Metody pracy z rodziną RE-3F-MPR
TREŚCI PROGRAMOWE:
Funkcjonowanie rodziny w ujęciu systemowym, struktura rodziny, procesy emocjonalne w rodzinie, komunikacja w rodzinie i strategie rodzinne, wywiad rodzinny z użyciem genogramu, wybrane metody pracy (BSFT, Dialog Motywujący i in.), interwencje w system rodzinny w sytuacji kryzysu, plan pomocy rodzinie.
W cyklu 2024Z:
TREŚCI PROGRAMOWE: Struktura rodziny – kto i kiedy staje się rodziną, typologia systemów rodzinnych, problemy współczesnych rodzin Funkcjonowanie rodziny w ujęciu systemowym – systemowa teoria rodzin, warunki utrzymania homeostazy w rodzinie, cechy rodzin dysfunkcyjnych i patologicznych Wywiad rodzinny z użyciem genogramu - struktura rodziny, procesy emocjonalne w rodzinie, komunikacja w rodzinie i strategie rodzinne, tworzenie i opisywanie genogramów Wybrane metody pracy (BSFT, Dialog Motywujący i in.) – podstawy dialogu motywującego w pracy z rodziną, trenowanie interwencji dialogu motywującego na sesjach rodzinnych Interwencje w system rodzinny w sytuacji kryzysu – czym jest kryzys w rodzinie oraz jak stworzyć plan pomocy rodzinie |
W cyklu 2024Zn:
TREŚCI PROGRAMOWE: Struktura rodziny – kto i kiedy staje się rodziną, typologia systemów rodzinnych, problemy współczesnych rodzin Funkcjonowanie rodziny w ujęciu systemowym – systemowa teoria rodzin, warunki utrzymania homeostazy w rodzinie, cechy rodzin dysfunkcyjnych i patologicznych Wywiad rodzinny z użyciem genogramu - struktura rodziny, procesy emocjonalne w rodzinie, komunikacja w rodzinie i strategie rodzinne, tworzenie i opisywanie genogramów Wybrane metody pracy (BSFT, Dialog Motywujący i in.) – podstawy dialogu motywującego w pracy z rodziną, trenowanie interwencji dialogu motywującego na sesjach rodzinnych Interwencje w system rodzinny w sytuacji kryzysu – czym jest kryzys w rodzinie oraz jak stworzyć plan pomocy rodzinie |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Ma podstawową wiedzę z zakresu funkcjonowania rodziny.
Posiada wiedzę z zakresu prowadzenia działalności pedagogicznej w zakresie opieki i wychowania, zna metody pracy z rodziną, jak: BSFT, Dialog Motywujący.
Umiejętności
Posiada umiejętność stosowania podstawowych metod diagnozowania rodziny i jej problemów.
Posiada podstawowe umiejętności oceniania przydatności typowych metod, procedur pracy z rodziną.
Potrafi na elementarnym poziomie posługiwać się wybranymi metodami pracy z rodziną, konstruuje plan pomocy rodzinie.
Potrafi podejmować skuteczną współpracę z rodzicami lub opiekunami uczniów w procesie wychowania i resocjalizacji.
Kompetencje społeczne
Ma świadomość odpowiedzialności za własne przygotowanie do pracy z rodziną.
Jest wrażliwy na problemy i funkcjonowanie rodziny.
Literatura
W cyklu 2024Z:
Krasiejko I., (2012). Metodyka działania asystenta rodziny. ”Śląsk”, Katowice (wybrane rozdziały) Garvin D.Ch., Seabury B. A., (1998). Działania interpersonalne w pracy socjalnej, T 2, „Śląsk”, Katowice (wybrane rozdziały) Geldard K., Geldard D., (2009). Budowanie relacji w pracy z dziećmi, młodzieżą i rodzinami, PARPA, Warszawa (wybrane rozdziały). |
W cyklu 2024Zn:
Krasiejko I., (2012). Metodyka działania asystenta rodziny. ”Śląsk”, Katowice (wybrane rozdziały) Garvin D.Ch., Seabury B. A., (1998). Działania interpersonalne w pracy socjalnej, T 2, „Śląsk”, Katowice (wybrane rozdziały) Geldard K., Geldard D., (2009). Budowanie relacji w pracy z dziećmi, młodzieżą i rodzinami, PARPA, Warszawa (wybrane rozdziały). |
Uwagi
W cyklu 2024Z:
Metody pracy: Nakład pracy studenta: |
W cyklu 2024Zn:
Metody pracy: Nakład pracy studenta: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: