Praktyka kierunkowa w placówkach resocjalizacyjnych poza systemem oświaty (30 godzin) RE-3P-PRA5
TREŚCI PROGRAMOWE:
Organizacja pracy placówki (instytucji), plan pracy wychowawczej/opiekuńczej oraz sposoby jego realizacji; ogólna analiza koncepcji pracy zespołu wspierającego rozwój podopiecznych / wychowanków / osadzonych; zasady, metody i formy oddziaływań resocjalizacyjnych i wpierających podopiecznych / wychowanków/ osadzonych organizowanych w ramach procesu resocjalizacji, zawartość dokumentacji dotyczącej określonego podopiecznego / wychowanka / osadzonego, ze szczególnym uwzględnieniem anamnezy osobniczej i rodzinnej podopiecznego / wychowanka/ osadzonego, dokumentacja dotycząca obserwowanych zajęć i sytuacji dydaktyczno-wychowawczych, student, jako asystent nauczyciela i wychowawcy/opiekuna: obserwacja zajęć, prowadzenie zajęć zgodnie z planami kształcenia dla kierunku; obserwacja przebiegu procesu resocjalizacji oraz wsparcia wychowanka na różnych etapach funkcjonowania i podczas różnorodnych form wsparcia, wnioski z obserwacji.
DRUKI DO POBRANIA
Dokumenty należy drukować dwustronnie.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024Ln: | W cyklu 2024L: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna cele zdania oraz uwarunkowania skutecznych oddziaływań resocjalizacyjnych w placówce lub instytucji, w której realizuje praktykę.
Zna organizację, statut i plan pracy placówki realizującej oddziaływania resocjalizacyjne.
Zna zasady, metody, formy i środki stosowane w ramach oddziaływań wychowawczych i resocjalizacyjnych w placówce.
Zna zasady zapewniania bezpieczeństwa osobom podlegającym oddziaływaniom resocjalizacyjnym w placówce resocjalizacyjnej, w której realizuje praktykę.
Umiejętności
Potrafi współpracować z personelem placówki, w której realizuje praktyki oraz z opiekunem praktyk w uczelni.
Potrafi wyciągać wnioski z obserwacji pracy specjalistów zajmujących się oddziaływaniami resocjalizacyjnymi, ich interakcji
z podopiecznymi i sposobu, w jaki planują i przeprowadzają zajęcia resocjalizacyjne, wychowawcze i opiekuńcze.
Aktywnie identyfikuje, interpretuje i rozwiązuje problemy wychowanków oraz problemy pojawiające się w trakcie realizowanych zajęć lub oddziaływań.
Analizuje przy pomocy opiekuna praktyk zawodowych oraz nauczycieli akademickich prowadzących zajęcia sytuacje i zdarzenia pedagogiczne zaobserwowane lub doświadczone w czasie praktyk.
Kompetencje społeczne
Jest gotów do skutecznego współdziałania z opiekunem praktyk zawodowych i z nauczycielami akademickimi w celu poszerzania swojej wiedzy, rozwijania umiejętności wychowawczych i doskonalenia swojego warsztatu pracy.
Prezentuje właściwą postawę wobec uczniów, wychowanków, podopiecznych, w szczególności wobec młodzieży zagrożonej nieprzystosowaniem społecznym, posługuje się uniwersalnymi zasadami i normami etycznymi w swojej pracy, kieruje się szacunkiem dla każdego człowieka.
Jest wrażliwy na problemy uczniów, wychowanków.
Jest gotów do profesjonalnego rozwiązywania konfliktów w grupie wychowawczej.
Jest gotów do krytycznej oceny wiedzy i umiejętności własnych oraz innych specjalistów, kreatywnego korzystania z wiedzy naukowej w trakcie realizacji oddziaływań resocjalizacyjnych i rozwiązywania problemów wychowawczych i organizacyjnych z jakimi zetknął się w czasie praktyki.
Dokonuje autorefleksji dotyczącej własnego rozwoju zawodowego.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: