Praktyka pedagogiczna asystencka w świetlicy szkolnej (30 godzin) RE-3P-PRA1
TREŚCI PROGRAMOWE:
Specyfika pracy szkoły, jej zadania opiekuńczo-wychowawcze, sposób funkcjonowania, organizacja pracy pracowników, uczniów oraz prowadzona dokumentacja
Obserwowanie: zorganizowanej i podejmowanej spontanicznie aktywności formalnych i nieformalnych grup uczniów, aktywności poszczególnych uczniów (w tym uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi), interakcji dorosły (nauczyciel, wychowawca, opiekun) – dziecko oraz interakcji między dziećmi i młodzieżą (w tym samym i w różnym wieku), procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego w grupach wychowawczych, ich prawidłowości i zakłóceń, czynności podejmowanych przez opiekuna praktyki w placówce oraz prowadzonych przez niego zajęć, sposobu integrowania przez opiekuna praktyki w placówce różnej działalności, w tym opiekuńczo-wychowawczej, dydaktycznej, pomocowej i terapeutycznej, dynamiki grupy, ról pełnionych przez uczestników grupy, zachowania i postaw dzieci i młodzieży, działań podejmowanych przez opiekuna praktyki w placówce na rzecz zapewnienia bezpieczeństwa i zachowania dyscypliny w grupie.
Współdziałanie z opiekunem praktyki w placówce w: sprawowaniu opieki i nadzoru nad grupą oraz zapewnianiu bezpieczeństwa, podejmowaniu działań wychowawczych wynikających z zastanych sytuacji, prowadzeniu zorganizowanych zajęć wychowawczych, podejmowaniu działań na rzecz uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi;
Analiza i interpretacja zaobserwowanych albo doświadczanych sytuacji i zdarzeń pedagogicznych,
w tym: prowadzenie dokumentacji praktyki, konfrontowanie wiedzy teoretycznej z praktyką, ocena własnego funkcjonowania w toku realizowania zadań opiekuńczych i wychowawczych (dostrzeganie swoich mocnych
i słabych stron); ocena przebiegu prowadzonych działań oraz realizacji zamierzonych celów,
konsultacje z opiekunem praktyki w celu omawiania obserwowanych sytuacji i przeprowadzanych działań.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022Ln: | W cyklu 2023L: | W cyklu 2024L: | W cyklu 2023Ln: | W cyklu 2024Ln: | W cyklu 2022L: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna opiekuńcze, wychowawcze i profilaktyczne zadania szkoły.
Zna dokumenty regulujące pracę szkoły, w tym: statut i plan pracy szkoły oraz program wychowawczo-profilaktyczny.
Zna organizację pracy oraz zadania świetlicy szkolnej, a także zadania nauczyciela prowadzącego zajęcia opiekuńczo-wychowawcze w świetlicy szkolnej, potrafi powiązać te zadania z innymi zadaniami opiekuńczymi, dydaktycznymi i wychowawczymi szkoły.
Zna sposoby dokumentowania działalności dydaktyczno-wychowawczej związanej z pracą świetlicy szkolnej.
Zna zasady zapewniania bezpieczeństwa uczniom w szkole, w tym zasady obowiązujące podczas zajęć w świetlicy szkolnej.
Umiejętności
Potrafi wyciągać wnioski z obserwacji pracy wychowawcy prowadzącego zajęcia, jego interakcji z wychowankami oraz sposobu, w jaki planuje i przeprowadza zajęcia wychowawcze; aktywnie obserwować stosowane przez nauczyciela metody i formy pracy oraz wykorzystywane pomoce dydaktyczne, a także sposoby oceniania uczniów.
Potrafi wyciągać wnioski z obserwacji sposobu integracji działań opiekuńczo-wychowawczych i dydaktycznych przez pedagogów i wychowawców prowadzących zajęcia.
Potrafi wyciągać wnioski z bezpośredniej obserwacji pozalekcyjnych działań opiekuńczo-wychowawczych nauczycieli, w miarę możliwości podczas zorganizowanych wyjść grup uczniowskich.
Potrafi współdziałać z opiekunem praktyk, wykonywać drobne zadania związane z realizowaną w świetlicy pracą opiekuńczą i wychowawczą.
Analizować, przy pomocy opiekuna praktyk zawodowych oraz nauczycieli akademickich prowadzących zajęcia w zakresie przygotowania psychologiczno-pedagogicznego, sytuacje i zdarzenia pedagogiczne zaobserwowane lub doświadczone w czasie praktyk.
Kompetencje społeczne
Jest gotów do skutecznego współdziałania z opiekunem praktyk zawodowych i z nauczycielami w celu poszerzania swojej wiedzy, rozwijania umiejętności wychowawczych i doskonalenia swojego warsztatu pracy.
Prezentuje właściwą postawę wobec uczniów, wychowanków, podopiecznych, w szczególności wobec młodzieży zagrożonej nieprzystosowaniem społecznym, posługuje się uniwersalnymi zasadami i normami etycznymi w swojej pracy, kieruje się szacunkiem dla każdego człowieka.
Jest wrażliwy na problemy wychowanków.
Dokonuje autorefleksji dotyczącej własnego rozwoju zawodowego.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: