Wprowadzenie do historii myśli społecznej SC-2F-WHI1
TREŚCI PROGRAMOWE
1. Zagadnienia i metody historii socjologii.
2. Myśl społeczna starożytności. Sofiści i pierwociny sporu o rolę natury i kultury w życiu społecznym. Utopijna inżynieria społeczna Platona. Myśl społeczna Arystotelesa - między empirią a zasadą złotego środka. Uniwersalizm stoików.
3. Teologia społeczna św. Augustyna. Św. Tomasz i zasada organicyzmu społecznego.
4. Myśl społeczna epoki odrodzenia. Prawo natury i umowa społeczna w doktrynach XVII w. Filozofia społeczna wieku świateł - Monteskiusz, Russo, Smith, Ferguson, Kant, Herder i Staszic.
5. Romantyzm i restauracja.
6. Konserwatyzm, utopijny socjalizm. Saint-Simon, historycy doby restauracji, Tocqueville. Zasada gminowładztwa i historia społeczna Lelewela.
7. Filozofia społeczna Hegla. Materializm historyczny.
8. August Comte i narodziny socjologii jako samodzielnej dyscypliny badawczej.
9. Ekonomia społeczna i socjologia Milla.
10. Pozytywizm i rozwój socjologii.
11. Darwin a ewolucjonizm w naukach społecznych.
12. Koncepcja socjologii ewolucjonistycznej Herberta Spencera.
13. Blaski i cienie ewolucjonizmu socjologicznego.
14. Teoria krążenia elit i socjologia działania Pareta.
15. Socjologizm versus psychologizm. Nauka społeczna Emila Durkheima i jego szkoły.
16. Ludwika Gumplowicza socjologia konfliktu i rywalizacji ras kulturowych.
17. Teoria wspólnoty i stowarzyszenia F. Tönniesa.
18. Socjologia formalna Simmla.
19. Wielka synteza socjologiczna Maksa Webera.
20. Socjologia amerykańska doby klasycznej.
21. Mikrosocjologia i filozofia społeczna Cooley’a.
22. Behawioryzm społeczny Meada.
23. System socjologii humanistycznej Floriana Znanieckiego.
W cyklu 2022Z:
Zadaniem wykładów i ćwiczeń jest zaznajomienie słuchaczy z dorobkiem najwybitniejszych myślicieli społecznych dawnych wieków i socjologów doby klasycznej. W socjologii doby klasycznej znajdują się źródła większości kierunków koncepcji i zagadnień dzisiejszych nauk społecznych. Znajomość dziejów uprawianej dyscypliny (kształtowania się poglądów, aparatury pojęciowej i stanowisk metodologicznych) stanowi jeden z głównych czynników kształtowania wyobraźni socjologicznej. |
W cyklu 2024Z:
Zadaniem wykładów i ćwiczeń jest zaznajomienie słuchaczy z dorobkiem najwybitniejszych myślicieli społecznych dawnych wieków i socjologów doby klasycznej. W socjologii doby klasycznej znajdują się źródła większości kierunków koncepcji i zagadnień dzisiejszych nauk społecznych. Znajomość dziejów uprawianej dyscypliny (kształtowania się poglądów, aparatury pojęciowej i stanowisk metodologicznych) stanowi jeden z głównych czynników kształtowania wyobraźni socjologicznej. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Student/-ka ma pogłębioną i rozszerzoną wiedzę o miejscu i znaczeniu klasycznych teorii socjologicznych w systemie nauk społecznych, ich powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi oraz specyfice przedmiotowej i metodologicznej.
Ma pogłębioną wiedzę o zmieniających się ideach, koncepcjach i wyobrażeniach na temat instytucji społecznych, opisywanych w klasycznych teoriach socjologicznych.
Ma wiedzę o człowieku jako twórcy kultury, widzianym przez klasyczne teorie socjologiczne.
Umiejętności
Student/-ka potrafi krytycznie analizować i interpretować teksty i wytwory kultury z obszaru klasycznych teorii socjologicznych.
Posiada umiejętność przygotowania, zgodnie z przyjętymi w socjologii standardami, wystąpień ustnych i prac pisemnych.
Ma umiejętność prowadzenia debaty: merytorycznego argumentowania, z wykorzystaniem poglądów własnych oraz innych autorów, formułowania wniosków i tworzenia syntetycznych podsumowań.
Umie samodzielnie uzupełniać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze oraz inicjować podobne działania u innych osób.
Kompetencje społeczne
Student/-ka uznaje znaczenie wiedzy z obszaru klasycznych teorii socjologicznych w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych, jest gotów/-owa do krytycznej oceny odbieranych treści.
Rozumie potrzebę uczestnictwa w działaniach na rzecz zachowania dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy.
Literatura
W cyklu 2022Z:
- Szacki Jerzy, Historia myśli socjologicznej. Wydanie nowe, Warszawa 2006; |
W cyklu 2024Z:
- Szacki Jerzy, Historia myśli socjologicznej. Wydanie nowe, Warszawa 2006; |
Uwagi
W cyklu 2022Z:
Metody dydaktyczne: Nakład pracy studenta: |
W cyklu 2024Z:
Metody dydaktyczne: Nakład pracy studenta: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: