Profilaktyka społeczna RE-3F-PRS
TREŚCI PROGRAMOWE:
Pojęcie profilaktyki społecznej, poziomy oddziaływań profilaktycznych – profilaktyka uniwersalna selektywna i wskazująca, strategie oddziaływań profilaktycznych, teoretyczne podstawy współczesnej profilaktyki – teoria resilience, wybrane koncepcje oddziaływań profilaktycznych – profilaktyka negatywna i pozytywna, profilaktyka oparta na badaniach, związek między profilaktyką i wychowaniem, profilaktyka instytucjonalna i profilaktyka w środowisku lokalnym, bariery utrudniające realizację oddziaływań profilaktycznych, proces tworzenia programy profilaktycznego, system rekomendacji programów profilaktycznych w Polsce, programy profilaktyczne stosowane w ramach profilaktyki uniwersalnej, selektywnej i wskazującej, cele programów, metody, formy i środki stosowane w programach profilaktycznych, ewaluacja programów profilaktycznych.
W cyklu 2023Z:
Wykłady: Ćwiczenia: |
W cyklu 2023Zn:
Wykłady: Ćwiczenia: |
W cyklu 2024Z:
Wykłady: Ćwiczenia: |
W cyklu 2024Zn:
Wykłady: Ćwiczenia: |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023Zn: | W cyklu 2024Zn: | W cyklu 2024Z: | W cyklu 2023Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Rozumie pojęcie profilaktyki społecznej zna wybrane teoretyczne koncepcje oddziaływań profilaktycznych (w tym koncepcję profilaktyki negatywnej i pozytywnej, koncepcję profilaktyki opartej na badaniach, koncepcję resilience).
Potrafi opisać poziomy i strategie oddziaływań profilaktycznych, a także związek między oddziaływaniami wychowawczymi i profilaktycznymi.
Zna uwarunkowania oddziaływań profilaktycznych oraz bariery ograniczające ich skuteczność.
Zna proces powstawania programu profilaktycznego i jego poszczególne etapy, rozumie związek między kolejnymi etapami tworzenia programu profilaktycznego.
Umiejętności
Potrafi odnaleźć w źródłach (literatura i źródła internetowe) informacje o rekomendowanych programach profilaktycznych.
Potrafi dobrać i zaprezentować wybrany program profilaktyczny adekwatnie do rodzaju zachowania ryzykownego, przedstawić teoretyczną koncepcję, na której opiera się program, metody, formy i środki wykorzystywane do realizacji programu, metody ewaluacji, potrafi dokonać krytycznej analizy programu profilaktycznego.
Kompetencje społeczne
Docenia znaczenie badań naukowych w projektowaniu i realizowaniu skutecznych oddziaływań profilaktycznych.
Jest wrażliwy na potrzeby osób zagrożonych nieprzystosowaniem społecznym.
Jest przekonany o potrzebie doskonalenia działań profilaktycznych oraz o ich pozytywnym wpływie na wychowanka.
Potrafi pracować w zespole, rozdzielać i podejmować zadania, ma poczucie odpowiedzialności za zadania realizowane grupie.
Literatura
W cyklu 2023Z:
Literatura: |
W cyklu 2023Zn:
Literatura: |
W cyklu 2024Z:
Literatura: |
W cyklu 2024Zn:
Literatura: |
Uwagi
W cyklu 2023Z:
Metody pracy: Rozliczenie punktów ECTS: |
W cyklu 2023Zn:
Metody pracy: Rozliczenie punktów ECTS: |
W cyklu 2024Z:
Metody pracy: Rozliczenie punktów ECTS: |
W cyklu 2024Zn:
Metody pracy: Rozliczenie punktów ECTS: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: