Pedagogika ulicy RS-2F-PUL
TREŚCI PROGRAMOWE:
Dzieci (na) ulicy, istota problemu, wyjaśnienie pojęć i ich geneza, skala zjawiska dzieci (na) ulicy na świecie, jego różnorodność i uwarunkowania, interakcyjne i systemowe ujęcie środowiska, determinanty rozwoju człowieka a życie dziecka na ulicy, pojęcie streetworkingu, cechy metody streetworkingu, pojęcie „dziecka na ulicy”, charakterystyka dziecka na ulicy w kontekście jego funkcjonowania w rodzinie, w szkole i w grupie rówieśniczej, habitus – znaczenie pojęcia, specyfika pedagogiki ulicy, przedmiot, cel i metody oddziaływań, rola pedagoga ulicy, kierunki pracy pedagogów ulicy, etapy pracy pedagogów ulicy z daną grupą dzieci, warsztat pracy pedagoga ulicy, możliwości pozyskiwania środków finansowych, wybrane przykłady projektów z zakresu pedagogiki ulicy.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna teoretyczne podstawy profilaktyki i resocjalizacji w środowisku otwartym, a także prawne, etyczne i ekonomiczne uwarunkowania tychże oddziaływań.
Zna rozszerzone filozoficzne, psychologiczne i społeczne koncepcje wykluczenia społecznego i marginalizacji społecznej.
Zna streetworking oraz inne metody pracy z osobami zagrożonymi marginalizacją.
Umiejętności
Potrafi dokonać analizy podstawowych metod i form pracy z osobami zagrożonymi w środowisku lokalnym z uwzględnieniem ważnych prawnych, etycznych i ekonomicznych uwarunkowań jego skuteczności.
Potrafi stworzyć projekt dotyczący pozyskiwania środków finansowania odziaływań w środowisku lokalnym.
Potrafi samodzielnie planować i realizować program własnego rozwoju osobowego i zawodowego, a także inspirować swoich podopiecznych do planowania i realizowania własnego rozwoju i uczenia się przez całe życie.
Kompetencje społeczne
Jest przekonany o potrzebie korzystania z najnowszych osiągnięć naukowych (trendów i rozwiązań teoretycznych) w celu rozwiązywania problemów poznawczych i praktycznych w pracy z dziećmi ulicy.
Jest gotowy do właściwej oceny własnej wiedzy i kompetencji w pracy w środowisku otwartym i do autorefleksji nad rozwojem zawodowym.
Potrafi rozpoznawać specyfikę środowiska lokalnego, współpracować ze specjalistami z różnych dziedzin, włączać do pracy na rzecz dzieci ulicy inne osoby, w tym wolontariuszy, terapeutów, przedstawicieli organizacji pozarządowych.
Jest zaangażowany w prace z osobami wykluczonymi, troszczy się o nie, podejmuje wobec nich zobowiązania społeczne.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: