy procesów społecznych.
Posiada umiejętność przygotowania, zgodnie z przyjętymi w socjologii standardami, wystąpień ustnych i prac pisemnych.
Potrafi krytycznie analizować i interpretować teksty i wytwory kultury ważne z punktu widzenia socjologii.
Ma umiejętność prowadzenia debaty: merytorycznego argumentowania, z wykorzystaniem poglądów własnych oraz innych autorów, formułowania wniosków i tworzenia syntetycznych podsumowań w obrębie problematyki zróżnicowania społecznego.
Potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role.
Umie samodzielnie uzupełniać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze oraz inicjować podobne działania u innych osób.
Kompetencje społeczne
Student/-ka uznaje znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych w obszarze socjologii; jest gotów/-owa do krytycznej oceny odbieranych treści.
Jest gotowy/-owa do podejmowania wyzwań zawodowych i osobistych, wykazuje aktywność i przedsiębiorczość oraz angażuje się we współpracę na rzecz środowiska społecznego.
Literatura
W cyklu 2020L:
CBOS. 2017. Stosunek Polaków do nierówności społecznych. Komunikat z badań, Nr 85/20. |
W cyklu 2023L:
(1) Thomas Pieketty (2023), Krótka historia równości, Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej; (2) Thomas Pikietty (2015) Kapitał XXI wieku, Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej; (3) Marks Karol (1949a), Ogólny Statut Międzynarodowego Stowarzyszenia Robotników, w: Marks Karol, Engels Fryderyk, Dzieła Wybrane, tom I, Warszawa: Książka i Wiedza, s. 360-363; (4) Marks Karol (1951), Kapitał. Krytyka ekonomii politycznej. Tom pierwszy. Księga I – Proces wytwarzania kapitału, Warszawa: Książka i Wiedza; (5) Polanyi Karl (2010), Wielka transformacja. Polityczne i ekonomiczne źródła naszych czasów, tłum. M. Zawadzka, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN; (6) Burawoy Michael (2013a), Marxism after Polanyi, w: Williams Michelle, Satgar Vishwas (red.), Marxism in the 21st Century, Johannesburg: Wits University Press, s. 34-52; (7) Dunn Elizabeth (2008), Prywatyzując Polskę. O bobofrutach, wielkim biznesie i restrukturyzacji pracy, tłum. P. Sadura, Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej; (8) Sennett Richard (2006), Korozja charakteru. Osobiste konsekwencje pracy w nowym kapitalizmie, tłum. J. Dzierzgowski, Ł. Mikołajewski, Warszawa: Warszawskie Wydawnictwo Literackie MUZA; (9) Standing Guy (2011), The Precariat: The New Dangerous Class, Londyn: Bloomsbury Academic; (10) Mrozowicki Adam, Czarzasty Jan (red.), Oswajanie niepewności. Studia społeczno-ekonomiczne nad młodymi pracownikami sprekaryzowanymi, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar; (11) Bourdieu Pierre, Passeron Jean-Claude (1990), Reprodukcja. Elementy teorii systemu nauczania, tłum. E. Neyman, Warszawa: PWN; (12) Sadura Przemysław (2017), Państwo, szkoła, klasy, Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej; (13) Gdula Maciej, Sadura Przemysław (2012), Style życia i porządek klasowy w Polsce, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar; (14) Ehrenreich Barbara (2006), Pracować za grosze i (nie)przeżyć, tłum. B. Gadomska, Warszawa: Wydawnictwo W.A.B; (15) hooks bell (2013), Teoria feministyczna: od marginesu do centrum, tłum. E. Majewska, Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej; (16) Domański Henryk (2016) Stratyfikacja klasowa w Polsce 1982-2015; (17) Krystyna Janicka, Kazimierz M. Słomczyński (2014) Struktura klasowa w Polsce. Klasowy wymiar nierówności, w: Przegląd Socjologiczny , 63/2, s. 55-72. |
Uwagi
W cyklu 2020L:
|
W cyklu 2023L:
Metody kształcenia: ćwiczenia: prezentacje lektur, dyskusja NAKŁAD PRACY STUDENTA/KI: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: