Seminarium dyplomowe magisterskie - 2 RS-2F-MR2
TREŚCI PROGRAMOWE:
Teoretyczne uzasadnienie celu badań. Metodologiczne podstawy badań własnych: cel i przedmiot badań, problemy i hipotezy badawcze, zmienne i wskaźniki. Zasady doboru metod, technik i narzędzi badawczych do celu badań. Kryteria doboru próby badawczej. Etyczne dylematy w projektowaniu badań naukowych.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna główne szkoły, orientacje badawcze, strategie i metody badań stosowanych w naukach społecznych, rozumie postulat wieloparadygmatyczności badań pedagogicznych.
Zna przebieg procedury badawczej, rozumie pojęcia: teoretyczne uzasadnienie badań, cel badań i przedmiot badań, problemy, hipotezy, zmienne, wskaźniki, metody, techniki i narzędzia badań.
Zna zasady konstruowania własnego narzędzia badawczego.
Umiejętności
Formułuje w mowie i piśmie teoretyczną koncepcję badań z wykorzystaniem pogłębionej wiedzy pedagogicznej oraz wiedzy w zakresie powiązanych z nią dyscyplin naukowych.
Określa metodologiczne podstawy badań, w tym cel i przedmiot badań, problemy i hipotezy badawcze oraz zmienne i wskaźniki, dobiera metody, techniki i narzędzia badawcze i dostosowuje je do celu badań, konstruuje własne narzędzia badawcze, precyzuje warunki doboru grupy badawczej.
Potrafi zaprezentować w grupie seminaryjnej własną koncepcję badań, związane z nią pomysły i wątpliwości, popiera przedstawioną koncepcję rozbudowaną argumentacją, potrafi przyjąć krytyczną ocenę koncepcji i uwzględnić w niej sugestie promotora i innych uczestników dyskusji.
Kompetencje społeczne
Jest gotów do współpracy z promotorem w celu zaprojektowania rzetelnych badań pedagogicznych.
Kieruje się dobrem badanych podczas projektowania badania.
Formułuje i rozstrzyga dylematy etyczne związane z planowaniem badań naukowych.
Jest gotów do świadomego podejmowania działań na rzecz rozwijania dorobku naukowo-badawczego pedagogiki.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: