Europa i świat w XX i XXI wieku SC-2F-EIS
TREŚCI PROGRAMOWE
1. Polska we współczesnym świecie: ustroje państwowe, udział w wyborach i referendach, prawa człowieka, organizacje pozarządowe, Polska w UE.
2. Procesy cywilizacyjne w XX i XXI wieku: gospodarka, rozwój technologii, społeczne skutki urbanizacji, industrializacji, wojen światowych i lokalnych konfliktów. Problem troski i odpowiedzialności ekologicznej i kulturowej za przyszłość świata.
3. Zróżnicowanie społeczno-ekonomiczne na świecie: kraje rozwinięte, rozwijające się i tzw. kraje Trzeciego Świata.
4. Problematyka migracji i uchodźstwa w Europie i na świecie w XX i XXI wieku.
5. Przemiany kulturowe w XX i XXI wieku w Polsce: spuścizna pozaborowa, wielokulturowość II RP (mniejszości narodowe i etniczne i stosunek Polaków do nich), prawa kobiet.
6. Religijność polskiego społeczeństwa i jej przemiany. Nowe formy religijności.
7. Stratyfikacja społeczna w Polsce i na świecie w XX i XXI wieku: społeczeństwo klasowe, uwarunkowania przynależności dla klasy społecznej. Klasa wyższa, średnia, robotnicza i chłopska. Underclass. Nierówności społeczne i ich konsekwencje.
8. Totalitaryzmy XX wieku: Nazizm i komunizm - cechy, społeczne skutki.
9. Najważniejsze wydarzenia na świecie i w Europie w XX i XXI wieku.
W cyklu 2023Z:
TREŚCI PROGRAMOWE |
W cyklu 2024Z:
TREŚCI PROGRAMOWE |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Student/-ka ma pogłębioną wiedzę o zmieniających się ideach, koncepcjach i wyobrażeniach na temat wydarzeń społeczno-historycznych XX i XXI wieku.
Student/-ka ma pogłębioną wiedzę o strukturach, organizacjach i instytucjach społecznych.
Umiejętności
Student/-ka potrafi wykorzystać wiedzę i pozyskane z wiarygodnych źródeł dane do opisu i analizy procesów społecznych zachodzących na świecie i w Europie w XX i XXI wieku.
Student/-ka potrafi krytycznie analizować i interpretować teksty i wytwory kultury ważne z punktu widzenia socjologii.
Student/-ka umie samodzielnie uzupełniać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze.
Kompetencje społeczne
Student/-ka uznaje znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych w obszarze socjologii; jest gotów do krytycznej oceny odbieranych treści oraz do zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu.
Kryteria oceniania
egzamin pisemny lub ocena prezentacji na wybrane zagadnienie związane z najważniejszymi wydarzeniami XX i XXI wieku
Literatura
A. Chwalba: Historia powszechna 1989 - 2011, wyd. PWN, Warszawa 2015
W. Pronobis: Polska i świat XX wieku, wyd. Editions Spotkania, Warszawa 1991
Literatura uzupełniająca:
A. Czubiński: Historia powszechna XX wieku, Poznań 2003
Konflikty kolonialne i postkolonialne w Afryce i Azji 1869-2006, red. P. Ostaszewski, Warszawa 2006
J. Kiwerska: Świat w latach 1989 - 2009: wydarzenia-konflikty-procesy, Poznań 2009
Konflikty współczesnego świata, red. G. Ciechanowski, J. Sielski, Toruń 2006
Wielka historia świata, t. XII: Od II wojny światowej do XXI wieku, red. W. Rojek, Kraków 2006
Uwagi
W cyklu 2022Z:
Nakład pracy studenta - 3 pkt. ECTS |
W cyklu 2023Z:
Nakład pracy studenta - 3 pkt. ECTS |
W cyklu 2024Z:
Nakład pracy studenta - 3 pkt. ECTS |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: