Socjologia badań opinii publicznej SC-2F-SBO
TREŚCI PROGRAMOWE
1. Badania naukowe a badania komercyjne.
2. Struktura badań komercyjnych.
3. Badania ilościowe opinii publicznej.
4. Sondaże a opinia publiczna.
5. Międzynarodowe badania porównawcze.
6. Badania jakościowe opinii publicznej.
7. Etyka badacza – kodeks ESOMAR i PJPA.
8. Projektowanie i planowanie badania ilościowego opinii społecznej.
9. Projektowanie badania opinii publicznej: rodzaje pytań badawczych.
10. Projektowanie badania opinii publicznej: jak konstruować pytania?
11. Projektowanie i planowanie badania jakościowego opinii społecznej.
12. Scenariusz wywiadów.
13. Desk research.
14. Komunikat badawczy z badań opinii publicznej: struktura i forma.
W cyklu 2020L:
Celem przedmiotu jest zapoznanie słuchaczy z historią badań opinii publicznej oraz z bardziej zaawansowanymi technikami pozyskiwania danych w badaniach opinii publicznej. Program zajęć: Ćwiczenia |
W cyklu 2021L:
Celem przedmiotu jest zapoznanie słuchaczy z badaniami opinii publicznej oraz z bardziej zaawansowanymi technikami pozyskiwania danych w badaniach sondażowych. Plan zajęć |
W cyklu 2022L:
Celem przedmiotu jest zapoznanie słuchaczy z badaniami opinii publicznej oraz z bardziej zaawansowanymi technikami pozyskiwania danych w badaniach sondażowych. Plan zajęć |
W cyklu 2023L:
Celem przedmiotu jest zapoznanie słuchaczy z badaniami opinii publicznej oraz z bardziej zaawansowanymi technikami pozyskiwania danych w badaniach sondażowych. Plan zajęć |
W cyklu 2024L:
Celem przedmiotu jest zapoznanie słuchaczy z badaniami opinii publicznej oraz z bardziej zaawansowanymi technikami pozyskiwania danych w badaniach sondażowych. Plan zajęć |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Student/-ka ma pogłębioną i rozszerzoną wiedzę o miejscu i znaczeniu socjologii w systemie nauk społecznych oraz o specyfice metodologicznej.
Ma szczegółową wiedzę o współczesnych dokonaniach socjologii, ośrodkach i szkołach badawczych.
Ma wiedzę o metodach, narzędziach oraz technikach pozyskiwania danych, pozwalających badać i opisywać struktury, organizacje i instytucje społeczne.
Umiejętności
Student/-ka potrafi wykorzystać wiedzę i pozyskane z wiarygodnych źródeł dane do opisu i analizy procesów społecznych.
Kompetencje społeczne
Student/-ka uznaje znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych w obszarze socjologii; jest gotów/-owa do krytycznej oceny odbieranych treści.
Respektuje zasady etyki zawodowej socjologa oraz normy i reguły prawne, zawodowe i moralne.
Kryteria oceniania
Warunki zaliczenia
Wykład:
zaliczenie na ocenę. Podstawą zaliczenia wykładu jest egzamin. Egzamin składa się z pytań testowych i otwartych oraz jednego problemu badawczego, który należy rozwiązać.
Ćwiczenia:
zaliczenie (ZAL/NZAL). Podstawią zaliczenia ćwiczeń jest (1) nieprzekroczenie wskazanej liczby nieobecności oraz (2) przygotowanie i poprawne omówienie wszystkich case studies przewidzianych na dane zajęcia. Case studies polegają na wynalezieniu dostępnych raportów z badań opinii publicznej i krytycznej analizie ich zawartości pod kątem konkretnych zagadnień omawianych na zajęciach.
Literatura
Babbie E. (2003). Badania społeczne w praktyce. Warszawa: PWN.
Domański H. i in. (2010). Ocena metodologii i rezultatów badań poprzedzających pierwszą i drugą turą wyborów prezydenckich w 2010 roku. Warszawa: OFBOR.
Kvale S. (2010). Prowadzenie wywiadów. Warszawa: PWN.
Sułek A. (2002). Ogród metodologii socjologicznej. Warszawa: Wydawnictwo Scholar.
Sułek A. (2001). Sondaż polski. Warszawa: IFiS PAN.
W cyklu 2020L:
Babbie E. (2003). Badania społeczne w praktyce. Warszawa: PWN. |
W cyklu 2021L:
Babbie E. (2003). Badania społeczne w praktyce. Warszawa: PWN. |
W cyklu 2022L:
Babbie E. (2003). Badania społeczne w praktyce. Warszawa: PWN. |
W cyklu 2023L:
Babbie E. (2003). Badania społeczne w praktyce. Warszawa: PWN. |
W cyklu 2024L:
Babbie E. (2003). Badania społeczne w praktyce. Warszawa: PWN. |
Uwagi
W cyklu 2020L:
Link do zespołu w MS Teams (dołączenie do zespołu odbywa się za pomocą kodu przesłanego przez koordynatora na pocztę APS): Metody dydaktyczne na czas nauczania zdalnego: wykład online, dyskusja na żywo, analiza case study, prezentacje multimedialne, praca w grupach. |
W cyklu 2021L:
Metody dydaktyczne: wykład, dyskusja na żywo, analiza case study, prezentacje multimedialne, praca w grupach. Warunki zaliczenia Ćwiczenia: |
W cyklu 2022L:
Metody dydaktyczne: wykład, dyskusja na żywo, analiza case study, prezentacje multimedialne, praca w grupach. Warunki zaliczenia Ćwiczenia: |
W cyklu 2023L:
Metody dydaktyczne: wykład, dyskusja na żywo, analiza case study, prezentacje multimedialne, praca w grupach. Warunki zaliczenia Ćwiczenia: Metody kształcenia: dyskusja, trening umiejętności analitycznych, analiza case study, praca w grupach. Nakład pracy studenta: 60 godzin, w tym 15 godzin wykładu , 15 godzin ćwiczeń oraz 30 godzin pracy własnej: praca z literaturą i praca nad projektami grupowymi. |
W cyklu 2024L:
Metody kształcenia: wykład, prezentacje multimedialne, dyskusja, trening umiejętności analitycznych, analiza case study, praca w grupach. Nakład pracy studenta: 75 godzin, w tym 15 godzin wykładu , 15 godzin ćwiczeń oraz 45 godzin pracy własnej: praca z literaturą i praca nad projektami grupowymi. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: