Historia socjologii polskiej SC-2F-HSP
1. Prekursorzy socjologii w Polsce doby Oświecenia: Stanisław Staszic, Hugo Kołłątaj;
2. J. Supiński i znaczenie jego pozytywistycznej teorii rozwoju społecznego w kształtowaniu się dyskursu socjologicznego w Polsce;
3. Socjologizm i teoria konfliktu społecznego Ludwika Gumplowicza;
4. Poglądy społeczne i socjologiczne pierwszego pokolenia marksistów polskich;
5. L. Krzywicki: socjologia, etnografia i teoria kultury;
6. Socjologia i nauka o narodzie Bolesława Limanowskiego;
7. Erazm Majewski i jego nauka o cywilizacji;
8. Franciszek Bujak: socjologia i dzieje gospodarcze;
9. Materializm historyczny i socjologia: Kazimierz Kelles-Krauz i Stanisław Brzozowski;
10. Kultura i religia w myśli socjologicznej Stefana Czarnowskiego;
11. Podstawowe założenia i koncepcje kulturalizmu i socjologii humanistycznej Floriana Znanieckiego;
12. Stanisława Ossowskiego teoria więzi społecznej i struktury klasowej;
13. Ks. Franciszka Mirka humanistyczna socjologia religii;
14. Kazimierz Dobrowolski i metoda integralna w naukach społecznych i socjologii;
15. Socjologia kultury Antoniny Kłoskowskiej.
W cyklu 2020Z:
Poznanie dziejów uniwersalnych i partykularnych uprawianej dyscypliny (kształtowania się poglądów, aparatury pojęciowej i stanowisk metodologicznych) stanowi jeden z głównych czynników kształtowania wyobraźni socjologicznej. |
W cyklu 2021Z:
Poznanie dziejów uniwersalnych i partykularnych uprawianej dyscypliny (kształtowania się poglądów, aparatury pojęciowej i stanowisk metodologicznych) stanowi jeden z głównych czynników kształtowania wyobraźni socjologicznej. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Student/-ka ma pogłębioną i rozszerzoną wiedzę o klasycznych polskich teoriach socjologicznych, jej powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi oraz specyfice przedmiotowej i metodologicznej.
Ma pogłębioną wiedzę o zmieniających się ideach, koncepcjach i wyobrażeniach na temat instytucji społecznych, opisywanych w klasycznych polskich teoriach socjologicznych.
Ma wiedzę o człowieku jako twórcy kultury w kontekście klasycznych polskich teoriach socjologicznych.
Umiejętności
Student/-ka potrafi krytycznie analizować i interpretować teksty i wytwory kultury związane z klasycznymi, polskimi teoriami socjologicznymi.
Posiada umiejętność przygotowania, zgodnie z przyjętymi w socjologii standardami, wystąpień ustnych i prac pisemnych.
Ma umiejętność prowadzenia debaty: merytorycznego argumentowania, z wykorzystaniem poglądów własnych oraz innych autorów, formułowania wniosków i tworzenia syntetycznych podsumowań.
Kompetencje społeczne
Student/-ka potrafi wykorzystać wiedzę na temat klasycznych polskich teorii socjologicznych w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych w obszarze socjologii; jest przygotowany/-a do krytycznej oceny odbieranych treści.
Literatura
W cyklu 2020Z:
Assorodobraj N., Posłowie, w: St. Czarnowski, Dzieła t. V., Warszawa 1956; Bystroń J. St., Rozwój problemu socjologicznego w nauce polskiej, w: „Archiwum Komisji do Badania Historii Filozofii w Polsce”, t. I. cz. II., Kraków 1917; |
W cyklu 2021Z:
Assorodobraj N., Posłowie, w: St. Czarnowski, Dzieła t. V., Warszawa 1956; Bystroń J. St., Rozwój problemu socjologicznego w nauce polskiej, w: „Archiwum Komisji do Badania Historii Filozofii w Polsce”, t. I. cz. II., Kraków 1917; |
Uwagi
W cyklu 2020Z:
Metody pracy ze studentami: prezentacja poglądów i idei socjologicznych, dyskusja, rozmowa, Nakład pracy studenta: Zajęcia będą prowadzone przy pomocy aplikacji Teams zgodnie z planem zajęć przedstawionym przez Biuro Planowania Kształcenia. Studenci mogą się kontaktować z prowadzącym poprzez adres mailowy: btreger@aps.edu.pl i dydaktyka.treger@wp.pl Minimalne warunki sprzętowe: komputer z dostępem do mikrofonu i kamery. |
W cyklu 2021Z:
Metody pracy ze studentami: prezentacja poglądów i idei socjologicznych, dyskusja, rozmowa, Nakład pracy studenta: Zajęcia będą prowadzone zgodnie z planem zajęć przedstawionym przez Biuro Planowania Kształcenia. Studenci mogą się kontaktować z prowadzącym na dyżurach oraz poprzez adres mailowy: btreger@aps.edu.pl i dydaktyka.treger@wp.pl Minimalne warunki sprzętowe: komputer z dostępem do mikrofonu i kamery. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: