Praktyka pedagogiczna asystencka w placówkach systemu oświaty: w młodzieżowych ośrodkach wychowawczych, młodzieżowych ośrodkach socjoterapii, centrach kształcenia ustawicznego (30 godzin) RE-3P-PRA3
TREŚCI PROGRAMOWE:
Specyfika placówki, w której realizowana jest praktyka, jej zadania opiekuńczo-wychowawcze, sposób funkcjonowania, organizacja pracy pracowników, uczestników procesów pedagogicznych oraz prowadzonej dokumentacji.
Obserwowanie: zorganizowanej i podejmowanej spontanicznie aktywności formalnych i nieformalnych grup uczniów, wychowanków, aktywności poszczególnych uczniów, wychowanków (w tym ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi), interakcji dorosły (nauczyciel, wychowawca, opiekun) – dziecko oraz interakcji między dziećmi i młodzieżą (w tym samym i w różnym wieku), procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego w grupach wychowawczych, ich prawidłowości i zakłóceń, czynności podejmowanych przez opiekuna praktyki w placówce oraz prowadzonych przez niego zajęć, sposobu integrowania przez opiekuna praktyki w placówce różnej działalności, w tym opiekuńczo-wychowawczej, dydaktycznej, pomocowej i terapeutycznej, dynamiki grupy, ról pełnionych przez uczestników grupy, zachowania i postaw dzieci i młodzieży, działań podejmowanych przez opiekuna praktyki w placówce na rzecz zapewnienia bezpieczeństwa i zachowania dyscypliny w grupie.
Współdziałanie z opiekunem praktyki w placówce w: sprawowaniu opieki i nadzoru nad grupą oraz zapewnianiu bezpieczeństwa, podejmowaniu działań wychowawczych wynikających z zastanych sytuacji, prowadzeniu zorganizowanych zajęć wychowawczych, podejmowaniu działań na rzecz uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Pełnienie roli opiekuna-wychowawcy, w szczególności: diagnozowanie dynamiki grupy oraz pozycji jednostek w grupie; poznawanie uczniów i wychowanków, ich sytuacji społecznej, potrzeb, zainteresowań i zdolności, a także określanie poziomu rozwoju oraz wstępne diagnozowanie dysfunkcji i zaburzeń; samodzielne prowadzenie działań opiekuńczo-wychowawczych wobec grupy i poszczególnych uczniów i wychowanków w grupie; sprawowanie opieki nad grupą w toku spontanicznej aktywności uczniów i wychowanków; organizację i prowadzenie zajęć wychowawczych (w tym zajęć integrujących grupę i działań profilaktycznych) w oparciu o samodzielnie opracowywane scenariusze/konspekty zajęć; animowanie aktywności grupy i współdziałania jej uczestników, organizowanie pracy uczniów i wychowanków w grupach zadaniowych; podejmowanie indywidualnej pracy z uczniami i wychowankami (w tym uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi); podejmowanie działań wychowawczych o charakterze interwencyjnym w sytuacjach konfliktu, zagrożenia bezpieczeństwa, naruszania praw innych lub nieprzestrzegania ustalonych zasad; sprawowanie opieki nad uczniami i wychowankami poza terenem placówki;
Analiza i interpretacja zaobserwowanych albo doświadczanych sytuacji i zdarzeń pedagogicznych, w tym: prowadzenie dokumentacji praktyki, konfrontowanie wiedzy teoretycznej z praktyką, ocena własnego funkcjonowania w toku realizowania zadań opiekuńczych i wychowawczych (dostrzeganie swoich mocnych i słabych stron); ocena przebiegu prowadzonych działań oraz realizacji zamierzonych celów, konsultacje z opiekunem praktyki w celu omawiania obserwowanych sytuacji i przeprowadzanych działań.
DRUKI DO POBRANIA
Dokumenty należy drukować dwustronnie.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024Ln: | W cyklu 2023L: | W cyklu 2024L: | W cyklu 2023Ln: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna zadania charakterystyczne dla placówki systemu oświaty realizującej zadania dydaktyczne, wychowawcze i resocjalizacyjne oraz środowisko, w jakim ona działa.
Zna sposób funkcjonowania oraz organizację pracy dydaktycznej, wychowawczej i resocjalizacyjnej w placówce.
Zna statut i plan pracy placówki oraz inne rodzaje dokumentacji działalności dydaktycznej, wychowawczej i resocjalizacyjnej prowadzonej w placówce.
Zna zasady zapewniania bezpieczeństwa uczniom w placówce i poza nią.
Umiejętności
Potrafi współpracować z personelem placówki, w której realizuje praktyki oraz z opiekunem praktyk w uczelni.
Potrafi wyciągać wnioski z obserwacji pracy nauczycieli, wychowawców i terapeutów, ich interakcji z uczniami lub wychowankami oraz sposobu, w jaki planują i przeprowadzają zajęcia opiekuńcze, dydaktyczne, wychowawcze i resocjalizacyjne, a także sposobu integracji działań opiekuńczo-wychowawczych i dydaktycznych.
Potrafi zaprojektować i przeprowadzić, pod nadzorem opiekuna praktyk zawodowych, zajęcia wychowawcze i resocjalizacyjne oraz dokonać analizy zrealizowanych zajęć.
Aktywnie rozwiązuje problemy pojawiające się w trakcie realizowanych zajęć.
Potrafi opracować indywidualny program oddziaływań wychowawczych i resocjalizacyjnych wraz z zaleceniami dla konkretnego wychowanka.
Potrafi wyciągać wnioski, w miarę możliwości, z bezpośredniej obserwacji pracy rady pedagogicznej i zespołu wychowawców klas.
Analizuje przy pomocy opiekuna praktyk zawodowych oraz nauczycieli akademickich prowadzących zajęcia w zakresie przygotowania psychologiczno-pedagogicznego, sytuacje i zdarzenia pedagogiczne zaobserwowane lub doświadczone w czasie praktyk.
Kompetencje społeczne
Jest gotów do skutecznego współdziałania z opiekunem praktyk zawodowych i z nauczycielami w celu poszerzania swojej wiedzy, rozwijania umiejętności wychowawczych i doskonalenia swojego warsztatu pracy.
Prezentuje właściwą postawę wobec uczniów, wychowanków, podopiecznych, w szczególności wobec młodzieży zagrożonej nieprzystosowaniem społecznym, posługuje się uniwersalnymi zasadami i normami etycznymi w swojej pracy, kieruje się szacunkiem dla każdego człowieka.
Jest wrażliwy na problemy uczniów, wychowanków.
Dokonuje autorefleksji dotyczącej własnego rozwoju zawodowego.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: