Prawne podstawy resocjalizacji RS-2F-PPR
TREŚCI PROGRAMOWE:
Podstawy prawne funkcjonowania systemów resocjalizacji w perspektywie krajowej i międzynarodowej.
Prawne podstawy funkcjonowania instytucji oddziaływań profilaktyczno-resocjalizacyjnych w środowisku zamkniętym i otwartym (zakłady penitencjarne, zakłady poprawcze, ośrodki szkolno-wychowawcze, młodzieżowe ośrodki socjoterapii, schroniska dla nieletnich, policyjne izby dziecka, kuratorskie ośrodki pracy z młodzieżą, świetlice środowiskowe, działalność pedagoga szkolnego). Kara pozbawienia wolności, cel i wykonywanie kary, indywidualizacja kary, środki karne, środki kompensacyjne i przepadek, odroczenie i przerwa w wykonaniu kary pozbawienia wolności, warunkowe przedterminowe zwolnienie i warunkowe zawieszenie wykonywania kary, system dozoru elektronicznego. Prawa i obowiązki skazanego. Nadzór penitencjarny.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna terminologię związaną z prawnymi podstawami resocjalizacji, w tym pojęcie kary oraz główne teorie kary.
Zna prawne podstawy funkcjonowania systemów resocjalizacji w perspektywie krajowej i międzynarodowej.
Zna prawne podstawy funkcjonowania instytucji resocjalizacyjnych w środowisku zamkniętym i otwartym.
Zna wybrane elementy prawa karnego wykonawczego określającego warunki odbywania kary pozbawienia wolności.
Umiejętności
Potrafi zaprezentować prawne podstawy funkcjonowania instytucji oddziaływań profilaktyczno-resocjalizacyjnych w środowisku otwartym i zamkniętym oraz główne organizacje pozarządowe uczestniczące w procesie resocjalizacji.
Potrafi dokonać krytycznej analizy warunków funkcjonowania instytucji resocjalizacyjnych w polskiej rzeczywistości społeczno-prawnej na tle unormowań międzynarodowych.
Potrafi wykorzystać elementarną wiedzę z zakresu kodeksu karnego i kodeksu karnego wykonawczego do analizy warunków realizacji resocjalizacji penitencjarnej.
Kompetencje społeczne
Docenia sens, wartość i potrzebę holistycznego i indywidualnego zakresu oddziaływań resocjalizacyjnych.
Dostrzega znaczenia kreatywnego korzystania z wiedzy naukowej dla rozwiązywania problemów poznawczych i praktycznych w zakresie oddziaływań resocjalizacyjnych, jest gotów do samodzielnego pogłębiania wiedzy pedagogicznej z zakresu prawnych podstaw resocjalizacji.
Dostrzega, formułuje dylematy moralne związane z prawnymi podstawami funkcjonowania placówek resocjalizacyjnych, podejmuje próby ich rozstrzygania.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: