Praca socjalna z elementami polityki społecznej RE-3F-PSP
1. TREŚCI PROGRAMOWE:
System pomocy społecznej w Polsce - współczesny i historyczny. Podstawowe pojęcia: praca socjalna, pomoc społeczna, polityka społeczna. Instytucje pomocy społecznej a zasada pomocniczości państwa. Samorząd gminy, powiatu, województwa a zadania pomocy społecznej. Ustawa o pomocy społecznej a system wsparcia socjalnego obywateli, w tym rodzin.
Zadania i podstawy funkcjonowania ośrodka pomocy społecznej, centrum usług społecznych, powiatowego centrum pomocy rodzinie oraz wybranych pozostałych placówek pomocy społecznej.
Ustawa o wspieraniu rodziny i pieczy zastępczej społecznej - typy placówek opiekuńczo-wychowawczych, rodzaje rodzin zastępczych. Problemy resocjalizacyjne rodziny (przestępczość, uzależnienia, zaburzenia komunikacji społecznej) i sposoby ich pokonywania.
Polityka społeczna na rzecz przeciwdziałania ubóstwu w rodzinie, na rzecz zapewnienia ekologicznych oraz prozdrowotnych uwarunkowań funkcjonowania rodziny. Polityka mieszkaniowa na rzecz jednostki i rodziny.
W cyklu 2023Z:
TREŚCI PROGRAMOWE: |
W cyklu 2023Zn:
TREŚCI PROGRAMOWE: |
Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ
Cel 5: Osiągnąć równość płci oraz wzmocnić pozycję kobiet i dziewcząt
Cel 2: Zero głodu
Cel 4: Zapewnić wszystkim edukację wysokiej jakości oraz promować uczenie się przez całe życie
Cel 13: Podjąć pilne działania w celu przeciwdziałania zmianom klimatu i ich skutkom
Cel 11: Zrównoważone miasta i społeczności
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Ma uporządkowaną, rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu źródeł i teoretycznych podstaw pracy z rodzina patologiczną, a także z rodziną zastępczą i placówka opiekuńczo-wychowawczą.
Zna podstawowe założenia pracy socjalnej i polityki społecznej w Polsce. Zna i rozumie zagadnienia pomocy rodzinie i poradnictwa wychowawczo-resocjalizacyjnego.
Ma pogłębioną i poszerzoną wiedzę o prawnych i społecznych uwarunkowaniach funkcjonowania instytucji związanych z procesem wspierania rodziny naturalnej, a także instytucjonalnych i prorodzinnych form opieki nad dzieckiem, pozbawionym opieki rodzicielskiej.
Umiejętności
Potrafi dokonywać podstawowych obserwacji i prostych interpretacji zjawisk społecznych.
Potrafi dokonać diagnozy rodziny w kontekście prawidłowo realizowanych przez nią funkcji i formalnego postępowania z rodziną.
Potrafi zaprojektować i zrealizować wybrane działania wspierające rodzinę w realizacji jej podstawowych zadań oraz wskazać kierunki poradnictwa wychowawczo-resocjalizacyjnego oraz udzielić podstawowych wskazówek w tym zakresie.
Kompetencje społeczne
Docenia sens, wartość i potrzebę holistycznego i indywidualnego zakresu działań edukacyjnych, terapeutycznych wobec dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Potrafi sprawnie porozumiewać się ze specjalistami w zakresie pracy socjalnej w celu zasięgania ich opinii na temat problemów wychowawczych ich źródeł i sposobów ich rozwiązywania.
Jest wrażliwy na problemy z obszaru sposobu pracy z rodziną i dzieckiem, gotowy na komunikowanie się i współpracę z organami działającymi na rzecz dziecka pozbawionego opieki rodzicielskiej i pomocy społecznej.
Kryteria oceniania
1. W przypadku osób z niepełnosprawnością zasady zaliczenia są dostosowane do możliwości osób studiujących.
2. Zaliczenie z całego materiału w formie stacjonarnej, opisowej, 3 pytania problemowe, każde punktowane po 10 punktów, maksimum 30 punktów, minimum 15 punktów czyli 50 % na ocenę dostateczną.
Literatura
Literatura przedmiotu:
obowiązkowa:
• Frysztacki K. (red.): Praca socjalna. 30 wykładów. PWN, Warszawa 2019.
• Grudziewska E., Sędzicki M. (red.): Praktyka pracy socjalnej. Difin, Warszawa 2018.
• Howe D.: Krótkie wprowadzenie do teorii pracy socjalnej. Instytut Rozwoju Służb Społecznych, Warszawa 2011.
• Kanios A.: Praca socjalna z rodziną. Problematyka i perspektywa metodyczna. „Impuls”, Warszawa 2016.
uzupełniająca:
• Bergier T., Kronenberg J. (red.): Międzysektorowa współpraca na rzecz zieleni w mieście. Fundacja Sendzimira, Kraków 2018. Kantowicz E., Elementy teorii i praktyki pracy socjalnej, Wyd. UWM, Olsztyn 2001.
• Kacprzak A., Kudlińska Chróścicka I.: Praca socjalna z osobami opuszczającymi placówki resocjalizacyjne i ich rodzinami. Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich, Warszawa 2014.
• Lipowicz E.: Praca socjalna z rodziną: diagnoza, projektowanie, zmiana. Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego, Zielona Góra 2014.
• Stanek K.: Praca socjalna z osobą lub rodziną z problemem przemocy. Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich, Warszawa 2014.
• Szymalski W.: 100 lat ochrony środowiska w Polsce. Fundacja Instytut na rzecz Ekorozwoju, Instytut Naukowo – Wydawniczy „Spatium”, Radom 2020 (e-book).
• Wasilewska - Ostrowska K. M.: Praca socjalna z osobą uzależnioną i jej rodziną. Wybrane problemy. Difin, Warszawa 2014.
W cyklu 2024Z:
Literatura obowiązkowa:: • Bergier T., Kronenberg J. (red.): Międzysektorowa współpraca na rzecz zieleni w mieście. Fundacja Sendzimira, Kraków 2018. Kantowicz E., Elementy teorii i praktyki pracy socjalnej, Wyd. UWM, Olsztyn 2001. |
W cyklu 2024Zn:
Literatura obowiązkowa:: • Bergier T., Kronenberg J. (red.): Międzysektorowa współpraca na rzecz zieleni w mieście. Fundacja Sendzimira, Kraków 2018. Kantowicz E., Elementy teorii i praktyki pracy socjalnej, Wyd. UWM, Olsztyn 2001. |
Uwagi
W cyklu 2023Z:
wykład, dyskusja. Metody podające i poszukujące w postaci dyskusji. Nakład pracy osoby studiującej: 30 godzin kontaktowych na studiach stacjonarnych, 15 godzin kontaktowych na studiach niestacjonarnych: wykład w formule zdalnej. Przedmiot jest objęty 2 punktami ECTS, 50 godzin pracy indywidualnej, związanej z przygotowaniem się do zaliczenia w formie pisemnej. https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3awvXKNPOwJkj31EnRw7OzXg5OLeioXZa3YsM2bD9B4ds1%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=2b025a9b-226a-4f96-a56e-66ec926a3212&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
W cyklu 2023Zn:
wykład, dyskusja. Metody podające i poszukujące w postaci dyskusji. Nakład pracy osoby studiującej: 15 godzin kontaktowych: wykład w formule zdalnej. Przedmiot jest objęty 2 punktami ECTS, 45 godzin pracy indywidualnej, związanej z przygotowaniem się do zaliczenia w formie pisemnej. |
W cyklu 2024Z:
metody kształcenia: metody podające wraz z prezentacją multimedialną, dyskusja Studia stacjonarne: Nakład pracy osoby studiującej:30 godzin kontaktowych: wykład w formule zdalnej. Przedmiot jest objęty 2 punktami ECTS, 30 godzin pracy indywidualnej, związanej z przygotowaniem się do zaliczenia w formie pisemnej. Studia niestacjonarne: Nakład pracy osoby studiującej:15 godzin kontaktowych: wykład w formule zdalnej. Przedmiot jest objęty 2 punktami ECTS, 45 godzin pracy indywidualnej, związanej z przygotowaniem się do zaliczenia w formie pisemnej. |
W cyklu 2024Zn:
metody kształcenia: metody podające wraz z prezentacją multimedialną, dyskusja Studia stacjonarne: Nakład pracy osoby studiującej:30 godzin kontaktowych: wykład w formule zdalnej. Przedmiot jest objęty 2 punktami ECTS, 30 godzin pracy indywidualnej, związanej z przygotowaniem się do zaliczenia w formie pisemnej. Studia niestacjonarne: Nakład pracy osoby studiującej:15 godzin kontaktowych: wykład w formule zdalnej. Przedmiot jest objęty 2 punktami ECTS, 45 godzin pracy indywidualnej, związanej z przygotowaniem się do zaliczenia w formie pisemnej. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: