Metody pracy z osobami doświadczającymi przemocy w rodzinie RS-2F-MOP
TREŚCI PROGRAMOWE:
Pojęcie przemocy w rodzinie, formy (przemoc fizyczna, psychiczna, seksualna, ekonomiczna, zaniedbywanie) i typy przemocy (przemoc gorąca i chłodna); uwarunkowania i skutki przemocy; prawne podstawy pomocy ofiarom przemocy w rodzinie; polski system wsparcia ofiar przemocy w rodzinie, instytucje funkcjonujące w tym systemie, zasady ich współpracy, oferta instytucji wspierających, procedura Niebieskich Kart ze szczególnym uwzględnieniem zadań systemu oświaty, zespół interdyscyplinarny i jego rola w procedurze Niebieskich Kart; narzędzie diagnostyczne służące do diagnozowania przemocy wobec dziecka w rodzinie przeznaczone dla pracowników systemu oświaty, algorytmy postępowania wobec dziecka doświadczającego przemocy w rodzinie.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna formy przemocy w rodzinie, jej uwarunkowania i skutki i wynikające z nich potrzeby osób doświadczających przemocy.
Zna polski system pomocy osobom doświadczającym przemocy, funkcjonujące w nim instytucje wspierające, a także oferowane przez nie formy pomocy.
Zna procedurę Niebieskich Kart.
Zna prawne, etyczne i ekonomiczne uwarunkowania skuteczności działań wspierających wobec osób doświadczających przemocy w rodzinie.
Umiejętności
Potrafi zdiagnozować przemoc doświadczaną w rodzinie przez uczniów (wychowanków).
Potrafi określić czynniki sprzyjające przemocy oraz jej skutki.
Potrafi uruchomić postepowanie w ramach procedury Niebieskich Kart
Potrafi określić strategie pomocy osobom doświadczającym przemocy w rodzinie.
Potrafi posługiwać się narzędziem do diagnozowania przemocy i stosować algorytmy postępowania w placówce systemu oświaty, wobec dziecka doświadczającego przemocy w rodzinie.
Potrafi współpracować z innymi specjalistami w celu projektowania i realizacji optymalnego planu pomocy osobie doświadczającej przemocy w rodzinie.
Kompetencje społeczne
Jest wrażliwy na potrzeby osób w trudnej sytuacji życiowej, okazuje empatię osobom doświadczającym przemocy.
Stosuje zasady etyczne związane z pomocą osobom w trudnej sytuacji życiowej.
Odpowiedzialnie podejmuje decyzje, aktywnie poszukuje najlepszych rozwiązań dla dobra wychowanka, w procesie planowania pomocy dla osób doświadczających przemocy w rodzinie.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: