Praktyka pedagogiczna asystencka przy pedagogu szkolnym (30 godzin) RE-3P-PRA2
TREŚCI PROGRAMOWE:
Specyfika pracy szkoły, jej zadania opiekuńczo-wychowawcze, sposób funkcjonowania, organizacja pracy pracowników, uczniów oraz prowadzona dokumentacja.
Obserwowanie: zorganizowanej i podejmowanej spontanicznie aktywności formalnych i nieformalnych grup uczniów, aktywności poszczególnych uczniów (w tym uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi), interakcji dorosły (nauczyciel, wychowawca, opiekun) – dziecko oraz interakcji między dziećmi i młodzieżą (w tym samym i w różnym wieku), procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego w grupach wychowawczych, ich prawidłowości i zakłóceń, czynności podejmowanych przez opiekuna praktyki w placówce oraz prowadzonych przez niego zajęć, sposobu integrowania przez opiekuna praktyki w placówce różnej działalności, w tym opiekuńczo-wychowawczej, dydaktycznej, pomocowej i terapeutycznej, dynamiki grupy, ról pełnionych przez uczestników grupy, zachowania i postaw dzieci i młodzieży, działań podejmowanych przez opiekuna praktyki w placówce na rzecz zapewnienia bezpieczeństwa i zachowania dyscypliny w grupie.
Współdziałanie z opiekunem praktyki w placówce w: sprawowaniu opieki i nadzoru nad grupą oraz zapewnianiu bezpieczeństwa, podejmowaniu działań wychowawczych wynikających z zastanych sytuacji, prowadzeniu zorganizowanych zajęć wychowawczych, podejmowaniu działań na rzecz uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi;
Analiza i interpretacja zaobserwowanych albo doświadczanych sytuacji i zdarzeń pedagogicznych,
w tym: prowadzenie dokumentacji praktyki, konfrontowanie wiedzy teoretycznej z praktyką, ocena własnego funkcjonowania w toku realizowania zadań opiekuńczych i wychowawczych (dostrzeganie swoich mocnych
i słabych stron); ocena przebiegu prowadzonych działań oraz realizacji zamierzonych celów,
konsultacje z opiekunem praktyki w celu omawiania obserwowanych sytuacji i przeprowadzanych działań.
DRUKI DO POBRANIA
Dokumenty należy drukować dwustronnie.
W cyklu 2023Zn:
TREŚCI PROGRAMOWE: |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023Zn: | W cyklu 2024Zn: | W cyklu 2024Z: | W cyklu 2023Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna organizację pracy, zadania, metody i formy pracy pedagoga szkolnego, potrafi powiązać zadania pedagoga szkolnego z innymi zadaniami opiekuńczymi, dydaktycznymi i wychowawczymi szkoły.
Zna dokumenty regulujące pracę szkoły takie jak: plan pracy szkoły, program wychowawczo - profilaktyczny oraz program realizacji doradztwa zawodowego.
Zna zasady zapewniania bezpieczeństwa uczniom w szkole, w tym zasady obowiązujące podczas zajęć prowadzonych przez pedagoga szkolnego.
Zna sposoby dokumentowania pracy dydaktyczno-wychowawczej pedagoga szkolnego.
Umiejętności
Potrafi wyciągnąć wnioski z obserwacji pracy dydaktycznej nauczyciela wychowawcy świetlicy, jego interakcji z uczniami oraz sposobu planowania i przeprowadzania zajęć dydaktycznych; aktywnie obserwować stosowane przez nauczyciela metody i formy pracy oraz wykorzystywane pomoce dydaktyczne, a także sposoby oceniania uczniów
Potrafi współdziałać z opiekunem praktyk, wykonywać drobne zadania związane z realizowaną przez pedagoga szkolnego pracą wychowawczą.
Potrafi analizować, przy pomocy opiekuna praktyk zawodowych oraz nauczycieli akademickich prowadzących zajęcia w zakresie przygotowania psychologiczno-pedagogicznego, sytuacje i zdarzenia pedagogiczne zaobserwowane lub doświadczone w czasie praktyk.
Kompetencje społeczne
Jest gotów do skutecznego współdziałania z opiekunem praktyk zawodowych i z nauczycielami w celu poszerzania swojej wiedzy, rozwijania umiejętności wychowawczych i doskonalenia swojego warsztatu pracy.
Prezentuje właściwą postawę wobec uczniów, wychowanków, podopiecznych, w szczególności wobec młodzieży zagrożonej nieprzystosowaniem społecznym, posługuje się uniwersalnymi zasadami i normami etycznymi w swojej pracy, kieruje się szacunkiem dla każdego człowieka.
Jest wrażliwy na problemy uczniów, wychowanków.
Dokonuje autorefleksji dotyczącej własnego rozwoju zawodowego.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: