Prawa nieletnich w procesie wychowania i resocjalizacji RE-3F-PNP
TREŚCI PROGRAMOWE:
Prawa człowieka. Prawa dziecka - prawa ucznia w polskim systemie prawnym, prawo do edukacji, prawo do wyrażania swojej opinii, prawo do swobody wypowiedzi i informacji, zakaz naruszania godności ucznia przez przyjęte w szkole reguły dyscypliny, prawo do jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce i zachowaniu, prawo do życzliwego, podmiotowego traktowania w procesie dydaktyczno-wychowawczym, prawo do wpływania na życie szkoły poprzez działalność samorządową, prawo do swobody myśli oraz przekonań światopoglądowych i religijnych, prawo do uznania i zachowania tożsamości narodowej, Prawa dziecka– pacjenta. Prawa dzieci niepełnosprawnych. Dziecko przed organami wymiaru sprawiedliwości. Prawa dzieci pozbawionych opieki rodzicielskiej. Prawa nieletnich objętych resocjalizacją otwartą. Prawa nieletnich w zakładach poprawczych. Prawa nieletnich a readaptacja społeczna. Stan przestrzegania praw nieletnich w Polsce.
W cyklu 2024Z:
Co to są prawa i wolności człowieka? Definicja i podział praw człowieka Podstawowe pojęcia: godność, równość, wolność, granice władzy. Prawa dziecka w rodzinie - prawo do tożsamości, adopcja i rodziny zastępcze, prawo do wyrażania własnej woli i podejmowania decyzji, prawo do życia bez przemocy, prawo do uzyskania informacji, prawo do odpowiedniego standardu życia. Prawa dziecka w szkole - Prawa ucznia określone w Konwencji o prawach dziecka, prawa ucznia w polskim systemie prawnym prawo do edukacji, prawo do wyrażania swojej opinii, prawo do swobody wypowiedzi i informacji, zakaz naruszania godności ucznia przez przyjęte w szkole reguły dyscypliny, prawo do jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce i zachowaniu, prawo do życzliwego, podmiotowego traktowania w procesie dydaktyczno-wychowawczym, prawo do wpływania na życie szkoły poprzez działalność samorządową, prawo do uznania i zachowania tożsamości narodowej, prawo do swobody myśli oraz przekonań światopoglądowych i religijnych, |
W cyklu 2024Zn:
Co to są prawa i wolności człowieka? Definicja i podział praw człowieka Podstawowe pojęcia: godność, równość, wolność, granice władzy. Prawa dziecka w rodzinie - prawo do tożsamości, adopcja i rodziny zastępcze, prawo do wyrażania własnej woli i podejmowania decyzji, prawo do życia bez przemocy, prawo do uzyskania informacji, prawo do odpowiedniego standardu życia. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Ma uporządkowaną, rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu źródeł i teoretycznych podstaw praw człowieka i praw dziecka, praw nieletnich.
Ma pogłębiona i poszerzona wiedzę o prawnych i społecznych uwarunkowaniach funkcjonowania instytucji związanych z przestrzeganiem praw dziecka i praw nieletnich.
Ma pogłębiona i poszerzona wiedzę o prawnych i społecznych uwarunkowaniach funkcjonowania instytucji związanych z procesem resocjalizacji w perspektywie krajowej i międzynarodowej.
Umiejętności
Posiada umiejętność wykorzystania i integrowania wiedzy teoretycznej z w celu analizy złożonych problemów wynikających z łamania praw dziecka i nieletniego.
Potrafi dokonać diagnozy formalnego łamania praw nieletniego w działaniach wychowawczych i resocjalizacyjnych.
Kompetencje społeczne
Szanuje reguły, wartości, cele będące podstawą stanowienia i przestrzegania praw dzieci i nieletnich.
Potrafi sprawnie porozumiewać się ze specjalistami w zakresie praw człowieka, dziecka, nieletniego w celu odnajdywania właściwych rozwiązań problemów nieletnich.
Jest wrażliwy na problemy z obszaru sposobu traktowania dzieci nieletnich i gotowy na komunikowanie się i współpracę z organami działającymi wobec nieletnich, a także powołanymi do kontroli przestrzegania praw dzieci i nieletnich.
Literatura
W cyklu 2024Z:
Bińczycka J. /red/ Prawa dziecka. deklaracje i rzeczywistość, Warszawa 1993. |
W cyklu 2024Zn:
Bińczycka J. /red/ Prawa dziecka. deklaracje i rzeczywistość, Warszawa 1993. |
Uwagi
W cyklu 2024Z:
Metody kształcenia: |
W cyklu 2024Zn:
Metody kształcenia: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: