Praktyka pedagogiczna asystencka (40 godzin) RS-2P-PRA1
TREŚCI PROGRAMOWE:
Praktyka realizowana w placówkach środowiskowych, placówkach resocjalizacyjnych, socjoterapeutycznych, zespołach kuratorskiej służby sądowej, policji, stowarzyszeniach lub fundacjach.
Zapoznanie się z całokształtem funkcjonowania placówki, szczególnie z jej strukturą organizacyjną, ogólnymi planami pracy wychowawczej/opiekuńczej oraz sposobami jej realizacji, dokonanie ogólnej analizy koncepcji pracy zespołu wspierającego rozwój podopiecznych / wychowanków / osadzonych, poznanie form oddziaływań wpierających podopiecznych / wychowanków / osadzonych organizowanych w ramach procesu resocjalizacji, dokonanie analizy dokumentów dotyczących określonego podopiecznego /wychowanka / osadzonego, szczególnie koncentrowanie się na anamnezie osobniczej i rodzinnej podopiecznego / wychowanka / osadzonego, prowadzenie dokumentacji dotyczącej obserwowanych zajęć, sytuacji dydaktyczno-wychowawczych, poznanie zespołu wychowawczego oraz przeprowadzenie rozmowy z opiekunem praktyk, student jako asystent nauczyciela i wychowawcy/opiekuna: obserwuje zajęcia, zgodnie z planami kształcenia dla specjalności; poznaje przebieg procesu resocjalizacji oraz wsparcia wychowanka na różnych etapach funkcjonowania i podczas różnorodnych form wsparcia.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna zdania i cele oraz uwarunkowania skutecznych oddziaływań w placówkach resocjalizacyjnych.
Zna strukturę systemów resocjalizacji, cele i zadania instytucji funkcjonujących w ramach systemu resocjalizacji.
Zna zasady, metody, formy i środki stosowane w ramach oddziaływań wychowawczych i resocjalizacyjnych w placówce.
Zna zasady zapewniania bezpieczeństwa osobom podlegającym oddziaływaniom resocjalizacyjnym w placówce, w której realizuje praktykę.
Umiejętności
Potrafi współpracować z personelem placówki, w której realizuje praktyki oraz z opiekunem praktyk w uczelni.
Posiada umiejętności identyfikowania, przetwarzania i interpretowania problemów podopiecznych placówek resocjalizacyjnych i instytucji, w których odbywa praktyki.
Potrafi wyciągać wnioski z obserwacji pracy specjalistów zajmujących się oddziaływaniami resocjalizacyjnymi, ich interakcji z podopiecznymi i sposobu, w jaki planują i przeprowadzają zajęcia resocjalizacyjne, wychowawcze i opiekuńcze.
Potrafi planować i realizować działania wspierające, resocjalizacyjne, profilaktyczne i edukacyjne wobec podopiecznych oraz dokonać autoanalizy zrealizowanych zajęć (oddziaływań).
Analizuje przy pomocy opiekuna praktyk zawodowych oraz nauczycieli akademickich prowadzących zajęcia sytuacje i zdarzenia pedagogiczne zaobserwowane lub doświadczone w czasie praktyk. Dyskutuje na temat własnych doświadczeń związanych z realizacją praktyk.
Kompetencje społeczne
Jest gotów do krytycznej oceny własnej wiedzy oraz do skutecznego współdziałania z opiekunem praktyk zawodowych i z nauczycielami akademickimi w celu poszerzania swojej wiedzy, rozwijania umiejętności wychowawczych i doskonalenia swojego warsztatu pracy.
Jest gotów do kreatywnego korzystania z wiedzy naukowej w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i organizacyjnych, z jakimi zetknął się w czasie praktyki.
Jest wrażliwy na problemy wychowanków i podopiecznych, okazuje empatię i zaangażowanie w ich rozwiązywanie.
Posługuje się uniwersalnymi zasadami i normami etycznymi w swojej pracy, kieruje się szacunkiem dla każdego człowieka.
Jest gotów do profesjonalnego rozwiązywania konfliktów w grupie wychowawczej.
Dokonuje autorefleksji dotyczącej własnego rozwoju zawodowego.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: