Metodologia badań ilościowych i jakościowych RS-2F-MIJ
TREŚCI PROGRAMOWE:
Charakterystyka ilościowych badań w pedagogice. Zasady projektowania badań ilościowych w pedagogice. Konceptualizacja i operacjonalizacja w badaniach ilościowych: pojęcia i definicje oraz zmienne i wskaźniki. Rodzaje i zasady doboru prób badawczych w badaniach ilościowych. Pomiar w badaniach ilościowych: trafność i rzetelność pomiaru, rodzaje wskaźników. Narzędzia pomiarowe w badaniach ilościowych. Skale ilościowe – konstruowanie. Budowa kwestionariusza ankiety - rodzaje pytań kwestionariuszowych, błędy w formułowaniu pytań kwestionariuszowych. Kodowanie danych ilościowych. Analiza danych ilościowych. Konstruowanie raportów z badań ilościowych. Prezentacja wyników badań ilościowych. Zasady projektowania badań jakościowych w pedagogice specjalnej. Zagadnienia metodologiczne związane z prowadzeniem badań jakościowych, analiza hermeneutyczna, strukturalna i metodologia teorii ugruntowanej. Budowa kwestionariusza wywiadu. Zasady prowadzenia wywiadów indywidualnych i grupowych. Swobodne metody zbierania danych, metody etnograficzne i analiza danych wizualnych. Metody analizy narracji. Metody analizy danych biograficznych i archiwalnych. Przetwarzanie danych jakościowych, kategoryzacja i kodowanie. Wnioski z badań. Konstruowanie i prezentacja raportów z badań. Zalety i wady badań jakościowych.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Rozumie specyfikę badań ilościowych i jakościowych w aspekcie teoretycznym i praktycznym; zna metodologiczne założenia prowadzenia obu typów badań; zna metody, techniki i narzędzia stosowane w badaniach ilościowych i jakościowych oraz założenia analizy obu typów danych.
Zna zasady dotyczące tworzenia w obszarze naukowym oraz w zakresie ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego.
Umiejętności
Dokonuje analizy tekstów naukowych prezentujących badania ilościowe i jakościowe.
Planuje proces badań ilościowych i jakościowych.
Dobiera odpowiednie metody, techniki i narzędzia do celu badań; konstruuje własne narzędzia do realizacji badań.
Analizuje i interpretuje wyniki badań ilościowych i jakościowych.
Formułuje wnioski pedagogiczne z badań.
Kompetencje społeczne
Rozumie konieczność przestrzegania etyki badań naukowych.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: