Wprowadzenie do historii myśli społecznej SC-2F-WHI
TREŚCI PROGRAMOWE
Zagadnienia i metody historii socjologii.
Myśl społeczna starożytności – sofiści, Platon, Arystoteles, stoicy.
Teologia społeczna św. Augustyna.
Św. Tomasz i zasada organicyzmu społecznego.
Myśl społeczna epoki Odrodzenia.
Prawo natury i umowa społeczna w doktrynach XVII w.
Filozofia społeczna wieku świateł - Monteskiusz, Russo, Smith, Ferguson, Kant, Herder i Staszic.
Romantyzm i restauracja.
Konserwatyzm, utopijny socjalizm.
Saint-Simone, historycy doby restauracji, Tocqueville.
Zasada gminowładztwa i historia społeczna Lelewela.
Filozofia społeczna Hegla.
Materializm historyczny.
August Comte i narodziny socjologii jako samodzielnej dyscypliny badawczej.
Ekonomia społeczna i socjologia Milla.
Pozytywizm i rozwój socjologii.
Darwin a ewolucjonizm w naukach społecznych.
Koncepcja socjologii ewolucjonistycznej Herberta Spencera.
Blaski i cienie ewolucjonizmu socjologicznego.
Teoria krążenia elit i socjologia działania Pareta.
Socjologizm versus psychologizm.
Nauka społeczna Emila Durkheima i jego szkoły.
Ludwika Gumplowicza socjologia konfliktu i rywalizacji ras kulturowych.
Teoria wspólnoty i stowarzyszenia F. Toenniesa. Socjologia formalna Simmla.
Wielka synteza socjologiczna Maksa Webera.
Socjologia amerykańska doby klasycznej.
Mikrosocjologia i filozofia społeczna Cooley’a.
Behawioryzm społeczny Meada.
System socjologii humanistycznej Floriana Znanieckiego.
W cyklu 2020Z:
Zadaniem wykładów i ćwiczeń jest zaznajomienie słuchaczy z dorobkiem najwybitniejszych myślicieli społecznych dawnych wieków i socjologów doby klasycznej. W socjologii doby klasycznej znajdują się źródła większości kierunków koncepcji i zagadnień dzisiejszych nauk społecznych. Znajomość dziejów uprawianej dyscypliny (kształtowania się poglądów, aparatury pojęciowej i stanowisk metodologicznych) stanowi jeden z głównych czynników kształtowania wyobraźni socjologicznej. |
W cyklu 2021Z:
Zadaniem wykładów i ćwiczeń jest zaznajomienie słuchaczy z dorobkiem najwybitniejszych myślicieli społecznych dawnych wieków i socjologów doby klasycznej. W socjologii doby klasycznej znajdują się źródła większości kierunków koncepcji i zagadnień dzisiejszych nauk społecznych. Znajomość dziejów uprawianej dyscypliny (kształtowania się poglądów, aparatury pojęciowej i stanowisk metodologicznych) stanowi jeden z głównych czynników kształtowania wyobraźni socjologicznej. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Student/-ka ma pogłębioną i rozszerzoną wiedzę o miejscu i znaczeniu klasycznych teorii socjologicznych w systemie nauk społecznych, ich powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi oraz specyfice przedmiotowej i metodologicznej.
Ma pogłębioną wiedzę o zmieniających się ideach, koncepcjach i wyobrażeniach na temat instytucji społecznych, opisywanych w klasycznych teoriach socjologicznych.
Ma wiedzę o człowieku jako twórcy kultury, widzianym przez klasyczne teorie socjologiczne.
Umiejętności
Student/-ka potrafi krytycznie analizować i interpretować teksty i wytwory kultury z obszaru klasycznych teorii socjologicznych.
Posiada umiejętność przygotowania, zgodnie z przyjętymi w socjologii standardami, wystąpień ustnych i prac pisemnych.
Ma umiejętność prowadzenia debaty: merytorycznego argumentowania, z wykorzystaniem poglądów własnych oraz innych autorów, formułowania wniosków i tworzenia syntetycznych podsumowań.
Umie samodzielnie uzupełniać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze oraz inicjować podobne działania u innych osób.
Kompetencje społeczne
Student/-ka uznaje znaczenie wiedzy z obszaru klasycznych teorii socjologicznych w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych, jest gotów/-owa do krytycznej oceny odbieranych treści.
Rozumie potrzebę uczestnictwa w działaniach na rzecz zachowania dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy.
Literatura
W cyklu 2020Z:
- Szacki Jerzy, Historia myśli socjologicznej. Wydanie nowe, Warszawa 2006; |
W cyklu 2021Z:
- Szacki Jerzy, Historia myśli socjologicznej. Wydanie nowe, Warszawa 2006; |
Uwagi
W cyklu 2020Z:
Metody pracy ze studentami: prezentacja poglądów i idei socjologicznych, dyskusja, rozmowa, Nakład pracy studenta: Zajęcia będą prowadzone przy pomocy aplikacji Teams zgodnie z planem zajęć przedstawionym przez Biuro Planowania Kształcenia. Studenci mogą się kontaktować z prowadzącym poprzez adres mailowy: btreger@aps.edu.pl i dydaktyka.treger@wp.pl Minimalne warunki sprzętowe: komputer z dostępem do mikrofonu i kamery. |
W cyklu 2021Z:
Metody pracy ze studentami: prezentacja poglądów i idei socjologicznych, dyskusja, rozmowa, Nakład pracy studenta: Zajęcia będą prowadzone z planem zajęć przedstawionym przez Biuro Planowania Kształcenia. Studenci mogą się kontaktować z prowadzącym na dyżurach oraz poprzez adres mailowy: btreger@aps.edu.pl i dydaktyka.treger@wp.pl Minimalne warunki sprzętowe: komputer z dostępem do mikrofonu i kamery. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: