Pedagogika specjalna RS-2F-PES
TREŚCI PROGRAMOWE:
Pedagogika specjalna jako interdyscyplinarna nauka społeczna, zarys historii pedagogiki specjalnej w Polsce. Pedagogika specjalna jako dyscyplina naukowa i praktyczna, cechy charakterystyczne współczesnej pedagogiki specjalnej, nazewnictwo i terminologia; miejsce pedagogiki specjalnej w systemie nauk i jej interdyscyplinarne powiązania z medycyną, psychologią i prawem, podmiot i przedmiot pedagogiki specjalnej, człowiek z niepełnosprawnością, wybrane modele niepełnosprawności, stadia procesu przystosowania się do niepełnosprawności; proces rehabilitacji kompleksowej - charakterystyka zagadnienia (proces rehabilitacji w definicjach; cele rehabilitacji; rodzaje rehabilitacji: lecznicza, psychologiczna, pedagogiczna, zawodowa, społeczna; podstawy prawne procesu rehabilitacji), specjalne potrzeby edukacyjne dziecka z niepełnosprawnością, organizacja procesu kształcenia dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w Polsce - system segregacyjny i system włączający, wybrane metody pracy pedagoga specjalnego, subdyscypliny pedagogiki specjalnej - edukacja i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością słuchową (surdopedagogika), edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością wzrokową (tyflopedagogika), edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną, edukacja i terapia osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, pedagogika korekcyjna (terapia pedagogiczna), pedagogika resocjalizacyjna, logopedia, wczesne wspomaganie rozwoju dziecka, pedagogika leczniczo-terapeutyczna.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Charakteryzuje miejsce pedagogiki specjalnej w systemie nauk społecznych oraz jej interdyscyplinarny charakter, opisuje subdyscypliny pedagogiki specjalnej.
Zna pojęcie niepełnosprawności, jej modele oraz stadia procesu przystosowania człowieka do niepełnosprawności.
Zna pojęcie rehabilitacji kompleksowej, opisuje jej cele i rodzaje.
Zna pojęcie specjalnych potrzeb edukacyjnych dziecka z niepełnosprawnością, opisuje system organizacyjny kształcenia dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w Polsce, rozróżnia system segregacyjny i system włączający,
Zna wybrane metody pracy pedagoga specjalnego.
Umiejętności
Posiada umiejętność wykorzystywania wiedzy z zakresu pedagogiki specjalnej do rozwiązywania problemów pojawiających się w pracy pedagogicznej.
Kompetencje społeczne
Jest wrażliwy na potrzeby osób z niepełnosprawnościami, potrafi rozstrzygać dylematy etyczne związane z pracą z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: