Współczesne koncepcje resocjalizacji RS-2F-WKR
TREŚCI PROGRAMOWE:
Specyfika oddziaływań resocjalizacyjnych wg koncepcji behawioralnej. Resocjalizacja w podejściu interakcyjnym. Wielodyscyplinowe (wielowymiarowe) podejście do resocjalizacji. Koncepcja poznawcza resocjalizacji. Resocjalizacja jako proces swoistej naprawy moralnej i obyczajowej. Resocjalizacja jako idea kształtowania poczucia odpowiedzialności. Koncepcja resilience (oporu-elastyczności). Koncepcja „twórczej resocjalizacji”. Resocjalizacja jako reintegracja społeczna jednostki. Probacja - poddanie sprawcy próbie. System dozoru elektronicznego w Polsce i na świecie. Współczesna polityka penitencjarna i organizacja systemu penitencjarnego. Reforma systemu resocjalizacji nieletnich – analiza projektu zmian w polskim ustawodawstwie dotyczącym postępowania z nieletnimi.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna w pogłębionym stopniu miejsce pedagogiki resocjalizacyjnej w systemie nauk oraz jej przedmiotowe i metodologiczne powiązanie z innymi dyscyplinami nauk społecznych oraz nauk pokrewnych, w szczególności zna współczesne koncepcje oddziaływań resocjalizacyjnych.
Ma usystematyzowany zasób terminologiczny z zakresu współczesnych koncepcji resocjalizacji.
Zna koncepcję i metody twórczej resocjalizacji (w systemie zamkniętym i otwartym), w tym: metodę teatru resocjalizacyjnego, resocjalizacji przez sport, muzykoterapii, plastykoterapii i dramy, stanowiących przykład odziaływań destygmatyzujących. Zna możliwości wykorzystywania w resocjalizacji konwencjonalnych i niekonwencjonalnych metod oddziaływań wychowawczych i resocjalizacyjnych, w tym metody aktywizujące, metody projektów czy proces uczenia się przez działanie.
Zna w pogłębionym stopniu strukturę i funkcję współczesnych systemów resocjalizacji osób nieprzystosowanych społecznie.
Umiejętności
Potrafi dyskutować z innymi specjalistami w celu analizy i rozwiązywania złożonych i różnorodnych problemów i dylematów resocjalizacyjnych, dokonać krytycznej oceny wybranych teorii resocjalizacyjnych, w szczególności prezentować koncepcję twórczej resocjalizacji jako przykładu odziaływań destygmatyzujących, precyzyjnie prezentować własne opinie i stanowiska, wątpliwości i sugestie, dokonywać oceny innych stanowisk.
Potrafi prezentować i dokonywać analizy koncepcji twórczej resocjalizacji (w systemie zamkniętym i otwartym), w tym: metody teatru resocjalizacyjnego, resocjalizacji przez sport, muzykoterapii, plastykoterapii i dramy stanowiących przykład odziaływań destygmatyzujących.
Potrafi samodzielnie dbać o własny rozwój przez całe życie.
Kompetencje społeczne
Docenia znaczenie wiedzy naukowej dla rozwiązywania problemów poznawczych i praktycznych związanych z oddziaływaniami resocjalizacyjnymi, jest gotów do samodzielnego pogłębiania wiedzy w tym zakresie.
Dokonuje krytycznej analizy stanu wiedzy na temat funkcjonowania wybranych współczesnych systemów resocjalizacji instytucjonalnej w kontekście ich różnych uwarunkowań, jak również praktyki resocjalizacyjnej; docenia znaczenie wiedzy naukowej w rozwoju zawodowym, jest gotów do samodzielnego jej pogłębiania.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: