Historia socjologii polskiej SC-2F-HSP1
TREŚCI PROGRAMOWE
1. Prekursorzy socjologii w Polsce doby oświecenia: Stanisław Staszic, Hugo Kołłątaj; Józef Supiński i znaczenie jego pozytywistycznej teorii rozwoju społecznego w kształtowaniu się dyskursu socjologicznego w Polsce.
2. Socjologizm i teoria konfliktu społecznego Ludwika Gumplowicza; Ludwik Krzywicki: socjologia, etnografia i teoria kultury.
3. Socjologia i nauka o narodzie Bolesława Limanowskiego.
4. Franciszek Bujak: socjologia i dzieje gospodarcze.
5. Kultura i religia w myśli socjologicznej Stefana Czarnowskiego.
6. Podstawowe założenia i koncepcje kulturalizmu i socjologii humanistycznej Floriana Znanieckiego.
7. Stanisława Ossowskiego teoria więzi społecznej i struktury klasowej.
8. Marii Ossowskiej teoria zmian społecznych związanych z industrializacją i urbanizacją.
9. Ks. Franciszka Mirka humanistyczna socjologia religii.
10. Socjologia kultury Antoniny Kłoskowskiej.
W cyklu 2022Z:
TREŚCI PROGRAMOWE |
W cyklu 2024Z:
TREŚCI PROGRAMOWE |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Student/-ka ma pogłębioną i rozszerzoną wiedzę o klasycznych polskich teoriach socjologicznych, jej powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi oraz specyfice przedmiotowej i metodologicznej.
Ma pogłębioną wiedzę o zmieniających się ideach, koncepcjach i wyobrażeniach na temat instytucji społecznych, opisywanych w klasycznych polskich teoriach socjologicznych.
Ma wiedzę o człowieku jako twórcy kultury w kontekście klasycznych polskich teorii socjologicznych.
Umiejętności
Student/-ka potrafi krytycznie analizować i interpretować teksty i wytwory kultury związane z klasycznymi, polskimi teoriami socjologicznymi.
Posiada umiejętność przygotowania, zgodnie z przyjętymi w socjologii standardami, wystąpień ustnych i prac pisemnych.
Ma umiejętność prowadzenia debaty: merytorycznego argumentowania, z wykorzystaniem poglądów własnych oraz innych autorów, formułowania wniosków i tworzenia syntetycznych podsumowań.
Kompetencje społeczne
Student/-ka potrafi wykorzystać wiedzę na temat klasycznych polskich teorii socjologicznych w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych w obszarze socjologii; jest przygotowany/-a do krytycznej oceny odbieranych treści.
Literatura
W cyklu 2022Z:
Assorodobraj N., Posłowie, w: St. Czarnowski, Dzieła t. V., Warszawa 1956; Bystroń J. St., Rozwój problemu socjologicznego w nauce polskiej, w: „Archiwum Komisji do Badania Historii Filozofii w Polsce”, t. I. cz. II., Kraków 1917; |
W cyklu 2024Z:
Assorodobraj N., Posłowie, w: St. Czarnowski, Dzieła t. V., Warszawa 1956; Bystroń J. St., Rozwój problemu socjologicznego w nauce polskiej, w: „Archiwum Komisji do Badania Historii Filozofii w Polsce”, t. I. cz. II., Kraków 1917; |
Uwagi
W cyklu 2022Z:
Metody dydaktyczne: Nakład pracy studenta: |
W cyklu 2024Z:
Metody dydaktyczne: Nakład pracy studenta: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: