Teoria wychowania RS-2F-TWY
TREŚCI PROGRAMOWE:
Podstawowe pojęcia pedagogiczne: wychowanie, kształcenie, edukacja, samowychowanie, podstawowe teorie pedagogiczne, teorie, nurty i kierunki pedagogiczne, konteksty normatywne, personalistyczne i społeczne w pedagogice, pedagogika autorytarna i nieautorytarna, emancypacja i krytyczność w naukach o wychowaniu, antypedagogika, wychowanie a rozwój, funkcje wychowania, proces wychowania, jego struktura, właściwości, dynamika, przymus i swoboda w wychowaniu, wychowanie jako wspomaganie rozwoju, wychowanie adaptacyjne i emancypacyjne, podmiotowość w wychowaniu, podstawowe środowiska wychowawcze: rodzina, grupa rówieśnicza, szkoła, style i postawy wychowawcze, konteksty wychowania - kultura i współczesne media, źródła i przejawy kryzysu współczesnego wychowania, niewłaściwe style wychowania.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2025Z: | W cyklu 2025Zn: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna podstawowe pojęcia pedagogiczne, w tym: wychowania, kształcenia, edukacji i samowychowania.
Rozumie społeczne i kulturowe uwarunkowania procesu wychowania oraz relacje odrębności, współzależności i przenikania się socjalizacji, wychowania i inkulturacji.
Zna podstawowe teorie pedagogiczne, w tym nurty i kierunki; konteksty normatywne, personalistyczne i społeczne w pedagogice; zagadnienia pedagogiki autorytarnej i nieautorytarnej, emancypacji i krytyczności w naukach o wychowaniu oraz antypedagogiki; rozumie źródła i przejawy kryzysu współczesnego wychowania.
Opisuje podstawowe środowiska wychowawcze: rodzinę, grupę rówieśniczą, szkołę.
Zna funkcje i style wychowania, opisuje proces wychowania, jego strukturę, właściwości i dynamikę.
Rozumie pojęcia: przymus i swoboda w wychowaniu, wychowanie jako wspomaganie rozwoju, wychowanie adaptacyjne i emancypacyjne, podmiotowoścć w wychowaniu.
Zna style i postawy wychowawcze; style wychowania.
Umiejętności
Analizuje współczesne konteksty wychowania: kultura i współczesne media.
Rewiduje stopień szczegółowości lub ogólności formułowanych celów wychowania, w zależności od zmiennych osobowych i środowiskowych różnicujących przebieg oddziaływań pedagogicznych.
Ukazuje różne obszary dysfunkcjonalności strategii wychowania oraz błędy wychowania.
Rozpoznaje i identyfikuje style i nurty wychowania w praktyce edukacyjnej i w działaniach opiekuńczo-wychowawczych.
Kompetencje społeczne
Rozumie potrzebę uzupełniania wiedzy teoretycznej stanowiącej bazę projektowania i realizowania oddziaływań pedagogicznych.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: