Interwencja kryzysowa RS-2F-IKT
TREŚCI PROGRAMOWE:
Sytuacja trudna, kryzys psychologiczny, stres pourazowy, dynamika rozwoju kryzysu psychologicznego, typy kryzysów psychologicznych; interwencja kryzysowa, jej cele i zasady; wybrane modele interwencji kryzysowej; interwencja kryzysowa w kryzysach specyficznych: w przypadku przemocy w rodzinie, napaści seksualnej, próby samobójczej, choroby terminalnej, śmierci bliskiej osoby.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna pojęcie sytuacji trudnej, kryzysu psychologicznego oraz stresu pourazowego, potrafi opisać różnice między tymi pojęciami, dynamikę rozwoju kryzysu psychologicznego, typy kryzysów psychologicznych.
Rozumie mechanizmy działania czynników sprzyjających rozwojowi kryzysu psychologicznego, potrafi opisać skutki kryzysu i ich wpływ na społeczne funkcjonowanie człowieka.
Rozumie różnice między interwencją kryzysową a innymi formami pomocy np. terapią, poradnictwem, zna najważniejsze zasady uwzględniane w trakcie prowadzenia interwencji kryzysowej.
Zna system wsparcia osób w kryzysie, instytucje udzielające wsparcia osobom w kryzysie, w szczególności cele i zadania ośrodków interwencji kryzysowej.
Zna prawne, ekonomiczne, etyczne uwarunkowania organizacji systemu interwencji kryzysowej.
Umiejętności
Potrafi zidentyfikować objawy kryzysu psychologicznego.
Potrafi określić najważniejsze potrzeby osoby w kryzysie.
Potrafi określić cele interwencji i sposoby pomocy osobie w kryzysie psychologicznym z uwzględnieniem indywidualnych czynników wpływających na rozwój kryzysu.
Wykorzystuje wiedzę na temat dostępnych instytucjonalnych form wsparcia do skonstruowania planu pomocy osobie w kryzysie psychologicznym.
Potrafi współpracować ze specjalistami z różnych dziedzin, tj.: prawnikami, lekarzami, psychologiami, terapeutami, pracownikami socjalnymi, w celu realizacji optymalnego planu interwencji kryzysowej (w tym z przedstawicielami placówek systemu pomocy społecznej oraz organizacji pozarządowych).
Kompetencje społeczne
Jest wrażliwy na problemy i potrzeby osób w stanie kryzysu psychologicznego, okazuje empatię osobom w trudnej sytuacji życiowej.
Przestrzega zasad etyki zawodowej w procesie wspierania osób w stanie kryzysu psychologicznego.
Ma poczucie odpowiedzialności za własne działania zawodowe oraz za ich indywidualne i społeczne konsekwencje.
Dostrzega dylematy związane ze skutecznością podejmowanych oddziaływań profilaktycznych.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: