Podstawy terapii rodzin RE-3F-PCR
TREŚCI PROGRAMOWE:
Funkcjonowanie rodziny w ujęciu systemowym, właściwości funkcjonowania systemu rodzinnego, cele terapii rodzin, proces terapii rodzin, interwencje i strategie terapeutyczne w terapii rodzin, techniki terapeutyczne.
W cyklu 2024Z:
Funkcjonowanie rodziny w ujęciu systemowym – w jaki sposób ujęcie systemowe pozwala na rozpoznanie obszarów problemowych w rodzinie. Co odróżnia prawidłowe on nieprawidłowego funkcjonowania rodzinnego Właściwości funkcjonowania systemu rodzinnego – komunikacja, konflikty, koluzje i triangulacje w rodzinie Cele terapii rodzin, proces terapii rodzin – jakie cele mogą być stawiane w terapii rodzin, jak przebiega i co obejmuje proces terapii rodzin Interwencje i strategie terapeutyczne w terapii rodzin – modele interwencji w kryzysach rodzinnych, techniki terapeutyczne a interwencja kryzysowa |
W cyklu 2024Zn:
Funkcjonowanie rodziny w ujęciu systemowym – w jaki sposób ujęcie systemowe pozwala na rozpoznanie obszarów problemowych w rodzinie. Co odróżnia prawidłowe on nieprawidłowego funkcjonowania rodzinnego Właściwości funkcjonowania systemu rodzinnego – komunikacja, konflikty, koluzje i triangulacje w rodzinie Cele terapii rodzin, proces terapii rodzin – jakie cele mogą być stawiane w terapii rodzin, jak przebiega i co obejmuje proces terapii rodzin Interwencje i strategie terapeutyczne w terapii rodzin – modele interwencji w kryzysach rodzinnych, techniki terapeutyczne a interwencja kryzysowa |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna i rozumie koncepcje prawidłowego i dysfunkcjonalnego funkcjonowania rodziny.
Zna podstawy diagnozy psychopedagogicznej rodziny, diagnozę deficytów rodziny, diagnozę potencjału, modele diagnostyczne.
Zna metodyczne założenia pracy z rodziną, cele terapii rodzin, proces terapii rodzin, strategie i techniki terapeutyczne wykorzystywane w terapii rodzin.
Umiejętności
Potrafi dokonać krytycznej analizy wybranych metod pracy terapeutycznej z rodziną.
Potrafi projektować i realizować elementy oddziaływań terapeutycznych
w środowisku rodzinnym, dobierać odpowiednie metody, techniki i strategie w obrębie pracy terapeutycznej.
Kompetencje społeczne
Krytycznie ocenia poziom własnej wiedzy i umiejętności, ma świadomość odpowiedzialności za własne przygotowanie do pracy z rodziną, zasięga opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązywaniem problemów.
Jest wrażliwy na problemy i funkcjonowanie rodziny.
Buduje relację opartą na wzajemnym zaufaniu między wszystkimi podmiotami procesu diagnozowania i terapii rodzin.
Literatura
W cyklu 2024Z:
De Barbaro, B. (1999). Wprowadzenie do systemowego rozumienia rodziny. Kraków: Wyd. UJ. |
W cyklu 2024Zn:
De Barbaro, B. (1999). Wprowadzenie do systemowego rozumienia rodziny. Kraków: Wyd. UJ. |
Uwagi
W cyklu 2024Z:
Metody pracy: Nakład pracy studenta: Liczba punktów ECTS: 2 |
W cyklu 2024Zn:
Metody pracy: Nakład pracy studenta: Liczba punktów ECTS: 2 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: