Statystyka RE-3F-STA
TREŚCI PROGRAMOWE:
Podstawowe pojęcia: populacja, próba, próba reprezentatywna. Cechy i skale pomiarowe. Przekształcenia skal, ciągłość pomiaru, typy rozkładów danych. Rodzaje wskaźników. Opis statystyczny dla danych nominalnych i ilościowych. Istotność różnic dla danych ilościowych i jakościowych. Zależność cech ilościowych i jakościowych. Sposoby prezentacji wyników.
W cyklu 2023Z:
• Populacja i próba |
W cyklu 2023Zn:
• Populacja i próba |
W cyklu 2024Z:
• Populacja i próba |
W cyklu 2024Zn:
• Populacja i próba |
Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna podstawowe wskaźniki opisu statystycznego, wnioskowania statystycznego oraz testy statystyczne.
Umiejętności
Umie obliczyć i zinterpretować podstawowe wskaźniki opisu statystycznego. Potrafi je dobierać uwzględniając specyfikę analizowanych danych (jakościowe, porządkowe, ilościowe). Umie obliczyć i zinterpretować dane uzyskiwane z testów statystycznych. Potrafi dobierać testy do problemu badawczego, uwzględniając specyfikę analizowanych danych.
Kompetencje społeczne
Ma krytyczny stosunek do własnej wiedzy i umiejętności.
Literatura
W cyklu 2023Z:
Literatura obowiązkowa: Francuz, P. i Mackiewicz R. (2007). Liczby nie wiedzą skąd pochodzą. Przewodnik po metodologii i statystyce. Lublin: Wydawnictwo KUL. Bedyńska, S. i Cypryańska, M. / red./(2013) Statystyczny drogowskaz 1. Praktyczne wprowadzenie do wnioskowania statystycznego. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Sedno. Literatura uzupełniająca: Bąk, J. (2020). Statystycznie rzecz biorąc, czyli ile trzeba zjeść czekolady, żeby dostać Nobla? Wydawnictwo W.A.B. King, B. M. i Minium, E. W. (2020). Statystyka dla psychologów i pedagogów. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Maksimowicz-Ajchel, A. (2007). Wstęp do statystyki. Metody opisu statystycznego. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego. Wieczorkowska, G. i Wierzbiński, J. (2011). Statystyka od teorii do praktyki. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar. |
W cyklu 2023Zn:
Literatura obowiązkowa: Francuz, P. i Mackiewicz R. (2007). Liczby nie wiedzą skąd pochodzą. Przewodnik po metodologii i statystyce. Lublin: Wydawnictwo KUL. Bąk, J. (2020). Statystycznie rzecz biorąc, czyli ile trzeba zjeść czekolady, żeby dostać Nobla? Wydawnictwo W.A.B. Literatura uzupełniająca: King, B. M. i Minium, E. W. (2020). Statystyka dla psychologów i pedagogów. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Wieczorkowska, G. i Wierzbiński, J. (2011). Statystyka od teorii do praktyki. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar. |
W cyklu 2024Z:
Literatura obowiązkowa: Francuz, P. i Mackiewicz R. (2007). Liczby nie wiedzą skąd pochodzą. Przewodnik po metodologii i statystyce. Lublin: Wydawnictwo KUL. Bedyńska, S. i Cypryańska, M. / red./(2013) Statystyczny drogowskaz 1. Praktyczne wprowadzenie do wnioskowania statystycznego. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Sedno. Literatura uzupełniająca: Józefacka, N M, Kołek, M F, Arciszewska-Leszczuk, A., Iwankowski, P. (2023) Metodologia i statystyka Przewodnik naukowego turysty Tom 1. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN King, B. M. i Minium, E. W. (2020). Statystyka dla psychologów i pedagogów. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Maksimowicz-Ajchel, A. (2007). Wstęp do statystyki. Metody opisu statystycznego. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego. Wieczorkowska, G. i Wierzbiński, J. (2011). Statystyka od teorii do praktyki. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar. |
W cyklu 2024Zn:
Literatura obowiązkowa: Francuz, P. i Mackiewicz R. (2007). Liczby nie wiedzą skąd pochodzą. Przewodnik po metodologii i statystyce. Lublin: Wydawnictwo KUL. Bedyńska, S. i Cypryańska, M. / red./(2013) Statystyczny drogowskaz 1. Praktyczne wprowadzenie do wnioskowania statystycznego. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Sedno. Literatura uzupełniająca: Józefacka, N M, Kołek, M F, Arciszewska-Leszczuk, A., Iwankowski, P. (2023) Metodologia i statystyka Przewodnik naukowego turysty Tom 1. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN King, B. M. i Minium, E. W. (2020). Statystyka dla psychologów i pedagogów. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Wieczorkowska, G. i Wierzbiński, J. (2011). Statystyka od teorii do praktyki. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar. |
Uwagi
W cyklu 2023Z:
Metody kształcenia: Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe, ćwiczenia - 15 Przygotowanie się do zajęć, lektury, praca w programie SPSS - 20 Liczba punktów ECTS - 1 |
W cyklu 2023Zn:
Metody kształcenia: Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe, ćwiczenia - 12 Przygotowanie się do zajęć, lektury - 20 Liczba punktów ECTS - 1 |
W cyklu 2024Z:
Metody kształcenia: Pokaz, elementy wykładu, dyskusja, metody problemowe, rozwiązywanie zadań z użyciem specjalistycznego oprogramowania i komputera. Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe, ćwiczenia - 15 Przygotowanie się do zajęć, lektury, praca w programie SPSS - 15 Liczba punktów ECTS - 1 |
W cyklu 2024Zn:
Metody kształcenia: Nakład pracy studenta: Liczba punktów ECTS - 1 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: